ZF IT Generation

ZF IT Generation. Cele mai tari proiecte scale-up din ediţia 2023 a programului InnovX-BCR. Pavlos Loizou, CEO al Ask Wire din Cipru: Construim o bază de date cu toate proprietăţile imobiliare din Balcani, unde adugăm şi date despre trafic, risc de cutremure şi inundaţii şi planurile de urbanism. Vom intra şi în România

28 nov 2023 Autor: Adrian Seceleanu

Celelalte proiecte de tip scale-up care au câştigat premii sunt Kubeark, EasySales, Klap şi MOONHOUND Studio.

Ask Wire, un start-up din Cipru care construieşte o bază de date cu toate activele imobiliare din Balcani - care va conţine inclusiv date privind riscurile în caz de cutremur sau inundaţii sau cele privind traficul – este proiectul care a obţinut cele mai multe voturi şi a câştigat ediţia 2023 a programului de accelerare InnovX-BCR dedicată grupei de scale-up-uri. Câştigătorii au fost desemnaţi în cadrul unui eveniment, care a fost transmis live de ZF săptămâna trecută.

„După două decenii de administrare a diferite proiecte imobiliarelor în Balcani, echipa şi cu mine am ajuns la concluzia că fiecare proprietate este diferită. Şi această diferenţă creează multe probleme în jurul eva­luărilor, asumării riscului şi, de asemenea, con­formităţii cu regle­mentările. Probleme care sunt amplificate de politicile privind schimbările climatice dar şi creşterea înre­gistrată de canalele de vânzări digitale. Modul în care abordăm această pro­blemă este prin colec­tarea de date guvernamentale, a imaginilor prin satelit, precum şi conectarea la baze de date furnizate de terţe părţi, aducând toate aceste date îm­preună şi con­struind profiluri extin­se ale tuturor proprietăţilor din Balcani“, a explicat în cadrul prezentării sale Pavlos Loizou, CEO al Ask Wire. „Utilizăm aceste profiluri de proprietate pentru a dezvolta perspective referitoare la dinamica din piaţa imobiliară, riscurile de mediu şi, de asemenea, pentru generarea de leaduri. Clienţii noştri includ bănci, asigurători, dar şi corporaţii. Mulţi oameni spun că piaţa din Balcani e opacă, diferită, mai ales în România. Noi nu suntem de acord. Folosind platforma noastră, putem oferi acces la informaţii cadastrale, informaţii de planificare urbană, informaţii despre riscul de cutremur, incendii de pădure, inundaţii, schimbări climatice, trafic şi chiar potenţialul energiei solare. Suntem activi în Cipru şi Grecia“.

Industria este abia la început, iar creşterea poate fi accelerată cu ajutorul inteligenţei artificiale, a mai spus Pavlos Loizou. „Potenţialul pieţei este semnificativ. Este o piaţă de 14 miliarde de dolari, creşte cu 20% pe an şi este stimulată de inteligenţa artificială, motiv pentru care ne-am asociat cu Microsoft pentru a face primul pas în acea direcţie. Există concurenţă, mai ales în Europa de Nord. Am pivotat în acest an la un model de abonament unde avem venituri anuale recurente (ARR) de 250.000 de euro şi suntem pe drumul cel bun pentru a avea un 2024 sănătos cu propuneri şi scrisori de angajament cu o valoare de 1,4 milioane de euro. Avem un avantaj pentru că venim din lumea financiară, pentru că ştim bine ce îşi doresc băncile şi asigurătorii.”

Întrebat de Ioana David, managing director al fondului Cleverage, ce planuri de expansiune are, Loizou a spus că start-up-ul vrea să intre pe piaţa din România. „Planul nostru este să intrăm pe piaţa din România şi de aceea avem nevoie de un contract de test pentru a face acest pas. Intrând în România am completa un arc şi am ajunge la o bază cu 50% din activele imobiliare din regiune. Am fi prezenţi şi în cele trei economii cu cele mai rapide creşteri nu doar din regiune ci din Europa. Deci planul nostru este să intrăm pe piaţa din România”.

Reprezentantul Ask Wire a susţinut că este greu ca alţi competitori să intre rapid pe piaţă. „Avem avantajul primului intrat pe această piaţă. Acum avem competitori în Europa de Vest şi de Nord, sunt acolo oameni care încearcă să facă ceea ce facem noi. De aceea vrem să ne extindem în Balcani şi să capturăm o piaţă de 61 de milioane de oameni şi 27 de milioane de active imobiliare. Odată ce ai intrat pe piaţă şi ai datele, plus parteneriatele noastre cu 6 universităţi în cercetare dezvoltare pentru exploatarea informaţiilor, e foarte dificil pentru altcineva să intre pe piaţă pentru că odată ce ai o relaţie cu o bancă - câtă vreme oferi un serviciu de calitate - sunt zero şanse ca banca să rupă contractul pentru un jucător nou. Nu aşa merg lucrurile.”

Ask Wire, care are ca slogan „înţelege imobiliarele” a finalizat programul de accelerare InnovX-BCR cu un scor de 14,40 puncte, faţă de 9,40 înainte de a trece prin program. Pe durata celor 12 luni petrecute în accelerator Ask Wire a identificat 5 clienţi, 14 investitori potenţiali, 4 membri în board, 3 noi membri ai echipei şi 2 parteneri tech.

Unul dintre premiile speciale ale evenimentului, oferit de Tudor Pop, fondator al Hotspot Workhub, a mers către echipa Moonhound Studio.

„Suntem un studio şi publisher de jocuri indie din România care doreşte să cucerească piaţa, punând comunitatea chiar în inima afacerii noastre. Vrem să schimbăm paradigma actuală a jocurilor şi să facem jucătorii să experimenteze viaţa reală în afara ecranelor lor de computer.

În acest sens, dezvoltăm aplicaţia noastră companion numită Citizen cu integrări cross-app cu aplicaţii precum Apple Health, încurajând jucătorii să fie activi fizic în schimbul recompenselor primite de personajele din joc, cum ar fi creşterea abilităţilor sau a rezistenţei. Vorbind despre integrări cu lumea reală, fiecare server va reflecta mediul ţării gazdă până la ultimul detaliu. De exemplu, fazele lunii, poziţia stelelor sau chiar starea vremii. Toate acestea pentru a-i învăţa pe jucătorii noştri cum să supravieţuiască în medii diferite. În ceea ce priveşte aspectul educativ, multe jocuri sunt despre distrugere, dar de ce să aduci mai multă distrugere când trăieşti într-o lume deja distructivă? Din acest motiv, creăm o societate cu propriile sale reguli, ecosisteme şi o economie condusă de jucători”, a explicat în cadrul pitchului Alex Iancu, co-fondator şi responsabil de marketing la Moonhound Studio.

„Dezvoltăm, de asemenea, un sistem bazat pe sisteme de credit social, unde acţiunile şi deciziile jucătorilor pot adăuga sau scădea puncte de karma, permiţându-le sau blocându-le accesul în diferite zone ale hărţii şi ale jocului, pentru a-i învăţa pe jucătorii noştri despre cum acţiunile noastre au întotdeauna consecinţe. Acest lucru poate avea, de asemenea, implicaţii în lumea reală pe segmentul B2B. De exemplu, cumpărând produse sănătoase într-un lanţ de retail partener, ai putea creşte punctele tale karma în joc. Vorbind despre branduri, deschidem o nouă frontieră pentru publicitate cu spaţiul nostru publicitar din afara caselor, permiţându-le brandurilor să vizeze specific un nou set de potenţiali clienţi şi să-şi anunţe produsele sau serviciile în cadrul jocului nostru. Implementăm, de asemenea, AI în interacţiunile cu personajele virtuale, care nu au în spate jucători reali, eradicând astfel dialogurile plictisitoare şi scriptate, şi deschizând o lume nouă pentru jucători, având deja lansat primul nostru personaj public AI numit Didi”, a adăugat Iancu.
Personajul creat de studio a fost cel care a anunţat lansarea unei campanii de finanţare în faţa audienţei de la Demo Day. „Alăturaţi-vă nouă în această călătorie incredibilă, şi împreună putem pune primul studio românesc de jocuri în fruntea hărţii industriei la nivel mondial. Pentru a face acest lucru posibil şi pentru a ne aduce la stadiul de prototip într-un an, avem nevoie de ajutorul vostru în finanţare de 400.000 de dolari. Mulţumesc", a spus personajul Didi creat de Moonhound Studios.

Ce vrea mai exact să facă start-up-ul, a întrebat Katerina Manley, Head of Investments în cadrul Seed Starter Ceska. "Planul nostru este următorul. Runda de 400.000 de dolari este evident în schimbul unui pachet de acţiuni. Acest lucru ne va susţine timp de un an până la etapa de prototip. Cu un prototip, vom începe să construim comunitatea şi vom face tot felul de activităţi în jurul acesteia pentru a putea funccţiona ca un prim punct de feedback. Răspunsul simplu la întrebare este că finanţarea ne va aduce în etapa în care vom avea un prototip, care la rândul său va face bani. După aceea vor urma campanii de crowdfunding şi alte activităţi”, a explicat Alex Iancu.

El a oferit detalii şi despre proiectul de joc la care lucrează echipa. "Primul nostru joc este un joc de supravieţuire. Gândiţi-vă la el ca la un Minecraft, dar cu o grafică foarte realistă, să spunem, şi totul cu o poveste şi cu mult mai mult decât ceea ce oferă în prezent genul de supravieţuire. Prima noastră validare a fost prin noi înşine, pentru că noi toţi suntem jucători până în măduva oaselor. Ne jucăm jocuri video de când am putut ţine un controller în mâini. După aceea, ne-am extins cercetările prin teste diferite cu clienţi, atât în cadrul grupurilor noastre de prieteni, cât şi online. Suntem şase co-fondatori, fiecare dintre noi are o expertiză diferită."

Locul trei în urma votului dat de juriu a fost obţinut de proiectul Kubeark. "Cine este Kubeark? Este o companie care a pornit la drum acum aproape trei ani din punct de vedere tehnic, şi care s-a lansat în afaceri anul trecut. Suntem un startup românesc înregistrat în SUA şi am avut deja o rundă pre-seed de aproximativ 3 milioane de dolari. Ciclul nostru de vânzări a început acum şase luni şi am atins deja venituri anuale recurente (ARR) de 200.000 de dolari şi avem contracte pentru încă 800.000 de dolari în etapa procedurilor legale”, a explicat în debutul pitch-ului George Dumitraşcu, cofondator al Kubeark.

„Ce facem? Această parte este complicată. Ştim asta. Ce facem este orchestrarea întreprinderilor. Ce înseamnă orchestrarea întreprinderilor pare a fi de asemenea complicat. Pentru diferite afaceri, înseamnă lucruri diferite. Dar vă ofer trei situaţii care sunt rezolvate de platforma Kubeark folosind aceleaşi caracteristici de bază. Primul exemplu este legat de sustenabilitate (ESG). Al doilea este legat de fuziuni şi achiziţii. Când o întreprindere foarte mare cumpără o întreprindere mică sau o altă companie, trebuie să mute toate sistemele şi procesele, procesele de afaceri, procesele IT şi aşa mai departe. Al treilea exemplu este legat de ceea ce se cheamă <<shadow IT>> adică acele produse sau servicii de IT plătite de propria organizaţie, dar de a căror existenţă departamentul de IT nu ştie.”

Dumitraşcu a prezentat apoi modul în care funcţionează soluţiile companiei. „Acum, legat de zona de ESG, de proiectul realizat de noi pentru un client. Obiectivul proiectului a fost mutarea sarcinilor (workload-urilor) în termen de microservicii, sarcini IT, între trei centre de date, pe baza unor politici foarte diferite. Pe un cadru temporal de un trimestru, la început compania a dorit să mute sarcinile IT în centrul de date din Spania la mijlocul zilei pentru a profita de energia solară disponibilă, apoi să mute activitatea în centrul din Franţa pentru a captura energia eoliană şi apoi să se întoarcă în România pentru a utiliza energia hidro pentru o performanţă înaltă. Ce trebuie să facă este să împartă perioada vizată între trei viziuni diferite. Prima viziune este cea de a reduce amprenta de carbon. În ultimele două săptămâni ale trimestrului pentru raportarea financiară şi nefinanciară, au nevoie de o performanţă înaltă în zona de sisteme IT, iar între aceste perioade de vârf, trebuie să economisească bani mutând aceste activităţi de procesare din propriile lor centre de date în platforme de cloud.”

Poate fi aplicată tehnologia voastră într-o bancă, a întrebat Adrian Roşoagă, director Investment Banking, BCR. „Imaginaţi-vă că acum pe piaţă, cel puţin în ceea ce priveşte ESG, avem unelte, unelte foarte bune de la furnizori foarte mari, dar problema reală cu aceste unelte este că te ajută doar să raportezi şi să creezi un tablou de bord pentru a-ţi construi propriul raport ESG la sfârşitul anului, ceea ce te ajută pentru anul care tocmai a trecut. Deci, nu ajută. Ceea ce facem noi este să păstrăm sincronizate propriile sisteme ale clienţilor. Ar putea fi o bancă, bine? Deci, practic, păstrăm sincronizată toată compania în termeni de IT şi non-IT în tabloul de bord şi îl sincronizăm în timp real. Timp real în banking înseamnă o zi. Ştim asta. Deci, trebuie să sincronizăm asta şi să vă arătăm exact în fiecare săptămână sau zi cum sunteţi în raport cu propriul vostru obiectiv în ceea ce priveşte reducerea amprentei de carbon. Deci, acest lucru ar putea fi de mare ajutor pentru bancă.”

Pentru ce sunteţi plătiţi de fapt, a întrebat Jiri Skopovy, CEO al Seed Starter. „Practic, avem acum trei produse în platformă. Primul este legat de ESG, al doilea de fuziuni şi achiziţii, şi aşa mai departe. Ne propunem să rămânem o companie de produse. Deci, practic, încercăm să vindem doar licenţa. Desigur, în primul an şi probabil următorul, trebuie să oferim servicii profesionale. Dar am reuşit deja să încheiem parteneriate cu trei dintre cei mai mari patru furnizori de cloud. Deci, practic, ne bazăm pe parteneri pentru că este relativ imposibil să intri într-o bancă fără un partener de această dimensiune. Deci, practic, el oferă toate serviciile profesionale conectând procese, replicând procese, creând automatizări pentru a extrage datele şi a le pune în tabloul de bord. Deci, acesta este modelul pe care îl urmăm”.

Şi cine face toată orchestrarea şi integrarea şi implementarea soluţiei într-o bancă, a întrebat Valentin Filip, managing partner, Fortech Investments. „Facem implementarea împreună cu partenerii, dar ne propunem să renunţăm la aceste servicii, încercăm doar să vindem licenţe. Deci, prin parteneri, acesta este răspunsul”.

EasySales, proiectul care a câştigat locul doi în cadrul competiţiei, a venit în faţa juriului cu o prezentare prin care un membru al echipei - Irina Zamfir, chief revenue officer - s-a pus în situaţia unui comerciant cu operaţiuni online şi offline care vrea să-şi mărească vânzările.

„ Salutare tuturor, sunt Irina şi îmi plac pantofii. Nu doar să îi port, ci şi să îi vând. Vând pantofi pe site-ul meu şi, de asemenea, în magazinul meu fizic. Cred că oricine poate fi un vânzător online, la fel ca mine. Piaţa noastră este destul de mare. România are 100.000 de magazine online şi aceste cifre ajung la 27 de milioane la nivel mondial şi cresc în fiecare an. Visul meu este să îmi măresc vânzările, dar am aceeaşi problemă ca mulţi comercianţi online. Vreau să listez pantofii mei pe marketplace-uri precum eMag, Amazon şi altele, dar nu am resurse. Cum listez produse pe fiecare canal şi ce se întâmplă dacă primesc comenzi? Trebuie să operez fiecare canal separat şi să procesez comenzile? Aş putea să mă integrez cu fiecare marketplace, dar integrările sunt scumpe şi foarte greu de întreţinut. Aş putea, de asemenea, să angajez nişte dezvoltatori pentru a mă ajuta să fac integrările, dar şi dezvoltatorii sunt scumpi şi durează ca lucurile să funcţioneze. Chiar şi platforma mea web are unele integrări, dar nu foarte specializate, deci nu sunt ideale” a descris Irina Zamfir situaţia în care se află multe companii din această industrie. Soluţia pentru aceste firme ar fi, evident, easySales, a spus Irina Zamfir. „Dar uite, am găsit o soluţie. easySales, cel mai rapid mod de a lista produsele mele pe un marketplace precum eMag şi Amazon. Este o platformă de self service şi nu am nevoie de un background tehnic. Are toate integrările de care am nevoie. Marketplace-uri, platforme web, sisteme de facturare, curieri, tot ce am nevoie, şi are, de asemenea, funcţii puternice de automatizare. Pot lista produse, dar pot şi procesa comenzile. De ce să aleg EasySales, aţi putea întreba? Pentru că pot începe să vând în câteva minute. Nu este necesară migrarea. Este o platformă self service şi se concentrează pe integrări în timp real şi este o soluţie accesibilă pentru a-mi scala afacerea pe pieţele internaţionale, deoarece au o opţiune de traducere automatizată, astfel încât pot traduce produsele în orice limbă şi pot vinde oriunde în lume. EasySales este deja de succes. Au clienţi. În septembrie 2023 aveau 626 de clienţi plătitori şi numărul continuă să crească. Au clienţi din cinci pieţe, majoritatea venind din România, Bulgaria şi Ungaria. Următorul pas pentru ei este SUA şi vor să devină o companie globală. Vreau să devin un jucător global împreună cu ei”, şi-a jucat rolul până la finalul pitchului Irina Zamfir.
Cum vă diferenţiaţi pe piaţă, a întrebat Liviu Munteanu, partener la Founders Bridge.

„Evident este un spaţiu aglomerat aşa că avem mai mulţi diferenţiatori. Înainte de toate, am făcut foarte uşor să testezi EasySales. Deci, nu avem nevoie de migrare, aşa cum este cazul cu alţi competitori ai noştri. Deci, este foarte rapid să foloseşti doar infrastructura actuală, site-ul tău web actual. Extragem toate datele automat şi poţi deveni funcţional în 30 de minute? În al doilea rând, tehnologia noastră este foarte diferită de orice există pe piaţă. Facem sincronizări instantanee. Este foarte important să ai comunicare instant pentru că, de exemplu, când ai o comandă de la eMAG şi ai şi o comandă de la Amazon şi ai un inventar limitat, de exemplu, nu vei putea livra toate comenzile. Deci, vei fi penalizat de piaţă din această cauză. Şi acesta este un lucru foarte, foarte important pentru clienţii noştri. De asemenea, un alt lucru important este uşurinţa de utilizare”, a răspuns Iulian Cazacu, co-fondator & product developer, easySales.

Avem integrări multiple, deci, suntem ca un middleware de integrări. Integrăm ERP-uri, centre de fulfillment, sisteme de facturare, furnizori de transport. Deci, de orice ai nevoie ca o integrare cu o terţă parte, noi o avem şi avem multe funcţii de automatizare pentru orice caz de utilizare pe care ai nevoie să-l automatizezi în comerţ electronic şi vânzare multi-canal”, a completat Iulian Cazacu.
Care e clientul ideal al companiei, a întrebat Katerina Manley, Head of Investments în cadrul Seed Starter Ceska. „Clientul nostru ţintă ideal sunt afacerile mici şi mijlocii şi îi abordăm prin parteneriate. Lucrăm cu parteneri mari ca eBay, DHL şi de asemenea marketplace-uri, platforme web. Şi folosim de asemenea marketing digital, referinţe. Participăm la multe evenimente specializate, avem şi propriul nostru eveniment de comerţ electronic”, a răspuns Irina Zamfir. „Suntem prezenţi în România, Bulgaria, Ungaria, dar avem clienţi din cinci ţări. Şi vom continua să ne extindem. Acum ne pregătim pentru piaţa din SUA şi, de asemenea, cu Cehia şi Polonia.”

Klap, proiect care a obţinut premiul ZF IT Generation Star din partea echipei ZF, a subliniat impactul asupra mediului pe care şi are activitatea companiei.

„În fiecare an producem mai mult de opt kilograme de deşeuri electronice de persoană, ceea ce este o bombă cu ceas. Klap este un model de afaceri complet, care presupune lupta împotriva deşeurilor electronice, achiziţia de dispozitive de la companii şi persoane fizice pe care apoi le evaluăm intern prin intermediul centrului nostru de recondiţionare, şi apoi le repunem pe piaţă fie prin închiriere, furnizarea echipamentelor sub forma unui serviciu sau pur şi simplu vânzarea lor”, a spus Cristian David, fondator şi CEO al Klap.

David a vorbit despre noutăţile aduse pe piaţă de companie şi a susţinut că este mai bine poziţonat faţă de alte companii care activează în aceeaşi zonă. „Astăzi o să vă vorbesc despre cea mai nouă adăugire la portofoliul nostru - Klap.tech. Acesta nu este doar un produs. Este o platformă revoluţionară B2B, destinată să ajute companiile oferind operaţiuni B2B de tip SaaS. Avem un portofoliu de peste 3.000 de companii, atât local cât şi internaţional, şi oferim acest software pentru ele, dar şi pentru orice companie care îşi propune să-şi atingă obiectivele de sustenabilitate. Acest software le oferă clienţilor noştri posibilitatea de a cumpăra, închiria sau lua în leasing dispozitive direct, să recondiţioneze dispozitive de la smartphone-uri la notebook-uri la servere şi orice altceva, apoi având posibilitatea de a le gestiona sau de a le configura. Şi nu în ultimul rând, pentru că vorbim despre sustenabilitate, oferim un calculator ESG, astfel încât consumatorii vor putea urmări cu exactitate ce reduc în termeni de amprentă de carbon. Deoarece piaţa este imensă, se estimează a fi aproape de 90 de miliarde de euro până în 2030, vrem să capitalizăm această oportunitate şi lansăm prima noastră rundă de investiţii, de 1 milion de euro.”

Premiile pentru grupa scale-up din cadrul ediţiei 2023 a programului de accelerare InnovX-BCR

Locul I - Ask Wire (Cipru)
Locul II - easySales (România)
Locul III - 
Kubeark (România / SUA)

Câştigătorii primelor trei locuri vor fi susţinuţi de InnovX-BCR să participe în 2024 la o conferinţă globală, care va avea loc în SUA.

Premiul special ZF IT Generation Star - Klap. Premiul constă într-o acoperire extinsă a companiei în cadrul emisiunii ZF IT Generation

Premiul special acordat de Hotspot Workhub - Moonhound Studio. Premiul constă în acordarea calităţii de membru în spaţiile de coworking Hotspot Workhub

Juriul care a votat pentru acordarea celor trei premii a fost format din:

• Jiri Skopovy, CEO at Seed Starter CS
• Katerina Manley, Head of Investments at Seed Starter ČS
• Beáta Vörösová, Portofolio Manager at Seed Starter ČS
• Adrian Roşoagă, Director, Investment Banking at BCR
• Suleiman Arabiat, Senior Investment Manager at Elevator Ventures
• Liviu Munteanu, Partner at Founders Bridge
• Ana Bobîrcă, Partner / Chief Investment Officer at Central European Financial Services
• Theodor Alexandru Genoiu, Investment Manager at RocaX
• Rumen Iliev, Partner at LAUNCHub Ventures
• Karol Lasota, Principal Inovo.vc
• Ioana David, Managing Director at Cleverage.vc
• Valeri Petrov, Partner at Eleven Ventures
• Roumen Jordanov, Investment Manager at BrightCap Ventures
• Valentin Filip, Managing Partner at Fortech Investments
• Jordan Bosckov, Partner Fiedler Capital

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR