ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Moldovan, CEO. Platforma de e-mail Axigen caută 2,5 mil. euro pentru a construi aChat - o platformă de mesagerie text, voce şi video descentralizată care să concureze cu WhatsApp, dar unde utilizatorii să aibă control real asupra datelor

20 dec 2022 Autor: Adrian Seceleanu

„Axigen aChat se doreşte a fi o platformă de chat descentralizată, care să intre în competiţie cu platformele de instant messaging de voce şi video centralizate care sunt în acest moment arhicunoscute, precum ar fi WhatsApp, Telegram, Viber, Signal, chiar şi Zoom“.

Axigen Messaging, o companie deţinută de un grup de antreprenori locali care oferă companiilor soluţii de a-şi crea propriile servere de e-mail şi care are clienţi pe întregul glob, caută o finanţare de 2,5 mil. euro pentru a crea o platformă de comunicare în format e-mail, text, voce şi video care să concureze cu WhatsApp şi alte aplicaţii asemănătoare cu ambiţia de a atinge un miliard de utilizatori la nivel mondial.

„E nevoie de multe instalări, multă adopţie atât din partea organizaţiilor individuale, cât şi din partea furnizorilor de servicii de hosting şi de comunicaţii digitale pentru a avea un efect de reţea semnificativ. Dar odată ce el se va atinge, ca orice platformă care are nevoie de efect de reţea, odată ce se sare de un anumit prag, bila se va rostogoli singură. Ca urmare unul dintre obiectivele noastre este să contribuim la a atinge peste un miliard de utilizatori conectaţi în această reţea de servere peste tot în lume, din Asia în Statele Unite ale Americii, din Polinezia Franceză până în Bahamas, pe toate continentele“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Bogdan Moldovan, CEO şi acţionar al companiei.

Tehnologia de e-mail Axigen a fost dezvoltată iniţial de echipa GeCad, fondată de Radu Georgescu – unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în tehnologie din România, cel care a vândut în 2003 către Microsoft o tehnologie antivirus, aducând în prim-plan potenţialul industriei locale de tehnologie. În 2014, Axigen a fost preluată de echipa de antreprenori condusă de Bogdan Moldovan.

Pentru a construi noua soluţie compania caută o finanţare de peste 2 mil. euro şi a demarat deja discuţii în acest sens, inclusiv în contextul parcurgerii programului de accelerare InnovX-BCR, grupa scale-up. „Noi în acest moment căutăm o finanţare de 2,5 milioane de euro, o finanţare pe care vom căuta să o atingem din mai multe surse de venituri. Intenţionăm să aplicăm şi la un grant pe liniile care se vor deschide de către Uniunea Europeană anul viitor. Avem şi discuţii cu fonduri de capital de risc. Pe durata programului InnovX-BCR noi am reuşit să adunăm scrisori de intenţie  de la 5 fonduri, ceea ce este un lucru foarte bun.“

Noua soluţie va fi diferită de cele existente pentru că nu va avea la bază un server central, ci va putea funcţiona pe infrastructura proprie de IT a companiilor, ceea ce le va oferi o protecţie reală a datelor vehiculate.

„Soluţia Axigen la care noi începem să lucrăm şi pentru care de asemenea căutăm finanţare din nou se numeşte Axigen aChat, acesta este numele de cod, dacă vrei, pe care îl vom folosi. Va fi o platformă software, un software pe care fie un furnizor de servicii de hosting, fie o companie standalown va putea să îl folosească, să-l downloadeze şi să şi-l ruleze fie în infrastructura lor fizică, în clouduri publice sau private, dar pe infrastructură controlată de ei, pentru a putea avea un echivalent al WhatsAppului, dar personal, în care tu controlezi datele.“

„Desigur că unul dintre factorii cheie diferenţiatori ai acestei soluţii va fi că nu vor fi nişte insuliţe proprii, fiecare companie va fi doar cu chatul său, în care oamenii vor putea să comunice doar cu doar între ei.“

Fundamentul noii platforme de mesagerie va fi adresa de e-mail, care va juca rolul numărului de telefon mobil în cazul WhatsApp, de exemplu. „Venind din spaţiul de email, dorim să legăm această identitate de chat, identitate de voce a pentru apeluri de voce şi de video de identitatea de email. Ceea ce înseamnă că dacă cineva îţi va cunoaşte adresa de email va putea atât să-ţi trimită un mail, cât şi să-ţi trimită un mesaj instant, cât şi să te apeleze pe voce sau pe video. Ca urmare, identitatea adresa de email - cu toţii avem mai multe adrese de email, că este cea de birou, că este cea personală, va putea să devină identitatea pentru cei 4 stâlpi de comunicare: email, mesaje instantanee, voce şi video“.

Platforma va putea fi conectată şi la WhatsApp, astfel că utilizatorul va putea să utilizeze o singură aplicaţie pentru a folosi ambele servicii şi altele de acelaşi tip.

 

Ce a mai declarat Bogdan Moldovan în cadrul emisiunii:

Brandul Axigen a fost creat de către Radu Georgescu după ce a avut exitul cu RAV - Romanian Antivirus către Microsoft în 2003. Axigen ca şi produs şi companie a fost rezultatul unei investiţii a lui Radu Georgescu.

Şi el a scos pe piaţă prima versiune a produsului în 2005 o iniţiativă destul de curajoasă pe vremea aceea. Câteva din startup-urile care au plecat în acea cohortă ca investiţie directă a lui Radu Georgescu au fost de succes. Produsul Axigen a evoluat şi a continuat, iar în 2014 eu împreună cu asociaţii mei am preluat această companie cu toate activele sale de la Radu Georgescu. Cu alte cuvinte, noi proprietarii actuali nu suntem şi fondatorii. Noi înainte de această preluare am făcut cele mai mari instalări de Axigen ca şi integratori. Cu alte cuvinte, noi aveam experienţă de produs şi noi am dat la rândul nostru feedback pentru produs.

Detalii despre tranzacţie nici acum nu pot să ofer, deoarece tranzacţie a fost o tranzacţie închisă, privată. În anii ce au trecut noi am ne-am gândit cum să repoziţionăm produsul şi am făcut o repoziţionare a produsului, ducând produsul existent - şi anume platforma de e-mail, către zona de furnizori de servicii de hosting. A durat vreo 2 ani de zile în care am re-poziţionat produsul atât tehnic cât şi comercial şi cât şi marketing.

În momentul acesta am culminat această evoluţie cu un contract foarte mare pe care l-am semnat în 2020 în anul pandemiei cu un furnizor de telefonie mobilă, al patrulea furnizor de telefonie mobilă de pe piaţa japoneză. Produsul nostru este acum matur, şi da pe el în sine îl scalăm.

Până în acest moment compania a fost o companie single-product, cu un produs complex acoperind o plajă destul de mare de necesităţi ale unui unui furnizor de servicii de hosting, dar acum vrem să trecem mai departe şi să creăm un al doilea produs. În acest context în care nu suntem scale-up-ul  clasic care vrea să scaleze un produs existent, să intre pe pieţe noi, să îl ducă spre clienţi noi.

Această semietapă hibridă în care practic avem un start-up, un spinoff, construirea acestui produs nou - care este o necesitate pe care noi o vedem în în această perioadă - a făcut şi scopul pitchului de la evenimentul Demo Day InnovX-BCR, iar el în esenţă se doreşte a fi o platformă de chat descentralizată, care să intre în competiţie cu platformele de instant messaging de voce şi video centralizate care sunt în acest moment arhi-cunoscute, precum ar fi WhatsApp, Telegram, Viber, Signal, chiar şi Zoom. Soluţia pe care vrem să o aducem pe piaţă este o soluţie descentralizată, acelaşi knowledge pe care noi îl avem din spaţiu de email să-l aplicăm şi în această zonă de mesagerie instantanee voce şi video.

Chiar şi la nivelul Uniunii Europene există un trend foarte pregnant care s-a materializat prin nişte proiecte de legislaţie europeană, precum ar fi digital services act, care are o sub-parte a lui care se numeşte digital markets act, în care se doreşte ca Uniunea Europeană să identifice ceea ce numeşte legislaţia gate keepers. Aceşti gate keepers sunt furnizorii mondiali care au reuşit să obţină o poziţie dominantă într-o anumită piaţă şi care îşi abuzează această poziţie dominantă prin crearea unor platforme închise, fără interoperabilitate şi fără posibilitatea de deschidere. Legislaţia digital markets act este aprobată, va intra în vigoare începând cu mai 2023. Primul pas este acela de a identifica şi de a eticheta companiile mari în cadrul acestei etape vor fi nominalizaţi Whatsapp, Meta, Google şi alţii. Odată ce vor fi etichetaţi ca gate keepers, legislaţia îi obligă pe ei, pentru a putea să opereze în spaţiul european, să îşi deschidă platformele cu API-uri cu interfeţe programatice pentru a permite interoperabilitatea cu alte sisteme.

Această oportunitate este dublată de un trend crescător de conştientizare atât la nivelul oamenilor, cât şi la nivelul companiilor, cum că atâta timp cât datele tale nu stau în dulapul tău, ele nu sunt ale tale. Acest concept de proprietate începe să se extindă şi asupra datelor digitale şi orice delegare către un furnizor care de fapt îţi ţine datele, îţi rupe ţie controlul asupra acelor date. Ca urmare, acest trend de creştere în care companiile vor să-şi ţină datele lor în controlul lor creşte. În acest sens, serviciile de instant messaging globale aproape sunt dominate de către soluţii centralizate. Tehnologia a evoluat, în 2020 au apărut nişte protocoale moderne de comunicaţii care aşteaptă în acest moment să fie implementate şi să se creeze nişte soluţii informatice de digitalizare pe care fie furnizorii de servicii digitale locale să le poată folosi pentru a le oferi soluţii IMM-urilor, dar datele să existe în teritoriul nostru, nu în teritorii străine. Aşa vedem noi oportunitatea în acest moment şi de aceea credem că este momentul bun pentru a veni cu o soluţie în acest sens.

Aş vrea să menţionez un lucru foarte util rezultat din participarea la InnovX-BCR - o vizibilitate asupra diverselor structuri şi mecanisme de finanţare pe care noi am putea să le utilizăm pentru a construi acest produs.

Componenta de federalizare a acestei soluţii va permite ca odată un furnizor de servicii de hosting, 7 companii care vor avea aceeaşi soluţie să poată să-şi dea mesaje scurte sau să facă apeluri de voce între ele într-o formă normală, cum funcţionează şi email-ul. Când vine vorba de email nicio companie nu trebuie să ceară permisiunea unei alte companii sau unei alte autorităţi de a-şi instala un server de email şi de a avea un email propriu personal. În schimb, în chat, cu toţii trebuie să ne facem un cont de WhatsApp pentru a comunica cu partenerii. În această lume în care vor exista va exista un număr de servere care vor fi interoperabile şi vor comunica între ele transparent, aşa cum email-ul în momentul ăsta funcţionează.

Nu contează că ai email la Google sau la Microsoft sau ţinut pe serverele Axigen, email-urile se transmit, nu există nicio aşteptare.

Acest protocol pe care noi intenţionăm să construim această soluţie care se numeşte protocolul Matrix permite crearea de conexiuni. Adică odată eu având aplicaţia de client a serverului de Axigen aChat, voi putea să îmi fac o legătură din server-ul meu în contul meu de WhatsApp, permiţându-mi să folosesc o singură aplicaţie mobilă în care să am şi mesageria securizată de birou, dar şi mesageria prin whatsapp pentru uşurinţa în utilizare.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR