ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Robert Olariu, CEO Blume Technologies, un start-up din Timişoara, vrea să reducă numărul de accidente de pe trecerile pentru pietoni folosindu-se de camere video, inteligenţa artificială şi un sistem de avertizare cu leduri

7 apr 2022 Autor: Adrian Seceleanu

Blume Technologies, un start-up din Timişoara, a creat un prototip şi are în plan să demareze teste pentru o soluţie care, cu ajutorul tehnologiei, are ca ţintă reducerea accidentelor de pe trecerile de pietoni.

Soluţia se bazează pe camere video montate de ambele părţi ale drumului şi un chip care să analizeze fluxul video cu ajutorul unor algoritmi de inteligenţă artificială. În funcţie de ceea ce fac pietonii, algoritmul transmite comenzi diferite unui set de lumini led, care luminează în mod diferit pentru a-i avertiza pe şoferi. „Avem nişte camere video care sunt puse pe marginea drumului şi supraveghează trecerea de pietoni în X, cea de pe dreapta supra­veghează trecerea şi trotuarul de pe stânga şi invers. Camerele acestea duc fluxul video într un micro-controller unde noi am făcut un program de AI care localizează omul / pietonul şi vede unde se află el relativ la trotuar, de trecerea de pietoni. În funcţie de ceea ce vede camera şi algoritmul alertează şoferul prin intermediul unor leduri puse pe stâlpi, în faţa trecerilor de pietoni, deci ledurile sunt orientate către şofer”, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Robert Olariu, CEO al Blume Technologies.

„Dacă un pieton aşteaptă frumos la trecere şi aşteaptă să treacă, LED-urile se vor aprinde galben. Dacă un pieton se află pe trecere deja şi traversează, ledurile vor fi galben intermitent ca să atragă mai mult atenţia şoferilor. Algoritmul de predicţie la care încă lucrăm - noi avem un prototip terminat dar fără partea de predicţie. Cu această parte de predicţie ar urma să monitorizăm pe toată lumea de pe trotuar şi să ne dăm seama cine e pe cale să sară pe trecere. Ne folosim de direcţia în care se uită, de viteză, direcţia în care merg şi poziţia corpului ca să încercăm să determinăm cine e pe cale să sară petrecere. Algoritmul acesta ar putea da o secundă, o secundă şi jumătate în plus timp de frânare, ceea ce calculat  - nu de noi ci de alţi experţi - ar însemna că la o viteză medie de 60 de kilometri la oră ar însemna undeva la 15 metri, ceea ce este mult”.

Soluţia, care are un cost de câteva mii de euro, urmează să fie testată cel mai probabil în localitatea Giroc, de lângă Timişoara, după discuţii cu primăria din localitate, care s-a arătat dispusă să susţină testul.

De asemenea, echipa a demarat discuţii cu mai multe instituţii care sunt implicate în procesul de avizare pentru a realiza teste cu soluţia.

Proiectul a pornit de la experienţa liderului echipei, Robert Olariu, care a fost la un pas să producă un asemenea accident pe fondul condiţiilor meteo nefavorabile. “Pe scurt problema este că trecerile de pietoni nu sunt aşa de sigure cum ar trebui să fie. Acum vreo trei ani de zile chiar eu era să se fac un accident pe trecerea de pietoni. Nu avem neapărat viteză, dar era întuneric, ploua - deci condiţii meteo nefavorabile. Era să lovesc pe cineva pe trecere, am fost foarte aproape de asta de aceea a fost şi aşa de marcant. Aşa mi-a venit o idee foarte simplă: de ce nu încercăm noi într-un mod activ să atenţionăm şoferii în legătură cu prezenţa pietonilor?”.

Ţinta echipei este astfel de a reduce accidentele de pe trecerile de pietoni. “Scopul nostru este să reducem accidentele pe trecerile de pietoni. Ca şi dimensiune a problemei - între 2007 şi 2019 au murit aproape 60.000 de pietoni în Uniunea Europeană. Este foarte mult.”

Pentru viitor însă, echipa are planuri mult mai mari. “Visul nostru este în primul rând să reducem accidentele pe trecerile de pietoni. Aceasta este piatra de căpătâi a businessului nostru, în momentul de faţă. Pe viitor vrem nu doar să reducem accidentele din trafic dar şi să eficientizăm traficul şi scopul nostru final este să creăm un sistem complet de mobilitate intra -urban şi extra-urban, care să fie corelate între ele. Se vorbeşte mult despre maăini autonome, despre un viitor în care maşinile vor comunica şi vor merge complet singure. Şi noi credem în viitorul ăsta, dar credem că trebuie să existe ceva, o soluţie, un sistem care să le şi administreze. Ele pot comunica unele cu celelalte, dar mi se pare că e nevoie şi de o vedere de sus, centralizată. În final noi asta urmărim - să fim acel sistem care să administreze maşinile autonome, chiar dacă asta presupune şi un modul în maşini, şi module externe. Trecerile noastre de pietoni vor fi doar o piesă din puzzle, din infrastructura asta inteligentă care va comunica cu maşinile.”

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR