Pasajele şi podurile contribuie la creşterea traficului, a poluării şi a temperaturii în oraş pe timp de vară, motiv pentru care investiţiile municipalităţilor trebuie să se îndrepte către zone verzi, care să permită funcţionarea acestora drept „aparate naturale de aer condiţionat“, consideră arhitectul Teodor Frolu, care coordonează Asociaţia Ivan Patzaichin - Mila 23, în paralel cu proiectul Rowmania.
„Dâmboviţa trecând prin mijlocul oraşului are o mare problemă - a fost gândită ca o diametrală în anii ’80, ceea ce este o soluţie urbană contra naturii în aceste vremuri. În anii ’70 erau valabile aceste idei, nu acum. Continuarea ideii ca ea să rămână o diametrală prin podul Ciurel este o greşeală faţă de calitatea vieţii în oraş. Pe de altă parte, poate fi transformată într-o diametrală verde – un râu care are o zonă împădurită în malurile sale, deoarece o umbră naturală peste un luciu de apă creează o diferenţă de 4-5 grade de temperatură vara, devine un aer condiţionat natural. Pentru acest lucru trebuie refăcut malul. Problema este că nu poate fi umplut râul acum. A fost proiectată greşit din start odată cu pasajul de la Unirii – care este un blocaj al râului, motiv pentru care lacul Morii este întotdeauna la jumătate, pentru a face faţă inundaţiilor. Râul nu este plin în Bucureşti pentru a avea o rezervă, şi dacă se ridică mai mult, intră apă la metrou şi trebuie activate pompele“, a spus Teodor Frolu în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.
Spre exemplu, pasajul de la Doamna Ghica inaugurat recent, nu dispune de piste pentru biciclete, spaţii verzi sau cale pentru tramvai, a mutat aglomeraţia la următorul semafor şi a apropiat zgomotul şi poluarea de geamurile celor care locuiesc în intersecţie.
„Ideea de a face pasaje, autostrăzi suspendate, este una complet greşită din punct de vedere urbanistic. Pasajele în oraş nu rezolvă traficul. Spre exemplu noul pasaj de la Colentina mută coada cu 50 de metri. Treci o intersecţie să te blochezi în alta. Şi în Europa şi în SUA au fost construite autostrăzi urbane pe care ulterior le-au demolat. Putem evita astfel de greşeli, apelând la experţi şi nu la mercenari de casă. Pasajele nu rezolvă traficul, ci doar îl aglomerează. Când le faci şi pe deasupra, nu doar că nu rezolvi nimic, creezi şi un disconfort. Aşa cum este pasajul de la Basarab, cu podul suspendat. Ideea e să nu insistăm în astfel de greşeli. Trebuie să fim mai atenţi cu resursele şi nu trebuie să inventăm nimic, alţii au făcut greşelile şi noi trebuie să le evităm“, a subliniat Teodor Frolu.
El explică faptul că pentru Dâmboviţa trebuie implementat un proiect care să ducă la extinderea spaţiului verde de pe maluri, după modelul oraşelor vest-europene. În Bucureşti însă, totul este betonat iar pe mal nu există verdeaţă.
„Pe marginea râului trebuie redusă partea carosabilă la două benzi, pentru un trafic local nu de diametrală, iar noi acum avem şi şase benzi, care sunt utilizate doar la ore de vârf, iar în rest radiază căldură şi poluare. Pentru biciclete ar funcţiona diametrala aceasta însă, dar pe toată lungimea, cu transport public. Podul de la Ciurel a fost o greşeală majoră, iar continuarea lui ar fi o altă greşeală majoră“, a spus Teodor Frolu.
Primarul actual al Capitalei, Nicuşor Dan, nu a mai continuat proiectul podului de la Ciurel, mizând pe ideea ca Dâmboviţa să nu devină o nouă cale de acces în oraş, pe de altă parte, în condiţiile în care Bucureştiul nici după 30 de ani nu are o centură funcţională, chiar şi cu traficul pe care îl are, un autoturism traversează mai repede Capitala prin centru decât pe centura DNCB, lucru care teoretic se va schimba în următorii ani odată cu inaugurarea A0.
Asociaţia Ivan Patzaichin - Mila 23 şi Nod Makerspace vor organiza săptămâna viitoare Săptămâna Dezvoltării Durabile - Dâmboviţa Delivery prin care râul să fie promovat.
„Va începe Săptămâna Dezvoltării Durabile - Dâmboviţa Delivery, eveniment organizat în zona Fabricii Bumbacului, la Mihai Bravu alături de cei de la Nod Makerspace. Tot ei vor propune un sistem plutitor de colectare a deşeurilor, cu sortare a deşeurilor. Sperăm să avem pe Dâmboviţa mia multe astfel de puncte. Ideea este de a conştientiza că Dâmboviţa nu este doar un râu care duce mai departe mizeria, ci o resursă importantă a oraşului. Astfel de evenimente vor reconecta bucureştenii la Dâmboviţa şi nu se vor uita la râu ca la o infrastructură, ci ca la un brand al oraşului. Acum 10 ani, a fost realizat un studiu şi concluzia a fost că mulţi nu văd Dâmboviţa, nu este perceput ca un loc important“, a spus Teodor Frolu.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE