ZF IT Generation

ZF IT Generation. Mihai Constandiş, country manager şi head of Romania Studios în cadrul Cognizant: Ne putem uita la inteligenţa artificială ca la o nouă revoluţie, dar AI-ul trebuie privit ca un asistent, ca o unealtă în mâna oamenilor şi nu invers

13 feb 2024 Autor: Ioana Nita

„Au existat într-adevăr anumite platforme care au arătat posibilitatea, puterea foarte mare a AI-ului. Şi de asta, dacă ne referim la ChatGPT, pentru că a fost un catalizator al conceptului şi al evoluţiei, acesta a dat un exemplu concret despre cum poate şi folosit AI-ul şi lumea a început să-l folosească şi i-a văzut puterea. Însă, evident, posibilităţile nu se rezumă doar la ce poată să facă ChatGPT, dar e un exemplu extrem de concret şi accesibil tuturor.“

Odată cu generative AI, tehnologia care a devenit cunoscută publicului larg mai ales prin intermediul ChatGPT, specialiştii din domeniul IT consideră că intrăm într-o nouă eră, cea a inteligenţei artificiale, care va pătrunde treptat în toate industriile şi care trebuie folosită ca un asistent, ca o unealtă pentru ajutorul oamenilor şi nu în detrimentul lor. În aceste condiţii, tot mai multe companii îşi fac planuri pentru implementarea AI în cadrul businessurilor lor în următorii 2-3 ani şi până la zece ani de acum încolo, după cum susţin reprezentanţii locali ai producătorului american de software Cognizant. Acesta deţine la nivel naţional studiouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara şi Baia Mare, în care lucrează în total peste 2.000 de angajaţi.

„AI este o tehnologie puternică care ne va ajuta foarte mult şi va avea implicaţii în toate industrile. Dacă ne uităm în istoria relativ recentă a omenirii, au existat revoluţii industriale de-a lungul timpului care au schimbat masiv felul în care ne comportăm, felul în care arată lucruri. Internetul cu siguranţă a fost o revoluţie, electricitatea cu siguranţă a fost, maşina cu aburi de asemenea a fost. Deci ne putem uita la AI ca la o nouă revoluţie. Vom vedea cât de ma­sivă este, însă ce este foarte important de spus este că AI e un instrument şi nu este o entitate care are control, chiar dacă într-adevăr există anumite temeri pe tema asta“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mihai Constandiş, country manager şi head of Romania Studios în cadrul Cognizant. El a adăugat că tema AI este omniprezentă în cadrul discuţiilor avute cu clienţii.

„Aş putea spune că discuţiile variază cu clienţii noştri de la zona de <<Hai să implementăm ceva>> până la zona în care <<Da, ne uităm să inovăm şi ne gândim să folosim AI pentru această inovaţie>>. Deci discuţiile variază de la concret - avem nişte scenarii identificate pentru care vrem să folosim AI - până la zona de viziune, în care clienţii vin şi ne întreabă care este pers­pectiva noastră asupra AI: <<cum credeţi că ne poate ajuta generative AI?>> Am călătorit destul de mult în ultimele săptă­mâni şi m-am întâlnit cu clienţi, iar în fiecare discuţie topicul generative AI a fost prezent, fie că e vorba de viziune, fie că e vorba de concret, subiectul aproape că nu lipseşte.“

Cognizant a publicat recent un studiu realizat împreună cu Oxford Economics legat de impactul AI, iar potrivit acestuia deschiderea către tehnologia de inteligenţă artificială este foarte mare în rândul companiilor la nivel global. „Ne aşteptăm ca din ce în ce mai multe businessuri să adopte AI. În acel studiu, de exemplu, am întrebat o serie de businessuri cât de deschise sunt către adoptarea AI. 13% au răspuns că urmează să implementeze AI în următorii 2, 3, 4 ani, iar peste jumătate au răspuns că vor implementa AI în următorii 10 ani“, a precizat Constandiş.

El a explicat că apariţia AI a fost determinată de cantitatea enormă de date generate de toate soluţiile digitale dezvoltate în ultimii ani.

„Dacă ne uităm la anii 2000 - 2010, această perioadă a fost foarte mult concentrată în zona funcţionalităţii. În acea perioadă, mă refer la software engineering evident, s-a concentrat foarte mult efort în zona fundamentelor - soluţii software, limbaje de programare, dispozitive care să ne ajute să folosim tehnologia. A fost perioada în care au început să apară smartphone-urile. Deci, cumva, epoca funcţionalităţii pentru software. Apoi, între 2010 şi 2020, a fost din punctul meu de vedere şi ce am observat noi, a fost perioada experienţelor, adică pe fundamentul acesta de funcţionalitate.Aveam deja software suficient de matur, funcţionalitate suficient de matură, dispozitive care să ne permită să folosim funcţionalitatea respectivă. Ce s-a construit peste acest fundament a fost partea de experienţă. Ce înseamnă experienţă? Am ajuns să investim în experienţa noastră a tuturor pentru diverse activităţi pe care le facem. Cum facem banking, cum ne rezervăm o vacanţă, cum cumpărăm. 2010-2020 a fost o epocă în care, până la urmă, a explodat tot ce înseamnă experienţă digitală.“

Ulterior, perioada de pandemie a făcut ca procesul de transformare digitală să accelereze.

„Pandemia în sine nu a făcut decât să mai accelereze anumite iniţiative care pot erau mai puţin evoluate. Adică acei clienţi, acele business-uri care, constrânşi de pandemie şi neavând canale digitale să ajungă la clienţii lor ca să ofere aceste experienţe de care spuneam, au fost constrânşi pentru că acele canale tradiţionale fizice, ne putem referi la magazine, bănci şi alte business-uri de felul ăsta, nu au mai avut aceste metode tradiţionale, drept urmare au trebuit să investească în aceste experienţe. Deci, al doilea strat, peste fundamentul funcţional, este fundamentul numit experienţă. Şi acum cred că ce se întâmplă, care este tendinţa, este să construim inteligenţă peste aceste două straturi. De ce şi de ce se întâmplă lucrul ăsta acum? Pentru că experienţa în sine, acea experienţă digitală, a generat extrem de multe date“, a completat Constandiş, punctând faptul că sute de milioane de consumatori au ajuns să folosească experienţele digitale, generând astfel un volum imens de date. „Un volum din care trebuie să învăţăm. E important de fapt să învăţăm şi să alimentăm un ciclu destul de simplist, dar foarte relevant. Şi ce înseamnă acest ciclu? Avem multe date. Cum transformăm aceste date în informaţii şi apoi cum legăm informaţiile între ele pentru a genera inteligenţă? Şi tendinţa pe care o observăm în momentul de faţă este în această zonă, în felul în care reuşim să construim acest ciclu. Şi asta nu înseamnă că nu ne va mai interesa funcţionalitatea, nu ne va mai interesa experienţa, ci vom construi în continuare funcţionalitate şi experienţă, însă inteligenţa va fi layer-ul spre care vom tinde.“

 

Ce a mai declarat Mihai Constandiş:

Despre 2023:

Mă uit la 2023 ca un an care a fost la intersecţia între incertitudine şi schimbare. Două cuvinte destul de importante şi aş vrea să le explic pe fiecare dintre ele. Incertitudine a fost dată de situaţia macroeconomică şi geopolitică de la nivel global. Şi asta a generat o precauţie în consum şi în investiţii. Adică ce am observat concret, business-urile au văzut un consum mai redus din partea consumatorilor. Drept urmare, au investit mai puţin. De asemenea, schimbarea e dată de nouă eră în care am intrat în tehnologie. O eră în care inteligenţă artificială este şi va fi din ce în ce mai prezentă. Şi această schimbare nu a făcut decât să alimenteze acest sentiment de incertitudine, în care mari companii ziceau, ok, dacă AI-ul este viitorul, cât de pregătiţi suntem noi pentru AI? Şi mai mult decât atât, totul s-a întâmplat pe un fond al unor investiţii foarte mari în soluţii IT, care s-au întâmplat în perioada de pandemie, în anii 2020-2022. S-a investit foarte mult pentru că ştim cu toţii, pandemia, printre altele, a fost şi un accelerator al transformării digitale. Din acest punct de vedere 2023 a fost un an în care s-a produs o oarecare corecţie. Drept urmare, ce efect am observat? 2023 a reprezentat o echilibrare a pieţii IT. De ce zic echilibrare? Pentru că mulţi ani, până în 2023, am văzut o creştere foarte susţinută, o creştere excepţională a sectorului şi aş zice că în 2023 am văzut o echilibrare, o recalibrare şi până la urmă consider că a fost chiar sănătoasă această recalibrare. E important şi până la urmă e natural să existe şi perioade în care ne consolidăm pentru a ne asigura creşterea ulterioară. Deci de asta mă uit la 2023 ca un an în care ne-am consolidat, am trecut printr-o perioadă de recalibrare, însă acesta ne-a pregătit pentru creşterea viitoare.

Despre facilităţile fiscale

Înainte de orice, cu siguranţă, modificările fiscale au avut un impact. Trebuie să-l acceptăm, ne avem cum să-l negăm, a existat acest impact. Pe de altă parte, cred că şi la acest subiect trebuie să ne uităm într-un mod că se poate de echilibrat. Şi de ce spun asta? Odată trebuie să ne gândim că aceste facilităţi fiscale au existat pentru sectorul IT din anul 2000 sau de la început anilor 2000. Deci, o facilitate veche. Clar această facilitate a susţinut sectorul IT din România. Şi, cu siguranţă, cred că putem să fim recunoscător pentru ceea ce am primit. Pe de altă parte, nu putem considera că o asemenea facilitate este intangibilă, este garantată pe viaţă. Şi trebuie să acceptăm că unele lucruri se pot schimba.

Pe de altă parte, ziceam de recunoştinţă a sectorului faţă de această facilitate. Cred că recunoştinţa trebuie să fie şi din partea statului către ceea ce a livrat sectorul IT. Sectorul IT a livrat o creştere absolut spectaculoasă, începând cu acea perioadă a anilor 2000, creştere care a susţinut creşterea economică, creştere care, până la urmă, a avut contribuţii şi are contribuţii semnificative la bugetul de stat.

Deci aş zice că lucrurile sunt cu siguranţă  cât se poate de echilibrate. Am primit această facilitate, am returnat în schimb faloase, am pregătit talente, de asemenea au fost contribuţii la economia României care nu pot fi ignorate.

Şi al treilea punct pe care vreau să-l menţionez este că, până urmă, nu au fost eliminate complet facilităţile fiscale. Da, există acel impact de care spuneam, însă există o anumită parte de care în continuare ne bucurăm. Deci de asta m-aş uita chiar dacă există acest impact, m-aş uita mai mult la viitor şi a zice da, trecem prin această provocare, dar ce e mai important pentru noi este să nu dramatizăm această situaţie, ci din contra să zicem da, e o realitate, ne-am bucurat de această facilitate, ne uităm la prezent şi la viitor şi ne vedem de treabă.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR