ZF IT Generation

ZF IT Generation. Marian Velicu, cofondator, Veridian Systems: Cu Next-M2M, un furnizor de conectivitate mobilă pentru aplicaţii IoT şi M2M, ţintim să zdruncinăm un pic piaţa operatorilor tradiţionali şi să ne extindem şi pe piaţa europeană

19 ian 2024 Autor: Adrian Seceleanu

Pe fondul obligativităţii conectării caselor de marcat, dar şi a contoarelor pentru utilităţi şi, în viitor, a automatelor de vânzări, cererea de SIM-uri de telefonie mobilă pentru IoT şi M2M, cererea va creşte. Produsul e construit pe baza reţelei Telekom România Mobile.

Piaţa de cartele SIM de telefonie mobilă pentru aplicaţii Internet of Things (IoT) şi Machine 2 Machine (M2M), care presupune conectarea a diferiţi senzori şi echipamente la internet, are un potenţial semnificativ de creştere în următorii ani atât pe fondul digitalizării din economie cât şi al obligaţiilor impuse de autorităţi, astfel că pe piaţa din România şi din Uniunea Europeană este loc de creştere inclusiv pentru jucători mai mici. Acesta este pariul pus de antreprenorii din spatele Veridian Systems, o companie lansată în 2012 pentru a facilita apariţia operatorilor virtuali de telefonie mobilă (MVNO), care acum a lansat un nou proiect - Next-M2M, un furnizor de cartele SIM pentru aplicaţii IoT şi M2M, pe care are în plan să îl extindă la nivel european.

„Ne-a venit ideea ca Veridian Systems să pună pe piaţă un produs dedicat aplicaţiilor IoT şi M2M pentru că este o piaţă încă nesaturată, este o cerere în continuare de astfel de produse şi ne-am gândit că pe lângă faptul că putem să fim concurenţi pentru operatorii tradiţionali locali, putem să încercăm şi noi să devenim un jucător la nivel european, pentru că odată cu scăderea tarifelor de roaming, produsul deja devine accesibil şi la un preţ foarte bun şi vandabil relativ competitiv şi pe alte pieţe din Europa. Iar la nivel european nu sunt foarte mulţi furnizori care să ofere produse dedicate pentru astfel de aplicaţii IoT şi M2M. Deci aşa s-a născut Next-M2M, care a fost lansat în urmă cu aproximativ o lună de zile şi mergem înainte cu speranţa că vom reuşi să zdruncinăm un pic, să spunem, piaţa operatorilor tradiţionali“, a declarat Marian Velicu, co-fondator al Veridian Systems, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. Înainte de a lansa acest proiect în 2012, Velicu a fost director de reglementare în cadrul Vodafone, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de comunicaţii.

Next-M2M îşi propune să-şi facă loc pe piaţa dominată de marii operatori de telecom prin oferte la preţ mai mic şi flexibilitate. „Ceea ce cred că merită de spus este faptul că e pentru prima dată când acest produs, cartela SIM pentru IoT şi M2M, este disponibil şi sub forma prepaid. Cu alte cuvinte, nu trebuie să faci o plată lunară, cum se întâmplă în cazul operatorilor mobili, unde trebuie să ai un contract, o plată lună de lună a facturii pe un volum mai semnificativ de SIM-uri. La noi, dacă ai nevoie de 10 SIM-uri, cumperi 10 SIM-uri. Poţi să ai o valabilitate de la şase luni până la 5 ani. Cu alte cuvinte, dacă ai nevoie de un SIM pentru aplicaţii de tip senzori, poţi să iei SIM-ul respectiv, îl pui în senzor şi timp de 5 ani de zile uiţi de el. Pur şi simplu nu mai ai nevoie să faci nimic.“

Produsul Next-M2M este construit pe baza reţelei Telekom Romania Mobile, cu care Veridian are un acord de utilizare.

Oferta Next-M2M ar putea fi interesantă şi pentru start-up-uri şi pentru companii mari mari, consideră Velicu.

„Da, într-adevăr, este o schimbare pe piaţă, pe asta şi mizăm pentru că foarte multe societăţi, chiar şi firme care instalează sisteme de alarmare, de multe ori au nevoie de un număr redus de SIM-uri. Nu le trebuie neapărat să cumpere zeci de SIM-uri sau mii de SIM-uri pentru ca să aibă acces la un tarif cât de cât rezonabil. Dacă ai un volum mai mari de SIM-uri, la noi totul este transparent, intri pe site, ştii că dacă cumperi un SIM ai un preţ, dacă cumperi 10 SIM-uri, preţul se diminuează, ş.a.m.d. În situaţia abonamentelor, pentru că avem şi abonamente, este evident că pe bază de abonament tarifele sunt un pic mai reduse decât pe prepaid, dar acolo intervine necesitatea unui volum minim iniţial de SIM-uri pentru că la o valoare atât de scăzută, de 0,8 euro pe lună, e mai greu să faci un contract pentru două SIM-uri, adică devine mai costisitor să realizezi contractul decât valoarea lui.“

Pentru primul an de funcţionare compania îşi propune să ajungă la cel puţin câteva mii de cartele SIM active. „Fiind la început cu acest nou produs, ne dorim ca el să intre în piaţă prima dată. Nu ne punem mari speranţe în volume semnificative încă din primul an, pentru că am văzut că este necesar ceva timp până când produsul ajunge să fie cunoscut pe piaţă, până când capătă tracţiune. Deci este anul de început. Ţintim câteva mii, poate zeci de mii de SIM-uri în funcţie de clienţii la care vom ajunge.“

 

Ce a mai declarat Marian Velicu în cadrul emisiunii:

► Totul a demarat cu Veridian Systems, care a devenit prima platformă care să permită crearea de operatori mobili virtuali pe piaţa din România, ceea ce se numeşte în termen de specialitate un operator mobil virtual agregator. Practic, Veridian Systems oferă posibilitatea oricărei societăţi comerciale care doreşte să aibă propriul produs de telefonie mobilă pe care să-l pună pe piaţă platforma şi accesul la o reţea de telefonie mobilă astfel încât să-şi poată construi propriul produs de telefonie mobilă.

► Pe acest concept s-a lansat pe piaţa din România Benefito Mobile, care este un SA o societate pe acţiuni în care acţionarul majoritar este o firmă din Italia, care a venit cu o o abordare mai nouă pe piaţa din România, în sensul în care produsul de telefonie mobilă se doreşte a fi utilizat ca un tool de achiziţie şi retenţie pentru marii retaileri, dar care poate să funcţioneze şi ca un produs de sine stătător. Segmentul pe care îl adresează este în special al celor care nu au o utilizare intensivă a datelor pe telefonul mobil. Practic încercăm să acoperim acel segment care n-are nevoie de zeci de giga de date, să vizioneze, să spunem diverse filmuleţe pe pe youtube sau diverse filme chiar pe telefonul mobil.

► Ne adresăm acelora care de principiu au nevoie de un telefon mobil în special pentru a putea comunica, deci în special pentru traficul de voce, astfel încât să fie găsiţi oricând este nevoie, dar să şi poate să apeleze oricând au nevoie. Lumea nu cunoaşte probabil că mai există şi un al doilea brand MVNO pe platforma Veridian: este vorba de Valmed, unul dintre importatorii importanţi de case de marcat din România şi care foloseşte SIM-urile pe care le-a creat pe platforma noastră pentru a conecta casele de marcat pe care le pune pe piaţă în relaţia cu baza de date de la Ministerul de Finanţe.

► În prezent pe platforma Veridian sunt undeva peste 40.000 şi ceva de mii de SIM-uri active. Cu alte cuvinte, am trecut de faza aceea de început, de start-up, suntem în faza de operare, şi ne gândim pe ce zone am putea să mai dezvoltăm produse şi servicii. În acest context, în care ne gândeam cum să evoluăm, a apărut Next-M2M.

► Pentru noi a fost evident că este din ce în ce mai greu să să fii competitiv pe o piaţă penetrată 100% pe produsele tradiţionale de voce, date, SMS şi practic trebuia să identificăm o piaţă sau un segment de piaţă care să mai aibă potenţial de creştere. Am realizat că odată cu cerinţele care au venit pentru conectarea caselor de marcat la serverele ANAF, de conectare a contoarelor utilizatorilor la baza de date a furnizorilor de energie electrică sau în condiţiile în care se pune problema ca tot ceea ce înseamnă echipamente de tip automate de vânzare să aibă propriile case de marcat şi să fie şi la rândul lor conectate, pentru a putea să aibă în timp real situaţia stocurilor şi să poată să fie aprovizionate la momentul oportun, ne aflăm în faţa unei pieţe în creştere cu cerinţe de trafic de date reduse. Şi atunci, dacă noi nu am putut să concurăm prin a oferi foarte mult trafic la un preţ foarte bun, în schimb acum putem să oferim, să oferim această conectivitate la un preţ decent. Şi mai mult decât atâta, pregătim şi vom pune şi noi pe piaţă o platformă de management a SIM-urilor, astfel încât utilizatorii care deţin un număr mare de de SIM-uri de acest tip să le poată gestiona în timp real, să le activeze, să dezactiveze, să poată să vadă traficul generat de fiecare SIM în parte. Cu alte cuvinte, venim şi cu servicii de valoare adăugată care să le fie utile celor care vor utiliza SIM-urile de pe platforma.

► Ceea ce este important în astfel de aplicaţii este să existe funcţionalitatea, SIM-ul să fie funcţional la orice oră, să poată să transmită oricând şi să fie practic această conectivitate permanentă. Acelaşi lucru este valabil şi pentru alte aplicaţii, cum sunt de exemplu POS-urile mobile. Deci avem nevoie de SIM-uri în acele POS-uri mobile pentru a se putea face plăţile de către diverşi agenţii economici sau comercianţi.

► Sunt foarte multe aplicaţii în care aceste SIM-uri Next-M2M vor putea fi utilizate nu doar în România, ele vor putea fi utilizate oriunde în Uniunea Europeană, pentru că tariful este unic, indiferent de unde unde te deplasezi, unde este SIM-ul localizat sau folosit.

► Industriile principale cu siguranţă sunt cele care au o nevoie semnificativă de SIM-uri. Aici vorbim de zona de distribuţie de energie electrică, unde numărul contoarelor digitale care trebuiesc conectate este de ordinul sutelor de mii de contoare. De asemenea, o altă industrie importantă este cea a dispozitivelor de plată, pentru că odată cu introducerea cerinţelor de plată digitală cu cardul bancarnumărul MPOS-urilor va creşte, pentru că s-a limitat, să spunem, numărul tranzacţiilor cash şi implicit aici volumele de MPOS-uri vor creşte şi fiecare acest POS mobil are nevoie de o cartelă SIM. Şi atunci vedem aici iarăşi un potenţial semnificativ.

► Nu trebuie să ignorăm în continuare faptul că există o nouă cerinţă din partea ANAF, astfel încât fiecare echipament de tip automat de vânzări să fie şi el la rândul lui fiscalizat, în sensul că va trebui să emită bon fiscal, deci implicit în interiorul acestor echipamente vor exista nişte case de marcat care vor trebui la rândul lor conectate şi implicit vedem că industria se orientează, cel puţin retailerii se orientează din ce în ce mai mult către astfel de echipamente şi chiar vor crea magazine în care practic intri şi faci cumpărăturile numai din interiorul unor astfel de automate.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR