ZF IT Generation

ZF IT Generation. Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni al Microsoft: România poate deveni un hub de digitalizare la nivel european şi global dacă-şi pune în valoare avantajele

28 mai 2021 Autor: Adrian Seceleanu

„Avem toate aceste oportunităţi, dar la nivel naţional companiile din România încă nu folosesc tehnologia şi nu folosesc procesele de digitalizare pentru a atinge o competitivitate mai mare. Este un paradox care trebuie evidenţiat“.

România ar putea deveni un hub de digitalizare nu doar la nivel regional ci la nivelul Uniunii Europene şi chiar global dacă şi-ar pune în valoare multele atuuri pe care le deţine şi ar accelera digitalizarea pe plan naţional pentru a creşte competitivitatea economiei.

“România are câteva avantaje competitive fantastice şi vorbim despre ele dar poate nu le valorificăm în anumite conversaţii. Eu consider că România va deveni un hub puternic de digitalizare pentru regiunea noastră şi pentru Uniunea Europeană şi, de ce nu, pentru întreaga lume. Sunt câteva avantaje pe care noi, ca ţară, le avem. În principal aş vorbi de universităţile din România: avem o componentă mare de absolvenţi de ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică - România are o pondere de peste 43% a absolvenţilor din aceste zone, în timp ce media europeană este undeva la 30%, deci suntem mult peste media europeană, practic aproape o jumătate dintre specialiştii care ies din universităţi sunt din zona tehnică. Acesta este un avantaj important - avem universităţi pregătite care pot susţine nevoia de oameni calificaţi în domeniul ştiinţei şi tehnologiei“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni al Microsoft România.

“De asemenea, avem o populaţie mare de dezvoltatori de software, peste 200.000. Dacă ne uităm la nişte clasamente România este pe locul doi în regiunea noastră, după Polonia, ca număr de specialişti, deci peste Cehia, Ungaria, Grecia din acest punct de vedere. De asemenea dacă ne uităm la raportul dintre aceşti dezvoltatori şi populaţia României suntem pe locul 6 în lume, deci un potenţial fantastic de mare, specialişti care lucrează şi care dezvoltă IP pentru lume. Sunt peste 20.000 de companii de IT în România, cu mai mult de 100 de multinaţionale care şi-au deschis birouri mari aici, în România, iar Microsoft este unul dintre cele mai bune exemple - cred că avem aici al doilea birou ca mărime, după numărul de specialişti pe care îi angajăm din Europa, după Dublin, Irlanda, şi continuăm să creştem. Ne vom muta într-o clădire nouă, avem deja trei oraşe în care activăm - Bucureşti, Iaşi şi Timişoara, avem planuri să extindem numărul de angajaţi în toate aceste oraşe şi chiar avem multe poziţii deschise la momentul de faţă“, a adăugat Rusen.

Problema este însă că la nivel naţional, în ciuda accelerării provocate de pandemie, utilizarea tehnologiei este încă redusă.

“Pe de altă parte parte, pentru că avem din păcate un dar, ritmul de utilizare al tehnologiei în cadrul companiilor din România nu este încă foarte sus. Avem toate aceste oportunităţi, avem talent pe de o parte, avem universităţi care produc acest talent, avem companii de tehnologie, avem şi exemple extraordinare de start-up-uri care au devenit lideri mondiali din România în domeniile în care activează, dar la nivel naţional companiile din România încă nu folosesc tehnologia şi nu folosesc procesele de digitalizare pentru a atinge o competitivitate mai mare. Am văut anul trecut - s-a accelerat zona aceasta - dar încă, dacă ne uităm pe aceşti indici europeni suntem în spatele multor altor ţări în indexul societăţii informaţionale (DESI), de exemplu, unde suntem pe locul 26 din 28. Dacă ne uităm doar pe zona de sector public tot din indicele DESI suntem pe ultimul loc din Europa. Deci folosirea tehnologiei în sectorul public şi utilizarea proceselor de digitalizare în sectorul public plasează România pe ultimul loc.“

Este un paradox despre care trebuie să se vorbească mai mult, este de părere Rusen. “Avem un paradox care trebuie evidenţiat, vorbit despre el, şi trebuie să ne gândim cu toţii ca societate cum putem să folosim toată această bază fantastică pe care România o are, pe care o putem creşte astfel încât să devenim dintr-o ţară codaşă în ceea ce priveşte digitalizarea într-o ţară fruntaşă. Avem acest potenţial, cred cu tărie că România în următorii ani, prin tot ce s-a început pe parcursul anului trecut, prin schimbarea mentalităţii la nivel guvernamental, a liderilor de business din România, indiferent de mărimea companiei, să devină un lider în utilizarea tehnologiei şi de asemenea să creeze o competitivitate crescută în rândul economiei, în rândul companiilor care activează în România. Dacă noi vom folosi aceste active pe care le-am construit deja şi pe care le vom accelera în viitor, sunt absolut convins că creşterea economică va fi mult mai ridicată faţă de cât este în momentul de faţă.“

 

Ce a mai declarat Daniel Rusen în cadrul interviului:

► Deja România este bine plasată din punct de vedere al creşterii economice, dar gândiţi-vă cum ar fi să venim şi să utilizăm tehnologia la nivel naţional în tot ceea ce înseamnă companii din România, cum ar creşte competitivitatea acestor companii. Era cred un raport de la Deloitte care arăta că o creştere de 10 puncte în clasamentul DESI se traduce în 0,6 impact în PIB. Şi noi avem loc de creştere. La cele 6-7 procente pe care le prognozăm anul acesta ca şi creştere economică, mai adăugăm 2 sau 3 procente dacă accelerăm procesele de digitalizare aşa cum am vorbit mult mai devreme, şi România ar putea înregistra o creştere economică absolut fantastică, şi sustenabilă pe termen lung. Nu doar acest <<V>> de revenire.

► Dar Microsoft nu este singura companie, sunt multe companii multinaţionale care au văzut toate aceste oportunităşi de care vorbesc - numărul mare de studenţi, de specialişti şi dezvoltatori IT, şi de asemenea un ecosistem foarte bun de start-up-uri care a accelerat în ultima perioadă. Cred că doar în cadrul emisiunii ZF IT Generation am vorbit de foarte multe exemple de companii inovative care dezvoltă proprietate intelectuală absolut fantastică aici în România şi care cresc, care au atras investiţii, care continuă să atragă investiţii, deci se vede clar că există o efervescenţă fantastică în ceea ce priveşte acest ecosistem.

► Toate acestea contribuie la ceea ce numim noi economia digitală. Şi economia digitală creşte accelerat - doar anul trecut creşterea s-a dublat. Cred că o să ajungem în curând la o contribuţie a economiei digitale de peste 10% din PIB în România, mai devreme de anul 2025, când prognozasem noi iniţial.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Innovation Partner: