ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Horaţiu Răduţiu, fondator al start-up-ului Hawking, un chatbot AI pentru retaileri online: „Soluţia este testată în prezent pe trei site-uri din România, iar în două – trei săptămâni o să lansăm şi o aplicaţie de mobil ce va putea fi folosită şi de magazinele fizice“

10 ian 2022 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Peste o săptămână urmează să aducem noi îmbunătăţiri chatbotului pe care l-am creat deja.”

Start-up-ul Hawking, care a dezvoltat un chatbot care îşi propune să crească productivitatea maga­zinelor online şi să menţină relaţia dintre acestea şi consumatori, soluţie ce este testată în prezent pe trei site-uri active în România, printre care şi unul de IT, va lansa în următoarele două săptămâni şi o aplicaţie de mobil ce va putea fi utilizată şi de retailerii activi în mediul offline.

„Am început să dezvoltăm şi o aplicaţie de mobil care estimăm că va fi disponibilă în următoarele două – trei săptămâni. Aplicaţia practic va ajuta şi pe cei care au magazine fizice să ţină legătura cu clienţii mai simplu. De asemenea, urmează să aducem noi îmbunătăţiri chatbotului pe care l-am creat deja, iar acest upgrade va avea loc săptămâna viitoare”, a spus Horaţiu Răduţiu, fondator al start-up-ului Hawking.

De asemenea, în prezent chatbot-ul este disponibil în limba română şi în limba engleză însă algortimul utilizat la dezvoltarea acestuia permite utilizatorilor să adauge orice altă limbă doresc.

„Ne-am gândit să facem chatbot-ul disponibil pe mai multe pieţe. Practic, algoritmul este deja pregătit să fie şi în limba engleză şi ar putea fi extinsă în orice limbă pentru că ne dorim să trecem graniţele ţării cu acest produs.”

Horaţiu Răduţiu a început să dezvolte start-up-ul Hawking împreună cu alţi trei colegi de facultate în urmă cu un an, când au decis să se înscrie în cadrul programului de preaccelerare Innovation Labs.

„Am început să lucrăm la dezvoltarea start-up-ului şi soluţiei în urmă cu un an. Totul a început când eram la o petrecere cu cei trei colegi la Facultatea de Informatică UBB Cluj, cu care am început acest business. Am decis să participăm în cadrul programului de preaccelerare Innovation Labs şi am zis să facem un chatbot. Iar participarea în cadrul programului ne-a dat încrederea şi motivaţia să începem acest start-up şi să ne dorim să dezvoltăm cât mai mult.”

Cei patru studenţi au decis să dezvolte produsul dedicat industriei de retail după ce au sesizat care sunt nevoile clienţilor, a mai spus fondatorul start-up-ului. Iar pentru a răspunde la necesităţile pieţei chatbotul Hawking foloseşte inteligenţa artificială.

„Am observat că de multe ori oamenii sunt nedumeriţi atunci când trebuie să ia o decizie de achiziţie, iar noi ne-am propus să venim în ajutor lor cu un produs care să îi ajute să înţeleagă modul în care achiziţia unui produs sau serviciu îi poate ajuta sau ce beneficiu le poate aduce. Şi vrem să implementăm în magazinele online cahtboţi cu personalitate, care imită interacţiunea cu oamenii într-un mod amuzant. Folosim inteligenţa artificială pentru a face acest lucru şi folosim un algortim special care a fost lansat în 2020 şi care poartă denumirea de GPT3.”

În prezent echipa din spatele start-up-ului Hawking numără tot patru membri, iar momentan nu există planuri de creştere a echipei.

„Momentan nu avem planuri de extindere a echipei, deocamdată facem faţă la cerinţe şi avem timpul necesar şi resursele necesare pentru a dezvolta în continuare ne ce propunem. Pe viitor clar ne dorim să ne extindem, să primim ajutor, dar o să ajungem şi acolo”, a adăugat Horaţiu Răduţiu.

În ceea ce priveşte partea de finanţare, Horia Răduţiu a spus că până în prezent start-up-ul nu a atras nicio rundă de investiţii. De asemenea, nici în cadrul Innovation Labs cei patru antreprenori nu au căutat să atragă finanţare, având nevoie de ajutor mai mult pe partea de atragere de clienţi.

„Nu am avut nevoie de bani ci de clienţi, de site-uri pe care să testăm produsul şi de la care să colectăm feedback pentru a putea face îmbunătăţiri pe baza nevoilor existente cu care se confruntă jucătorii din domeniu. Vrem să atragem primul client şi consider că de acolo totul va merge de la sine. După ce o să avem primul client o să putem aduce şi îmbunătăţirile de care acesta are nevoie şi o să fie mai simplu”, a mai spus Horaţiu Răduţiu.

 

Ce a mai spus Horaţiu Răduţiu la ZF IT Generation

Deocamdată chatbot-ul nostru funcţionează pe trei site-uri. Este vorba de nişte site-uri ale unor prieteni, printre care şi site-ul unei firme de IT, iar astfel, pe baza feedback-ului primit noi aducem îmbunătăţiri chatbot-ului.

Nu cred că este important dacă investiţia vine de la investitori din afara României sau din România. Cred totuşi că aş alege o sursă de finanţare locală, ca să ajut şi eu la rândul meu. Dar nu aş refuza dacă aş avea oferte de finanţare de peste graniţe. Însă, momentan nu avem nevoie de finanţare, consider că ”cheia” încă suntem noi, echipa.

Evident că sunt foarte mulţi competitori pe piaţă. Dar asta nu ne dă înapoi pentru că există interes pentru astfel de soluţii, iar asta am observat în cadrul competiţiilor. În plus, noi am încercat să facem un pic mai bine sau un pic mai mult faţă de ce exista deja pe piaţă. Spre exemplu, noi folosim un algortim special care a fost lansat în 2020 – GPT3. Acum majoritatea chatboţilor sunt mai clasici, mai puţin tehnici, iar chatbot-ul al nostru din punct de tehnic e mai evoluat.

La început, planul era să avem trei subscripţii lunare, cu preţuri între 100 şi 500 de euro pe lună. Acum vrem să modificăm puţin planurile de monetizare.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania Microsoft și Seedblink
Innovation Partner: