ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Boost. Bogdan Georgescu, Novel Ventures, incubator de start-up-uri: Finanţăm cu 300.000 euro fiecare proiect din program în primul an. Acum suntem în curs de a lansa două dintre proiectele incubate

24 iun 2021 Autor: Ioana Nita

Novel Ventures, un incubator local pentru start-up-uri din care s-a născut în 2011 businessul Bookster (biblioteca digitală pentru corporatişti), se află acum în pregătiri pentru lansarea a două noi proiecte - SOLO, o aplicaţie pentru administrarea digitală a activităţii unei PFA, şi Zitamine -, o platformă prin  intermediul căreia utilizatorii pot afla în mod personalizat ce vitamine li se potrivesc şi pe care le pot primi şi periodic acasă.

Cele două proiecte sunt susţinute financiar de incubator cu câte 300.000 euro fiecare pentru primul an de funcţionare. Novel Ventures este un incubator diferit pe piaţă din această perspectivă, proiectele fiind finanţate încă de la început şi nu după câteva luni în care lucrează din fonduri proprii, sperând să obţină o investiţie la finalul unui program de incubare.

„Orice om vine să lucreze la unul dintre proiectele Novel Ventures primeşte un salariu fie la fel ca cel pe care îl câştiga până atunci, fie chiar puţin mai mare“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Boost, Bogdan Georgescu, fondator al Novel Ventures.

„Vreau să punctez acest lucru pentru că sunt foarte mulţi oameni care atunci când se gândesc la un start-up sau la ideea de a lucra într-un start-up se gândesc că ce vor face că nu vor avea bani o perioadă. Am dat acest buget de 300.000 euro în care ar trebui să ne încadrăm în primul an sau până în al doilea an când vom ajunge la break-even tocmai în ideea că mi se pare important ca oamenii să se simtă în siguranţă atunci când dezvoltă o afacere nouă şi să îşi folosească energia şi să îşi asume riscurile în partea de business, nu neapărat în partea personală.“

El a adăugat faptul că Novel Ventures are un model diferit faţă de cel în care funcţionează piaţa actuală de incubatoare pentru că a plecat de la premisa că este mai important să se dezvolte produse bune, decât ca fondatorii să îşi bată capul şi să fei stresaţi că nu au destui bani ca să poată dezvolta afacerea.

„Modelul clasic de incubator presupune că te duci cu o idee sau te duci să lucrezi la un proiect şi în câteva luni trăieşti din ce ai economisit tu şi speri ca la final, la demo day să obţii o finanţare de 100.000-200.000 euro care să te ajute să creşti mai departe. Eu încerc un model diferit. Oferind această finanţare de la început, mi-am propus ca timpul şi energia fondatorilor şi a echipei să se ducă înspre a descoperi o nevoie reală, a înţelege clientul în mod real şi a construi un prototip, un MVP pe care să îl putem lansa.”

Proiectul Novel Ventures a luat naştere în 2011, după ce Bogdan Georgescu a renunţat la conducerea companiei de consultanţă imobiliară Colliers şi împreună cu un prieten, a decis să facă ceva diferit.

„Am vrut să pornim proiecte noi cu impact social. Atunci, în vara lui 2011, am angajat 12 studenţi, absolvenţi de facultate, cu care am testat 7 idei de proiecte de business care aveau şi o tentă socială. De acolo au pornit proiectele Teach for Romania şi Bookster. Bookster, deşi la început m-am gândit că este o idee romantică la care voi lucra 1-2 ani, iar apoi cineva va prelua ştafeta să conducă mai departe proiectul, m-a prins mai mult şi nu am mai putut să dezvolt alte proiecte în paralel. Planul a rămas însă întotdeauna să mă întorc să dezvolt un incubator ca o şcoală de antreprenoriat”, a relatat el.

După ce a ieşit din businessul Bookster, Bogdan Georgescu a relansat anul trecut Novel Ventures cu o strategie diferită faţă de prima dată.

„Avem un model un pic diferit în sensul că acum angajăm oameni cu experienţă, fiecare proiect are doi cofondatori la început, iar scopul este să reuşim să lansăm proiecte după ce le testăm fezabilitatea în câteva luni”, a explicat el.

În noua versiune, incubatorul Novel Ventures a debutat cu cinci idei în toamna anului trecut, din care trei au fost puse pe hol şi două sunt în curs de lansare.

„Am început cu cinci idei în toamnă, scopul fiind în prima fază să găsim o metodă prin care să ajutăm tinerii care vor să fie antreprenori să aibă succes mai repede. Practic, ne-am dorit să testăm mai repede idei de afaceri, dar şi să creştem rata de succes a start-up-urilor din România. Din cele cinci idei cu care am început au rămas două astăzi - pe trei le-am oprit fie pentru că piaţa nu era din cauza pandemiei şi nu ştiam exact când vom ieşi.”

Cele trei proiecte puse pe pauză momentan sunt AirTMB - o platformă digitală sub forma unui marketplace pentru simplificarea organizării evenimentelor corporate, Colibri – construieşte o bicicletă urbană, pliabilă şi ultra-uşoară la un preţ accesibil şi eNPS - o platformă pentru măsurarea şi creşterea satisfacţiei angajaţilor la locul de muncă. Iar cele două proiecte care urmează să fie lansate pe piaţă în următoare luni sunt Zitamine - serviciu de nutriţie personalizată bazat pe un algoritm ce recomandă vitaminele şi suplimentele necesare unei persoane, care apoi pot fi confirmate printr-o consultaţie cu un nutriţionist, iar mai apoi livrate la dominiciliu pe baza unui abonament, şi SOLO - o aplicaţie pentru administrarea activităţii unui PFA în mod digital.

„Primul proiect din incubator pe care îl lansăm este SOLO - este prima aplicaţie complet digitală de administrare a unui PFA. Administrare înseamnă înfiinţare gratuită, facturare, contabilitate şi depunerile online, inclusiv plata impozitelor pe care o s-o facem începând de anul viitor. Tot ce ţine practic de administrarea unui PFA se va putea face începând de luna viitoare super simplu şi uşor de pe telefonul mobil fără bătăi de cap”, a precizat Bogdan Georgescu, adăugând faptul că în România sunt în total aproape 500.000 de PFA-uri care în prezent nu au o soluţie simplă pentru activitatea desfăşurată de acestea, fiind astfel o nişă interesantă de exploatat. „Am discutat cu peste 150 de PFA-uri - de la avocaţi, arhitecţi şi medici şi până la curieri Glovo, Foodpanda, şoferi de Uber sau Bolt.”

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR