ZF IT Generation

ZF IT Generation. Adrian Cernat, CEO şi cofondator SmartDreamers, o soluţie de marketing automatizată pentru recrutare, a atras printre clienţi giganţii L’Oreal şi Siemens

18 feb 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„În 2019 am avut venituri totale brute de 1,5 milioane de euro. La final de 2020 ne uităm undeva spre 2,5 mil. euro.“

SmartDreamers, un start-up care a dezvoltat o soluţie de marketing automatizată pentru recrutare, a ajuns să adauge în portofoliul de clienţi companii care se află în lista Fortune a celor mai mari firme din lume, după ce şi-a schimbat modelul de business şi a început să atace piaţa globală.

„Am reuşit să semnăm primul client din lista Fortune500 (topul Fortune al celor mai mari 500 de companii din lume) - cu L'Oreal în Paris. Asta s-a întâmplat la începutul lui 2019.

Procesul de vânzare către L'Oreal a fost unul clasic. În spate sunt sute, mii de e-mailuri trimise, proceduri către companii în care le spune, suntem o companie de soft, ce facem, în final L'Oreal a fost una dintre companiile care au considerat interesant produsul şi a stabilit o întâlnire cu noi. Am avut o primă întâlnire în Paris, a doua, a treia, a patra şi în final am reuşit să batem palma după 4 întâlniri“, a relatat Adrian Cernat, CEO şi cofondator al Smart-Dreamers, în cadrul emisiunii ZF IT Ge­neration. „A fost foarte important pentru noi pentru că aveam un client care valida modelul nou şi feedbackul a fost foarte bun pe parcursul colaborării. După care a apărut al doilea client Fortune500, Siemens Singapore, au apărut clienţi regionali, spre exemplu Coca-Cola Hellenic, cu care lucrăm în patru ţări, Temenos. Am reuşit să aducem nume mari.“

Compania a luat în total finanţări de peste 2 milioane de euro şi se pregăteşte pentru o nouă rundă la finele acestui an. „Totalul finanţărilor se ridică la 2,2 milioane de euro de la business angels, 3TS Capital şi Gapminder. Din cei 2,2 milioane de euro aproximativ 60% din bani au mers pe modelul vechi de business, 40% pe modelul nou“, a explicat Cernat. 

„În 2019 nu am ridicat o altă rundă de finanţare, ultima a fost în noiembrie 2018, de la Gapminder cu follow-on de la 3TS. (…) Suntem în discuţii ca orice alt start-up. Foarte probabil în 2020 vom avea o investiţie, rămâne de văzut la ce valoare, ne uităm la un timing optim. Cel mai probabil vom merge pe un bridge investment, depinde foarte mult de creştere. Suntem într-o perioadă bună în care avem o creştere pe clienţi globali ceea ce schimbă evaluarea companiei şi ne dorim o finanţare serie A spre sfârşitul anului 2020, încput de 2021, asta este strategia de investiţii”, El a adăugat că la ultima rundă de finanţare compania a fost evaluată la aproximativ 7 mil. euro. “Nu eu evaluez compania ci investitorul extern. Deci este o variabilă care îine de cei din extern care pun banii şi spun consider că compania ta valorează atât. Ultima evaluare conform datelor de la ONRC a fost de 6,8 milioane de euro. A fost de mult. Astăzi o nouă validare pe evaluare o poate face doar un nou investitor”.

 

Ce a mai declarat Adrian Cernat în cadrul emisiunii:

- În 2019 am avut venituri totale brute de 1,5 milioane de euro. Companiile au şi bugetul de publicitate la noi şi noi intermediem şi plăţile către reţelele sociale, companiile ne folosesc ca intermediar, au o singură factură către noi. La final de 2020 ne uităm la venituri undeva spre 2,5 milioane de euro. Nu suntem profitabili, nu ne uităm la profitabilitate pe termen scurt, mediu, pe termen lung da.

- Modelul este SaaS, cel clasic, companiile plătesc pe un an de zile, cum este educată practic piaţa de enterprise. Preţul este per echipă şi începe de la 35.000 de euro per echipă, dar avem clienţi care plătesc mai mult de 100.000 de euro. Media sumei plătite este undeva spre 50.000 de euro per companie.

- Smartdreamers este o soluţie de recruitment marketing automation. Suntem cunoscuţi în continuare ca o platformă de joburi şi social media, cum am început în 2014 pe un model de business total diferit. Undeva în 2018 am făcut o pivotare pe un model de software livrat ca un serviciu (SaaS), obiectivul fiind de a avea un model care este scalabil la nivel global. Am semnat primii clienţi globali la final de 2018, am validat noua direcţie de business şi în 2019 practic am ajuns la un model pur Saas cu scalabilitate globală. Mare parte din venituri sunt acum generate înafara ţării, undeva spre 65% generăm de pe pieţele externe. Ce face Smartdreamers azi este o soluţie de marketing pentru recrutare care ajută companiile să abordeze recrutarea ca un proces de vânzare.

- Am încheiat prima rundă de investiţii de la business angels la finalul anului 2014 în contextul în care veneam cu ceva nou, palpabil. Finanţarea a venit în primul an de funcţionare. Primii bani i-am luat de la 3 business angels: Mălin Iulian Ştefănescu - el a condus runda de investiţii, Dan Temelie şi Radu Atanasiu. Ei sunt primii care au avut încredere în business.

- Noi în 2016 am reuşit să încheiem o rundă de investiţii de la 3TS Capital Partners, de 700.000 de euro pe modelul de business social media recruitment şi platformă de joburi. Aveam primii clienţi în Ungaria, eram un jucător regional dar mare parte, undeva la 90% din venituri era generat în continuare în România, şi modelul respectiv am spus - OK - după ce luăm investiţia vom creţte, va fi totul perfect. Nu a fost aşa. Din nou mergeam din ce în ce mai mult în concurenţă cu celelalte platforme de joburi. Spre exemplu în Ungaria şi în toate şările din Europa este acelaşi profil de piaţă, este un jucător care are monopol pe platformele de joburi. România, cu eJobs şi Bestjobs este singura excepţie în regiune de duopol, nu de monopol. În Ungaria este un jucător care are peste 90% din piaţă. În continuare companiile ne percepeau ca un competitor, ca o alternativă (la BestJobs şi eJobs). Nu ne-a convenit deloc modelul acesta, nu era OK, era clar că nu aveam scalabiliate şi am spus că este clar că trebuie să facem o modidficare astfel încât să renunţăm total la ideea de platformă de joburi şi să ne concentrăm pe un produs de tip software ca un serviciu în social media, şi asta am făcut în 2018. Am mers în paralel la almbele idei la început.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR