ZF IT Generation

ZF IT Generation. Remus Rădvan, head of venture strategy, Wayra UK - compania de venture capital a grupului Telefonica: Pentru a obţine rezultate, corporaţiile trebuie să construiască un portofoliu de start-up-uri cu care să lucreze

21 mar 2024 Autor: Adrian Seceleanu

Suportul la nivelul boardului este esenţial, dacă o iniţiativă dedicată start-up-urilor nu e susţinută de un executiv „totul este neant“, spune Remus Rădvan.

Vehiculele de investiţii în start-up-uri create de corporaţii, denumite corporate venture capital - CVC, au nevoie de susţinere la nivel de board şi de un plan de investiţii bine definit, care să ducă la crearea unui portofoliu de proiecte, pentru a avea succes şi a le oferi companiilor mari acces la inovaţie.

Probabil cel mai important lucru, cel puţin la început, este ca aceste iniţiative să aibă un „sponsor“ în boardul unei mari companii. „Dacă boardul de executivi al corporaţiei respective nu îşi asumă o strategie în direcţia aceasta, totul este neant. O spun foarte sincer pentru că altfel proiectele mici pe care un start-up le propune la început, ele sunt pe harta corporaţiei foarte puţin semnificative. E important la nivel de board o persoană, fie că e digital officer, de obicei e mai puţin CEO-ul pentru că e implicat în foarte multe, dar digital officerul, strategy officerul, technology officerul, unul dintre aceşti oameni trebuie să fie un sponsor al acestei iniţiative, adică să şi-l asume cu obiective clare, cu indicatori, cu tot ce are nevoie să poată livra“, a declarat în cadrul emisunii ZF IT Generation Remus Rădvan, head of venturestrategy în cadrul Wayra UK - compania de venture capital şi platforma de inovaţie deschisă a grupului de comunicaţii Telefonica.

Dincolo de acest „sponsor“ şi boardul trebuie să susţină aceste proiecte şi sş-şi asume un plan clar de lucru, adaugă Rădvan. „După aceea, după asumare la nivel de board, le trebuie o strategie clară. De genul - vreau să investim în parteneriate cu 20 de start-up-uri în anul acesta, să vedem ce învăţăm. Şi aici e o provocare pe care o văd pentru că adesea corporaţiile spun hai să încercăm un parteneriat, să vedem cum iese. După care mai investim, mai punem, mai angajăm oameni în divizia asta şi aşa mai departe. Dar această abordare e în antiteză cu ce se întâmplă în tot ecosistemul. Dacă pui toată greutatea pe un proiect şi dacă acela cumva se întâmplă să nu meargă se închide, se anulează tot. Şi atunci trebuie să ai o abordare de tip portofoliu de 10-20 de start-up-uri. Deci nu test cu un start-up, trebuie să-ţi asumi o strategie de portofoliu“.

De asemenea, a menţionat Remus Rădvan, corporaţiile chiar trebuie să-şi implice cu adevărat resursele în colaborarea cu start-up-urile. „Important este să se investească la nivel strategic, să se vină cu resursele pe care o corporaţie le are şi să le pună la dispoziţia start-up-ului, să colaboreze, astfel încât să creeze un parteneriat strategic, astfel automat şi investiţia va creşte la fel ca şi beneficiile comerciale, strategice şi culturale“.

Wayra a fost creată de grupul Telefonica în urmă cu peste un deceniu tocmai pentru a oferi grupului acces la inovaţii dezvoltate de start-up-uri. „Wayra este o organizaţie independentă fondată de una din cele mai mari corporaţii din industria de teleco­muni­caţii din lume, Telefonica. Cu prezenţă în Europa, Spania, Germania, Marea Britanie şi în mare parte din America Latină. Ei au fondat această organizaţie să aibă un picior, să aibă acces la piaţa de start-up-uri. Avem două divizii principale, avem divizia de inovaţie şi avem divizia de capital.

În divizia de inovaţie avem mai multe modele de inovaţie deschis: modelul de Venture Client în care încercăm să ajutăm corporaţia să asimileze produse şi servicii ale start-up-urilor, pentru că sunt destul de diferite organizaţiile pentru ca ele să colaboreze uşor. Am avut în trecut foarte multe accelatoare - pe care le văd deja crescând mult şi în piaţa din România. Am avut şi incubatoare, am avut şi venture building . Deci asta facem pe partea de inovaţie, în principiu pentru Telefonica, dar şi pentru clienţii lor strategici sau alte corporaţii cu care încercăm să avem parteneriate. După care avem partea de capital, acolo avem mai multe vehicule prin care investim în start-up-uri. Avem un vehicul prin care toate hub-urile Wayra, unde există prezenţă Telefonica, investesc tichete de până la 350.000 de euro. Avem un fond, Wayra Ventures, în care investim de la 350.000 până la 5 milioane de euro şi avem o strategie de <<fund of funds>> în care investim capital în mai multe fonduri de venture capital instituţionale, deci nu corporate. Mai nou, acesta e un proiect la care lucrez, am lansat o divizie care ridică fonduri de venture capital pentru corporaţii şi aici noi venim cu toată expertiza noastră, cu toată reţeaua noastră de peste 1.000 de investitori, venim şi o facem pentru o corporaţie chiar şi investind capital ca şi general partner într-un fond de corporate venture capital. Cam asta facem noi, e destul de mare organizaţia, am investit până acum în 15 ani în vreo 1.100 de start-up-uri, dintre care vreo 400 şi ceva lucrează activ cu Telefonica“.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR