• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Vlad Popescu, Norofert: Ne aşteptăm la investiţii de aproape 2 mil. euro în acest an. Vrem să ne producem singuri o parte din materiile prime

14.02.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Afacerile Norofert s-au ridicat la 33,4 mil. lei în primele nouă luni din 2021, în creştere cu 60%. ♦ Compania are în plan capacităţi noi de depozitare de circa 10.000 de tone

Producătorul de îngrăşăminte organice şi pesticide ecologice Norofert estimează investiţii de circa 2 mil. euro pentru 2022, iar una dintre ambiţiile com­paniei este de a ajunge să-şi producă microorganismele pe care le foloseşte ca materie primă, a explicat Vlad Popescu, CEO al Norofert, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Noi numim anul 2022 anul cu cele mai mari investiţii din istoria Norofert şi sunt structurate pe trei paliere: prima investiţie este în continuarea automatizării fabricii din Filipeştii de Pădure, vrem să ajungem la un nivel de automatizare care să ne permită să mărim capacitatea de producţie şi să lucrăm mult mai eficient şi în două schimburi. Mai avem tot în interiorul fabricii un laborator de cercetare şi multiplicare a microorganis­melor şi vom muta din spaţiul de producţie într-un spaţiu separat cu destinaţie laborator această componentă foarte importantă pentru noi.“ 

Totodată, producătorul are în plan investiţii la ferma din Zimnicea pe care a preluat-o anul trecut, în contextul în care are nevoie de spaţii de depozitare mai mari şi mai moderne pentru a putea câştiga mai bine din segmentul de trading. Capacitatea de depozitare existentă în prezent se ridică la 5.000 de tone. 

„Preconizăm investiţii în capacităţi de depozitare absolut necesare dacă vorbim de agricultură ecologică. Vorbim despre spaţii de depozitare de 8.000 de tone pentru depozitare verticală în silozuri metalice şi undeva la 2.000 de tone pentru magazii de depozitare cu toate sistemele aferente, cântar, aerisire şi condiţionare pentru a fi păstrate o perioadă mai lungă de timp pentru a fi valorificate la preţuri mult mai bune“. 

Tot acest plan de investiţii ar trebui să se ridice la 1,5 mil. euro, însă CEO-ul a povestit că Norofert are planuri şi în privinţa irigaţiilor, ceea ce ar duce investiţiile din acest an mai aproape de suma de 2 mil. euro. 

„Sunt sigur că îl vom depăşi (planul - n. red.), pentru că o altă investiţie absolut necesară dacă ne uităm la vremea din ultimii ani este irigarea şi investim în instalaţii de irigaţie pentru undeva la 200-250 de hectare în primul an, urmând să creştem suprafeţele pe măsură ce obţinem finanţarea pentru ele. (...) Ne aşteptăm la investiţii de aproape 2 mil. euro pentru acest an, explorăm toate posibilităţile, inclusiv fonduri europene, împrumuturi bancare şi, deşi am aprobat în ultima AGA, putem lua în calcul şi obligaţiuni, dar le păstrăm pe ultimul loc în listă“. 

La fel ca ceilalţi producători, Norofert a resimţit problema globală care există pe lanţurile de aprovizionare de mai bine de un an, confruntându-se cu întârzieri. 

„Am avut probleme în cazul nostru cu linia de producţie de îngrăşăminte de sol care a întârziat mai bine de şase luni. Costurile de logistică pentru această linie au crescut foarte mult din momentul lunii mai, când a fost achitată, şi până când a fost pusă pe vapor. Au fost câteva probleme şi pe transportul intern, dar mult mai mici. Problema principală pe supply chain vine pe tot ce înseamnă maritim şi ne aşteptăm să continue şi în acest an, deşi există unele semne de îmbunătăţire“. 

Întrebat de unde ia Norofert materiile prime, Popescu a explicat că „din ce în ce mai puţin din afara ţării“, susţinând că producătorul se pregăteşte să obţină in-house o parte din ce în ce mai mare din materiile prime pe care le utilizează. 

„Vrem să continuăm trendul ăsta şi să producem din ce în ce mai mult materiile in-house, să nu mai depindem de importuri şi să nu mai depindem de terţi. Vreau să mergem către o producţie proprie a materiilor prime pe care le folosim în produsele noastre“. 

Cea mai sensibilă parte din reţetarul companiei ţine de producţia şi înmulţirea microorganismelor necesare, în contextul în care un astfel de efort implică resursă umană pregătită şi un mediu controlat bine pus la punct. 

„Există o provocare şi la nivel de resursă umană pentru că nu sunt foarte mulţi oameni în România care pot îndeplini exigenţele noastre de know-how şi calitatea în producţie. În acelaşi timp, şi din punct de vedere tehnologic este o provocare pentru că nu s-a mai făcut în România şi cu siguranţă nu la acest nivel. Norocul nostru este că am găsit doi oameni care să ne ajute cu această construcţie şi cu funcţionarea laboratorului din momentul în care este pus în funcţiune. Sunt bucuros că am reuşit să surmontăm aceste două obstacole: know-how-ul şi tehologia“. 

Totuşi, nu toate materiile prime pot fi produse de Norofert. Vlad Popescu a explicat că roca fosfatică este un ingredient important, ori acesta este adus din Egipt pentru că este regăsit în principall în acea parte a lumii. 

„Vom încerca cât mai mult să producem materia primă in-house acolo unde este fezabil economic, unde nu este vom continua să cumpărăm de terţi“. 

Cele mai recente cifre disponibile arată că afacerile Norofert au închis anul 2020 la un nivel de 24 mil. lei, iar pentru primele nouă luni din 2021 înregistra deja 33,4 mil. lei. Numărul de angajaţi al companiei va ajunge la 60 până la finalul lunii februarie, în contextul în care compania a derulat o campanie de recrutare. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank