♦ La nivel internaţional, Rastel.io are proiecte implementate cu municipalităţile din Creta, Grecia şi Slovacia ♦ La nivel naţional, Rastel.io are implementate două parcări în Cluj, una în Oradea şi una în Târgu-Jiu, iar în luna martie va instala prima unitate în Bucureşti.
Start-up-ul Rastel.io, care a dezvoltat o soluţie inteligentă prin care bicicliştii pot găsi un loc de parcare, îşi pot parca bicicleta, o pot închide şi o pot monitoriza, este disponibil în prezent în trei oraşe din România şi se află în proces de implementare a unei astfel de parcări pentru biciclete în Bucureşti – unde vrea să dezvolte o reţea care să acopere toate zonele importante din Capitală, au spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, rubrica Start-up Update, Horea Toniuc şi Tudor Beleuţă, fondatorii Rastel.io.
„Deocamdată suntem prezenţi în trei oraşe din România. Astfel, avem două parcări implementate la Cluj, una la Oradea şi una la Târgu-Jiu şi suntem în proces de extindere, în sensul că luna următoare ne propunem să instalăm prima unitate din Bucureşti şi apoi să extindem reţeaua cu cât mai multe astfel de unităţi în Bucureşti“, a spus Horea Toniuc în cadrul emisiunii.
El a spus că la nivel naţional Rastel.io are clienţi doar din mediul privat şi până în prezent nu a încheiat parteneriate cu instituţii ale statului, însă se află în discuţii cu anumite municipalităţi. „Am discutat cu mai multe municipalităţi din România, am văzut că există interes în zona asta, dar din păcate am remarcat că lucrurile se mişcă destul de greu, spre deosebire de ce am văzut la alte municipalităţi din străinătate cu care am interacţionat. Avem câteva discuţii concrete cu câteva municipalităţi şi sperăm ca anul acesta să implementăm o mică reţea, un pilot, în cel puţin o municipalitate din România.“
De altfel, pe parcursul anului 2023 Rastel.io a făcut paşi şi peste graniţele României, având proiecte implementate în Creta, Grecia şi Slovacia.
„Pe lângă clienţii privaţi care şi-au arătat interesul pentru soluţia noastră, în România, am reuşit să colaborăm inclusiv cu municipalităţi din afara ţării.“
„Astfel, am reuşit să obţinem proiecte cu municipalităţi din Heraklion (Creta), din Grecia şi din Slovacia, prin intermediul unor programe europene susţinute de European Institute of Innovation & Technology (EIT), care facilitează accesul nostru ca ofertaţi de soluţii către anumiţi clienţi cheie, cum ar fi municipalităţile din străinătate“, a explicat Tudor Beleuţă.
În ceea ce priveşte piaţa naţională, Rastel.io vizează extinderea spre companii din diferite domenii.
„În momentul de faţă avem mai multe nişe din mediul privat pe care credem că putem să le deservim, cum ar fi domeniul imobiliar sau unul mai mai recent la care ne uităm atent şi urmează să demarăm un proiect pilot, cel al curieratului. Am observat o mai bună receptivitate din partea mediului privat, pentru că acolo lucrurile se mişcă foarte rapid“, a mai spus Tudor Beleuţă.
În ceea ce priveşte utilizatorii finali, adică bicicliştii care folosesc parcările inteligente implementate de start-up-ul Rastel.io, aceştia au vârste cuprinse între 14 şi 60 de ani.
„Nu există un un pattern clar al profilului acestora. Clar, cei mai tineri, familiarizaţi cu tehnologia sunt mai înclinaţi să adopte soluţia noastră. Dar am văzut utilizatori de la 14 până la 60 de ani, atât bărbaţi cât şi femei, care ori folosesc bicicleta ca mod de deplasare prin oraş sau folosesc în mod sportiv biciclete mai scumpe sau electrice“, a spus Horea Toniuc.
Tudor Beleuţă a adăugat că feedback-ul utilizatorilor finali a fost pozitiv. „Atât cel expres exprimat, cât şi din ce am reuşit noi să deducem din modul în care utilizatorii ajung să folosească soluţiile noastre. Cel mai interesant lucrul a fost în Grecia, unde având o reţea extinsă, de 10 unităţi amplasate în diferite zone cheie, am avut acces şi deschidere către un public mult mai larg, prin urmare şi o expunere mult mai semnificativă a soluţiei. Şi per total am văzut că produsele şi serviciile noastre sunt apreciate, că utilizatorii au tendinţa de a reveni la ele, de a-şi forma anumite obiceiuri în jurul adăposturilor. Concret, am observat cum un adăpost a devenit extrem de folosit lângă o piaţă. Chiar am observat că utilizatorii au tendinţa să îşi ducă cumpărăturile acolo provizoriu, până termină toate cumpărăturile. În Grecia avem peste 200 de utilizatori înregistraţi.“
Start-up-ul lansat în urmă cu doi ani a reuşit în 2023 să atragă finanţări în valoare de peste 95.000 de euro prin European Institute of Innovation & Technology (EIT), iar în prezent se află în căutare de investitori strategici care să îi ajute să îşi extindă prezenţa în cât mai multe oraşe din România dar şi pe alte pieţe, au mai spus cei doi reprezentanţi ai Rastel.io în cadrul emisiunii.
„Suntem deschişi să primim o finanţare. Chiar căutăm în mod activ investitori, care să fie în special unii strategici, să ne poată sprijini cu adevărat în atingerea ţelurilor noastre. Credem că putem beneficia de expertiza şi experienţa anumitor oameni pe care ne dorim să îi avem în echipa noastră şi de aceea ne uităm în zona aceasta de investiţii şi investitori, în special din punct de vedere strategic“, a spus Tudor Beleuţă.
Echipa Rastel.io şi-a păstrat aceeaşi structură de la înfiinţare, fiind formată din patru cofondatori, la care se adaugă experţi în diferite domenii – precum real estate sau instalaţii electrice. „Anul acesta vrem să angajăm o persoană pe partea de vânzări, care să ne ajute atât să vindem şi să ţinem legătura cu instituţiile publice, cu autorităţile publice dar şi cu companii – zona de B2B“, a adăugat Horea Toniuc.
În ceea ce priveşte monetizarea, Rastel.io are două modele. „Unu este cel în care oferim aceste adăposturi sub formă de serviciu. Asta înseamnă că cel care le gestionează, managerul unei astfel de parcări plăteşte în mod recurent o anumită sumă şi poate să le folosească direct, fără alte implicaţii. Şi celălalt model în care oferim adăposturile respective ca un bun, ca un produs final, care intră practic în posesia managerului sau a celor care gestionează astfel de parcări. O astfel de investiţie iniţial reducând practic costurile recurente pe termen lung. Deocamdată am văzut că ambele modele funcţionează destul de bine, în sensul că serviciul de parcare şi închiriere facilitează mult accesul pentru proiecte pilot. Astfel, în momentul în care un anumit client public sau privat doreşte să experimenteze, să testeze, fără ca asta să vină cu o anumită presiune financiară poate să demareze foarte uşor acest lucru împreună cu noi. Deci dorim să ne menţinem cât de flexibili putem, astfel încât să dăm o şansă şi celor care vor doar să experimenteze şi să înţeleagă mai bine cum funcţionează soluţia noastră, dar şi celor care doresc să investească şi să consolideze o infrastructură pentru parcări de biciclete“, a punctat Tudor Beleuţă.
Horea Toniuc, cofondator, Rastel.io: În România, majoritatea clienţilor noştri sunt din zona privată.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE