• Leu / EUR4.9459
  • Leu / GBP5.7464
  • Leu / USD4.6730
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Vasile Vita se pregăteşte să predea businessul Vitacom către generaţia următoare: „S-ar putea să intre şi un alt investitor. Sunt interesat de un investitor strategic mai mult decât de unul financiar“

25.05.2022, 11:00 Autor: Alex Ciutacu

♦ Cifra de afaceri a Vitacom Electronics s-a situat la 11,8 mil. euro în 2021.  Investiţia de 6,8 mil. euro pentru relocarea în Apahida, Cluj, a fost estimată iniţial la 4,8 mil. euro, înainte de creşterile de costuri. 

Distribuitorul de produse şi acce­sorii electronice Vitacom ar urma să fie preluat treptat în următorii ani de următoarea generaţie a familiei Vita, în timp ce compania este deschisă la colaborarea cu un investitor strategic, a explicat Vasile Vita, fondator al Vitacom Electronics, în emi­siunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Eu sunt tot asociat unic, urmează să ies treptat din această firmă, dar bănuiesc că va mai dura vreo cinci ani de zile până voi putea să predau generaţiei următoare. Acesta este planul nostru“. 

Următoarea generaţie înseamnă în acest caz Aviva Vita, fiica fondatorului, care ocupă astăzi poziţia de marketing manager în cadrul companiei. Antreprenorul a povestit că a fost căutat de potenţiali investitori, însă „momentul nu este cel mai bun“. 

„S-ar putea să intre şi un alt investitor, nu vă ascund că am fost căutat de mai multe firme, în schimb cred că momentul nu este cel mai bun. Noi tocmai ne-am pregătit să putem să dăm maxim şi investitorii se uită la rezultate. Ultimul an nu exprimă rezultatele la nivelul investiţiei realizate şi atunci cred că se amână puţin acest lucru. Eu sunt interesat de un investitor strategic mai mult decât de un investitor financiar, adică să aducă ceva plus şi în business, nu doar în ceea ce priveşte capitalul“. 

Vitacom Electronics a finalizat o investi­ţie de 6,8 mil. euro prin care a mutat capa­ci­tă­ţile logistice şi birourile în comuna Apahida din judeţul Cluj. Noul sediu func­ţio­nează parţial încă de anul trecut, dar a fost inaugurat oficial săptămâna trecută, odată cu aniversarea de 31 de ani a com­paniei. „Aceste noi capacităţi logistice ne cresc viteza de procesare a comenzilor de aproximativ 4,5 ori. Capacitatea noastră de depozitare a crescut de 10 ori şi capacitatea noastră de a procesa comenzi poate să ajungă la o viteză de 10 ori mai mare faţă de locaţia precedentă. Ce înseamnă asta? În primul rând ne aliniem la cerinţele online-ului, unde toată lumea se aşteaptă să primească produsele a doua zi“. 

Inflaţia şi creşterile de preţuri din piaţa materiilor prime au făcut ca investiţia Vitacom să ajungă la 6,8 mil. euro, faţă de o estimare de circa 4,8 mil. euro pentru aceeaşi investiţie în urmă cu doi ani. 

„Într-un fel suntem norocoşi că doar pe ultima sută de metri ne-au prins aceste creşteri de costuri. Am avut noroc că în Apahida deciziile s-au luat destul de rapid de către autorităţi şi de către Consiliul Judeţean în ceea ce priveşte aprobările pentru construcţii. Astfel, am putut con­tracta în timp util şi echipamentele şi absolut toate dotările de care am avut nevoie. Cu siguranţă, unele au întârziat şi unde nu am contractat de la început am avut probleme mari de creşteri de preţ şi de termene de livrare“. 

Compania listează circa 15.000 de repere, dintre care peste 8.000 le are tot timpul pe stoc. Acestea vin din mai multe ţări ale lumii, însă circa 90% sunt produse în China şi Taiwan. Aici, Vitacom are şi parteneriate de producţie pentru reperele realizate sub brand propriu în baza specificaţiilor transmise de la Cluj.

„Costurile de transport sunt mari şi astăzi, au fost puţin moderate, dar încep iar să fie instabile preţurile şi costurile pentru că a revenit lockdown-ul în unele zone ale Chinei. (...) S-au transmis întârzieri pentru că trebuia să mute marfa în alt port şi asta înseamnă câteva zile în plus pe transport rutier şi, bineînţeles că alte porturi se aglomerează în cazuri de genul acesta“.

Cea mai mare parte a vânzărilor Vitacom Electronics sunt realizate către clienţi b2b. În privinţa canalelor de vânzare, online-ul este responsabil astăzi pentru aproape 80% din vânzări, restul întâmplându-se în showroom-urile companiei. Reţeaua de showroom-uri a scăzut de la zece unităţi la începutul pandemiei, la şapte în prezent. 

„Avem mai puţine pentru că în dezvoltare nu am mai pus accent pe aceste showroom-uri. (...) Odată cu dezvoltarea pieţei online la care a contribuit şi perioada pandemiei considerăm că acest tip de expansiune nu îşi mai are rostul, nu poate să mai fie eficient“. 

Începutul războiului a adus un şoc la nivelul consumului, iar Vasile Vita spune că s-a simţit precauţia oamenilor în a cheltui. Totuşi, acum blocajul dispare, cel puţin pe moment. 

„Aşteptările mele până la finalul anului sunt să depăşim ce am realizat anul trecut pentru că oricum în mod normal aşa se întâmplă, după o lipsă de apetit de cumpărături piaţa îşi revine şi se cam recuperează pentru că nevoile consumatorului rămân la fel. Dacă şi-a dorit să schimbe un echipament sau nişte accesorii, asta rămâne chiar dacă întârzie, şi eu cred că vom recupera“.

Cifra de afaceri a companiei pentru anul 2021 s-a ridicat la 11,8 milioane de euro, iar pentru 2022 ţinteşte un plus de 7-8%. Compania are 88 de angajaţi. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank