Start-up-ul a luat până acum premii şi granturi în valoare totală de 140.000 euro, iar acum se află într-un proiect mai mare de cercetare susţinut prin Horizon 2020.
Start-up-ul Octavic din Oradea, care a dezvoltat un sistem complex pentru digitalizarea unităţilor mari de producţie, a ajuns în prezent la un portofoliu de peste opt clienţi, jucători globali din zona farma, precum giganţii Zentiva şi Gedeon Richter, din industria tutunului, auto - Eurodies sau electronică. Start-up-ul mizează anul acesta pe venituri de circa 200.000 euro, iar în viitorul apropiat vrea să se extindă şi mai mult în străinătate prin crearea unei reţele de partneri în Europa.
„Publicul nostru ţintă este reprezentat de jucătorii globali – fabrici mari. În prezent, avem peste 8 clienţi, cei din industria farmaceutică fiind cei mai reprezentativi, urmaţi de cei din industria tutunului. Avem de asemenea clienţi din zona de prelucrare de metale pentru industria auto şi din zona de producţie de electronică. Clienţii noştri actuali sunt din România, Ungaria şi Italia”, a declarat în cadrul ZF IT Generation Paul Harfaş, cofondator al Octavic. El a pornit proiectul Octavic în urmă cu peste cinci ani, având experienţă în zona de producţie din industria auto.
„Ideea vine din experienţa noastră, a celor doi fondatori, în zona de procese de producţie în principal în automotive. Am avut ambii contact cu această zonă, iar din experienţa noastră am identificat o serie de carenţe în fabrici legat de colectarea datelor şi de analiză a acestor date. Chiar dacă fabricile aveau sisteme de colectare de date mai avansate sau rudimentare – pe hârtie, erau workflow-uri nepretenţioase şi nu reuşeau să facă la timp analizele necesare. Atunci ne-a venit ideea să facem un sistem în primul rând cu o interfaţă mai prietenoasă, mai ales pentru personalul de producţie, un sistem care să fie mai flexibil şi să fie accesibil în timp real.”
Fondatorii Octavic au avut gata primul prototip al produsului în 2015, iar în 2016 au avut şi primul client.
„Noi am validat ideea cu clienţi înainte de a realiza sistemul. Plexus Oradea a fost primul client, si cu ei am dezvoltat prima variantă a produsului”, a punctat Paul Harfaş.
Ce face însă mai exact sistemul dezvoltat de Octavic pentru unităţile de producţie? „Sistemul vrea să fie un instrument complet de analiză a ceea ce se întâmplă într-o fabrică cu producţia şi să ofere posibilitatea personalului şi managerilor capacitatea de a reacţiona rapid la problemele apărute, vizibilitate în timp real legat de ce se întâmplă în producţie şi unelte necesare pentru a implementa şi a măsura îmbunătăţirile de proces.“
Dacă ai o fabrica cu x linii de producţie, pe fiecare linie montam un hardware care colectează în mod automat date de linia de producţie, iar apoi există o interfaţă prin care operatorii adnotează sau contextualizează datele luate în mod automat de pe liniile de producţie. Datele colectate de dispozitive pleacă către serverul central”, a explicat el, adăugând că sistemul are trei paliere de acţiune.
„Primul este partea de „real time” care înseamnă că ai vizibilitate în timp real asupra a tot ce se întâmplă, prin alerte, notificări, prin board-uri de visual management afişate pe televizoare mari, prin interfaţa de pe mobil. Al doilea palier este cel de big data, de analiză a fatelor colectate istoric din liniile de producţie. Oferim undeva la 35 de indicatori de performanţă legaţi de diverse zone ale producţiei şi care se adresează diferitelor departamente din producţie. Iar al treilea palier de acţiune al sistemului este motorul nostru de planificare de producţie. În mare, este un planner de producţie destul de clasic cu o serie de îmbunătăţiri – ia în considerare datele istorice adunate de sistem, performanţa istorică, ce se întâmplă acum în producţie şi o serie de alţi indicatori tehnici, calculând încontinuu cea mai bună variantă de planificare pentru comenzile de producţie astfel încât să se atingă ţintele.”
Fondatorii Octavic au reuşit să finanţeze proiectul încă de la început din fonduri proprii.
„În tot acest timp am făcut bootstraping. O vreme am avut în paralel şi alte proiecte de outsourcing şi consultanţă în zona de electronică şi dezvoltarea software. Din 2018-2019 sistemul a început însă să fie profitabil”, a menţionat Paul Harfaş.
Start-up-ul a reuşit însă să câştige şi o serie de premii şi granturi, valaorea totală a acestora situându-se la circa 140.000 euro.
„Am participat la un accelator în Polonia, am luat premii la competiţii de start-up-uri, iar acum avem în desfăşurare un grant prin Horizon 2020. Valorea proiectului prin Horizon 2020 se situează la 60.000 euro – este un proiect în zona industrial IoT pe care îl desfăşuram în colaborare cu partnere industrial din Italia şi cu două universităţi pe partea de cercetare. Proiectul se referă la îmbunătăţirea algoritmului pentru planificare de producţie”, a precizat el.
Anul trecut, start-up-ul a avut venituri de 175.000 euro, dublu faţă de 2018, iar pentru 2020 ţinta este tot de creştere.
„Anul acesta este un caz special din cauza coronavirusului, însă ne aşteptăm să încheiem 2020 cu venituri de 200.000-225.000 euro.”
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE