ZF IT Generation

ZF IT Generation. Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies: Credem că în circa cinci ani vom putea avea gata soluţia noastră de transport de mare viteză pentru mărfuri

20 dec 2022 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul are în prezent în derulare o campanie de strângere de fonduri pe platforma de equity crowdfundind SeedBlink, iar până acum a reuşit să atragă circa 100.000 de euro de la investitorii privaţi Campania face parte dintr-o rundă mai mare de finanţare în valoare totală de 1,8 mil. euro.

Swisspod Technologies, start-up-ul fondat în Elveţia de românul Denis Tudor, alături de Cyril Dénéréaz, estimează că în decurs de circa cinci ani ar putea finaliza tehnologia pe care o dezvoltă pentru crearea unei soluţii de transport terestru de mare viteză - de până la 1.200 km/h – pentru mărfuri, costurile urmând a fi similare cu cele percepute pentru transportul cu trenurile de mică viteză. Start-up-ul este susţinut de guvernul elveţian, iar în decurs de doi ani a reuşit să obţină în total investiţii de peste 6 milioane de euro.

„Realist vorbind, pentru pasa­geri soluţia nu cred că va fi disponibilă următorii zece ani. Cred că este foarte dificil să putem să asigurăm siguranţa pasagerilor la viteze de 1.200 km/h în următorii zece ani, astfel încât piaţa noastră ţintă este mai mult pe partea de transport. Există foarte multe probleme de logistică pe care le putem rezolva cu un asemenea mod de transport la un preţ foarte rezonabil, la un preţ de infrastructură care este comparabil cu sistemul de trenuri de viteză mică care există astăzi pentru transportul de mărfuri. Deci, cred că în următorii maximum cinci ani vom putea aduce acest produs pentru zona de mărfuri în piaţă, să fie gata. Cu un tonus mai optimist şi cu o viziune mai optimistă din punctul de vedere al investiţiilor, cred că am putea face asta chiar în următorii patru ani“, a declarat Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Proiectul Swisspod a luat naştere în urmă cu trei ani, după ce cei doi fondatori au câştigat competiţia SpaceX Hyperloop Pod Competition de mai multe ori şi au discutat cu Elon Musk în vederea dezvoltării unei tehnologii de transport terestru de mare viteză.

După experienţa din SUA, Denis Tudor s-a mutat în Elveţia, unde a reuşit să obţină sprijin pentru proiectul său atât din mediul universitare, cât şi de la guvern.

„Eu am stat în America o perioadă, unde am construit două capsule pentru a participa la concursul organizat de SpaceX. Echipa de acolo s-a cam destramat în 2017, iar eu aveam de ales între o universitate din America şi una din Elveţia, însă cea de aici, din Elveţia, la EPFL, este top cinci în lume în domeniul de energie şi atunci am optat să vin aici în Elveţia. Am venit ca un masterand, însă viaţa socială din Elveţia nefiind foarte activă, nu neapărat foarte comparabilă cu ce se întâmpla în California, am decis să creez ceva nou dacă tot am oportunitatea asta să am timp liber şi am zis să creez o nouă echipă de Hyperloop care să participe la concurs înapoi în Los Angeles. În momentul respectiv am avut sprijinul unui profesor de aici, din universitate, care mi-a spus să vin în primul rând la doctorat, pentru că oamenii care vin din România de la Politehnică au un program de licenţă care este de aproape cinci ani, astfel încât au spus că îmi pot echivala studiile din România ca şi master şi pot începe un doctorat direct. Lucru care s-a şi întâmplat, iar în momentul respectiv am creat o nouă echipă. Aici am întâlnit cred că vreo trei sute de studenţi, pe care i-am angrenat în proiectul acesta”, a povestit el, adăugând că la început a obţinut fonduri chiar de la universitatea EPFL din Elveţia.

„Universitatea a fost foarte deschisă, ne-a oferit un buget de jumătate de milion de franci elveţieni pentru a crea această capsulă şi am participat din nou la competiţie şi am câştigat competiţia cu o echipă nouă, nou înfiinţată aici în Elveţia, ceea ce m-a convins şi mai tare că ar putea fi momentul să creez un start-up pentru domeniul acesta de Hyperloop. Am avut o discuţie interesantă şi cu Elon Musk în momentul respectiv şi cred că a venit ca o continuitate naturală să încep Swisspod.”

Antreprenorul român continuă chiar cu Swisspod un proiect demarat în urmă cu 20-30 de ani în Elveţia, dar care atunci nu a mai fost realizat.

„Este foarte interesant că prin anii '70-'80 cei de aici de la Universitatea din Elveţia au avut un fel de start-up, să spun aşa, care a încercat să facă acelaşi lucru. S-a chemat Swiss Metro, iar expertul din start-up-ul respectiv are 80 de ani şi încă este un profesor emerit aici în cadrul universităţii şi am legat poveştile - am creat o continuitate între ce se dorea în anii '70-'80 şi astăzi, doar că astăzi, aparent, suportul a fost mai mare de la guvern şi am reuşit să creăm această infrastructură de testare într-un mod mai eficient şi mai rapid”, a subliniat cofondatorul şi CEO-ul Swisspod.

Ce face mai exact echipa Swisspod? Utilizând tehnologia Hyperloop, start-up-ul dezvoltă o soluţie de transport intracontinental de mărfuri, denumită SWIPT, care constă într-un mediu cu presiune ajustată dinamic, o infrastructură dedicată prin care vehiculele electrice transportă mărfuri paletizate. Fiind o soluţie de transport electric şi autonom din punct de vedere energetic, aceasta abordează problemele legate de emisiile de carbon, consumul de energie, trafic şi capacitate, urmărind în acelaşi timp să transforme arhitectura logistică fragmentată într-o reţea deschisă, standardizată şi automatizată.

„Înainte de a construi un model de full scale, de unu la unu, este important să testăm fizic acest produs la o protiipare de unu la patru, unu la cinci, astfel încât să putem învăţa din experienţa asta. Un asemenea produs nu a mai fost construit înainte şi atunci avem nevoie de paşi mărunţi pentru a putea aduce tehnologia la maturitate.”

Start-up-ul a reuşit să atragă în decurs de doi ani investiţii în valoare totală de peste 6 milioane euro, guvernul elveţian fiind unul dintre primii şi principalii investitori în proiect. În prezent, start-up-ul are în derulare o rundă de finanţare de 1,8 milioane euro, din care 0,5 mil. euro vrea să îi atragă prin intermediul platformei de equity crowdfunding Seedblink.

„Am mai aplicat şi la un grant, la guvernul elveţian, care este replica celui de la Uniunea Europeană care se cheamă EIC (European Innovation Council). Nu l-am obţinut încă, aşteptăm răspunsul, însă ar fi interesant dacă am putea obţine acest acest grant pentru că ar putea accelera crearea produsului în următorii chiar trei ani şi nu patru sau cinci de care menţionasem înainte. Programul se cheamă Swiss Accelerate - este un program făcut de guvernul elveţian în care guvernul devine un accelerator pentru start-up-uri, ceea ce este un model foarte interesant”, a precizat Denis Tudor, menţionând, de asemenea, că start-up-ul se află şi într-un accelerator la Şcoala de Business din Oxford. „Este un accelerator foarte interesant de unde învăţăm foarte multe lucruri, mai ales că există oameni care au activat în industriile acestea de transporturi şi de infrastructuri.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR