ZF Meeting Office

ZF Meeting Office, un proiect ZF & Mobexpert. Cum luptăm cu declinul demografic? Există dezechilibre mari între regiuni: avem două sau trei ţări într-una! Trebuie ridicate zonele mai puţin dezvoltate ca să oprim depopularea şi migraţia în străinătate

23.06.2023, 00:05 Autor: Mirabela Tiron

România are nevoie de o strategie prin care să se promoveze ca destinaţie pentru ro­mânii care muncesc în străinătate, dar şi pentru turişti sau investitori, pentru că în prezent imaginea ţării noastre este mult mai puţin atractivă decât realitatea. Mai mult, este nevoie de reducerea dezechilibrelor dintre regiunile ţării pentru oprirea migraţiei românilor în străinătate.

„Totul porneşte de la încredere, în­cre­derea în ţară, în­crederea că ai un sis­tem sa­nitar bun, să dai nişte vise tineri­lor. Ilfov şi partea de vest atra­g, dar ce se întâm­plă cu partea de nord-est, cu par­tea de sud, acum avem două sau trei ţări într-una. Acest dez­e­chilibru nu îl vezi în Germania, tre­bu­ie lu­crat la ridicarea acestor zone geo­gra­fice şi atunci nu va mai fi nici depopu­lare şi nici plecare“, a spus Mihai Boldijar, CEO al Robert Bosch în Ro­mânia, în cadrul ZF Meeting Office, un pro­iect realizat de ZF în par­teneriat cu Mobexpert

În prezent imaginea României este mult mai puţin atractivă decât realitatea, a mai subliniat el. Executivul explică faptul că anga­jaţii care vin să lucreze în România îşi pre­lungesc de cele mai multe ori viaţa de expat pentru că le place aici. Mai mult, el spune că ar trebui luate măsuri astfel încât să fie redusă durata obţinerii permiselor de muncă pentru muncitorii care vin în România din spaţiul noneuropean.

„Eu am stat patru ani în Singapore şi permisul de muncă mi-a fost dat în jumătate de oră şi nu a trebuit să aştept. Să stai trei luni de zile după lucrători din spaţiul noneuropean este foarte mult, în acest sens am făcut propu­neri să se suplimenteze personalul consular şi să scurtăm durata. În automotive ai un vârf şi dacă nu prinzi acel vârf cu personal, degeaba vine muncitorul după trei luni“.

Printr-o mai bună comunicare şi promovare România se poate poziţiona ca destinaţie atractivă nu doar pentru turişti şi investitori dar şi pentru românii din diaspora, este de părere Marius Ştefan, CEO al Autonom, cea mai exinsă reţea de mobilitate. El ocupă şi poziţia de preşedinte al Romanian Business Leaders (RBL).

„Lucrurile uşoare ce pot fi făcute pentru a rezolva problema demografică ţin de zona de comunicare. România trece printr-un proces de transformare mai rapidă şi profundă decât reiese dacă te uiţi la televizor de exemplu. Scopul principal al proiectului Repatriot este să le comunicăm celor 5 milioane de români din diaspora ce ar putea să facă dacă se întorc din România şi noi le asigurăm tot suportul dacă vor să îşi deschidă acasă un business“.

El spune că prin programul Repatriot zeci de mii de români s-au întors în ţară iar anul trecut a fost primul an când ne-am echilibrat la plecări versus întoarceri.

În acelaşi timp este nevoie de reducerea duratei de timp în care muncitorii din ţări non-UE îşi obţin permisele de muncă. Acum muncitorii care vin din Nepal sau Bangladesh, India, stau luni de zile la consulate ca să îşi obţină vizele, a mai subliniat el.

Deschiderea graniţelor pentru forţa de muncă este o soluţie care poate funcţiona pe termen scurt, dar pe termen lung este nevoie să creăm valoarea ca oamenii nu mai plece din ţară, este de părere Irina Pencea, director general al eMAG, cel mai mare retailer online de pe piaţa locală.

ZF Meeting Office este un proiect video realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Mobexpert. Emisiunea îşi propune să descopere ce se află pe agenda unui CEO iar sala de şedinţe este amenajată în spaţiul magazinului Mobexpert Office din Pipera.

 

Cum luptăm cu declinul demografic?

Mihai Boldijar, director general Robert Bosch

⇒ Totul porneşte de la încredere, încrederea în ţară, să ai un sistem sanitar bun, să dai nişte vise tinerilor, mai este şi un dezechilibru mare, economic. Ilfov şi partea de vest atrage dar ce se întâmplă cu partea de nord-est, cu partea de sud, avem două sau trei ţări într-una. Acest dezechilibru nu îl vezi în Germania, trebuie lucrat la ridicarea acestor zone geografice şi atunci nu va mai fi nici depopulare şi nici plecare.

⇒ Trebuie să ne uităm şi la ce fac alţii. Polonezii revin în ţara lor natală şi de curând Bulgaria începe să îi reatragă pe cei care au plecat pentru că între timo condiţiile de viaţă şi lucru s-au îmbunătăţit. Programul Repatriot este unic în zona asta şi s-a perfecţionat. Dar imaginea României este mult mai puţin atractivă decât realitatea, colegii noştri care vin să lucreze aici îşi prelungesc viaţa de expat. Eu am stat 4 ani în Singapore şi permisul de muncă mi-a fost dat în jumătate de oră şi nu a trebuit să aştept. Să stai 3 luni de zile după lucrători din spaţiul non european este foarte mult, în acest sens am făcut propuneri să se suplimenteze personalul consular şi să scurtăm durata. În automotive ai un vârf şi dacă nu prinzi acel vârf cu personal degeaba vine muncitorul după trei luni.

⇒ Nu poţi realiza nimic dacă nu ai oameni, ceea ce poţi face este să oferi angajaţilor un cadru de lucru atractiv, să oferi angajatului sentimentul că nu este supus unui stres permanent, să îi laşi să aibă acest echilibru între viaţa profesională şi personală, care nu este un buzzword. În pandemie trebuia să găseşti această formulă de a da angajatului sentimenul că firma e solidă şi că îşi poate continua cu success activitatea profesională dar şi să îi iei din presiunea constantă cu pandemia. Performanţa unei entităţi este mai bună dacă aplici aceste lucruri de soft, de umanism în leadership care este foarte importantă, şi dialogul permanent cu angajatul.

 

Marius Ştefan, CEO Autonom

⇒ Lucrurile uşoare ce pot fi făcute ţin de zona de comunicare: România trece printr-un proces de transformare mai rapidă şi profundă decât reiese dacă te uiţi la televizor de exemplu. Am un mandat de doi ani de zile ca preşedinte al Romanian Business Leaders, unde avem proiectul la Repatriot.

⇒ Scopul principal al acestui proiect Repatriot este să le comunicăm celor 5 milioane de români din diaspora ce ar putea să facă dacă se întorc din România şi noi le asigurăm tot suportul dacă vor să îşi deachidă un business. Sunt zeci de mii de români care s-au întors prin acest proiect, anul trecut a fost primul an când ne-am echilibrat la plecări versus întoarceri.

⇒ La lucruri simple, partea consulară. Acum muncitorii care vin din Nepal sau Bangladesh, India, stau luni de zile la consulate ca să îşi obţină vizele. Ar trebui să ne uităm la Canada care de peste 30 de ani targetează doar imigranţi calificaţi. Avem resursa că suntem parte din UE. Portugalia atrage investitori şi le oferă rezidenţa în Portugalia. Mai avem ca vecini Republica Moldova, avem un program generos pentru Republica Moldova, cred că este un program care poate continua.

 

Irina Pencea, general manager eMAG România

⇒ Este o discuţie pe termen scurt şi lung. Pe termen scurt cred că deschiderea graniţelor pentru forţa de muncă este o soluţie care poate funcţiona, dar pe termen lung ai nevoie să creşti valoarea şi să îi faci pe oameni să rămână aici. Dacă creezi valoare locală în ţară te poţi aştepta ca oamenii să rămână aici, iar dacă nu atunci vor pleca natural acolo unde este prosperitate. Creararea de valoare are legătură cu business-urile noastre. Fiecare dintre noi are capacitatea să dezvolte valoare locală. Toţi caută prosperitate iar prosperitatea fără educaţie greu se realizează.

⇒ Pe noi ne-a surprins în ultimul an cât de mult vor românii să vândă internaţional, marketplace-ul nostru este o platformă exact pentru asta, când le oferi soluţii simple ei le folosesc: avem 5000 de antreprenori în România care vând în Ungaria şi 3000 de antreprenori care vând în Bulgaria şi asta s-a întâmplat foarte repede. Banii vin locali, prosperitatea se crează în România.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Mobexpert