ZF Meeting Office

ZF Meeting Office, un proiect ZF/Mobexpert. Biroul din exterior, în spaţii de oaze de verde, reprezintă un element la care se uită acum tot mai multe companii şi dezvoltatori

19.06.2023, 00:06 Autor: Mirabela Tiron

„Interesul a crescut, corporaţiile amenajează pentru clienţi şi angajaţi zone de recreere în aer liber“.

Vânzârile pentru mobilierul de ex­te­rior, pentru zona de terasă şi grădină, au cres­cut foarte mult în pandemie iar trendul se men­ţine, clienţii privesc acum grădina ca pe o extensie a livingului. Cerere în creştere este şi din partea companiilor, care amenajează spa­ţii de recreere în aer liber pentru clienţi şi angajaţi.

„Clienţii au început să aloce o atenţie spo­rită spaţiului exterior, să privească grădina ca o extensie a livingului şi de aici ideea de a a­me­naja cu mobilier. În toată ţara remarc a­ceastă nevoie“, a spus Diana David, designer Mobexpert, în cadrul emisiunii ZF Meeting Office, un proiect realizat de ZF în parte­neriat cu Mobexpert.

Pandemia a redeshis apetitul clienţilor persoane fizice sau companii pentru spaţiul exterior, care a început să fie pus în valoare din ce în ce mai bine. Solicitări în creştere vin şi din zona clienţilor corporaţii, care amenajează zone de recreere în exterior.

Bugete în creştere sunt pentru amenajarea balcoanelor, a teraselor şi a grădinilor iar dacă înainte de pandemie mulţi îşi amenajau singuri aceste spaţii, acum tot mai mulţi apelează la serviciile unui specialist.

„Peste tot s-a resimţit că partea de exterior a crescut ca activitate pentru amenajare. S-a păstrat efervescenţa după pandemie, s-a schimbat doar puţin perspectiva. Dacă înainte de pandemie nu foarte mulţi oameni doreau să ocupe grădina cu o terasă, foişor, bucătărie de vară după pandemie tot mai mulţi şi-au dorit ca grădinile lor să conţină acele elemente şi au amenajat un colţ cu balansoar sau o canapea“, a spus Denisa Stanciu, peisagist.

Orientarea spre spaţii verzi, spre spaţii care să ofere facilităţi precum zone de socializare, de găzduire de conferinţe şi alte evenimente o are şi Genesis Property, care a început transformarea parcului de business Novo Park din nordul Capitalei în Yunity Park, un concept nou de real estate, o investiţie de 50 de mil. de euro. Parcarea exterioară din complex urmează să fie transformată într-o zonă verde complet reamenajată.

„În Novo Park avem 75.000 de mp de birouri, am decis să reconvertim una din cele cinci clădiri clădiri într-un hub de inovaţie, un spaţiu aplicat către comunitate, co-working, food hall, un amfiteatru exterior de evenimente, avansăm cu lucrările, sunt multe facilităţi care să îmbunătăţească calitatea vieţii oamenilor“, a spus Maria Tudorică Jianu, commercial real estate manager, Genesis Property. Compania transformă o parcare de 7.500 de mp într-o zonă verde, într-o „pădure urbană“, cu facilităţi pentru oamenii din campus. Genesis Property are două proiecte, West Gate şi Novo Park iar în cel de-al doilea, în zona de nord, conceptualizarea în Yunity Park a început chiar înainte de pandemie şi a venit ca un rezultat al regândirii relaţiei cu companiile găzduite.

„Întreaga filozofie este ca un răspuns, ca un sprijin pentru aceste companii, de-a crea un ecosistem potrivit pentru oamenii care lucrează acolo. Este o gândire aplecată către om şi nevoile de bază, contactul cu natura nu este opţional“. Ea a mai spus că un studiu recent a arătat că 77% din angajaţi îşi doresc un birou într-o zonă de spaţiu verde iar în real estate până acum orientarea a fost mai mul către „capitalism“, către profit, când a venit vorba de un spaţiu şi mai puţin către zona de verde.

Investiţia în această reconversie pe care o face compania se ridică la 50 de milioane de euro, iar proiectul a fost gândit într-un mod holistic, pentru că pe lângă această investiţie în spaţii verzi compania a realizat şi investiţii în direcţii concrete care să susţină consumul, un exemplu fiind panourile fotovoltaice de pe acoperişurilor clădirilor.

 

Paulina Anastasiu, prof. univ, director, Grădina Botanică din Bucureşti

Începând cu finalul lui martie vindem bilete online, vizitatorii au ce vedea în Grădina Botanică şi vin pentru plantele pe care le avem, pentru relaxare. Încă din 2018 am deschis o peluză special pentru activităţile de picnic iar în 2022 văzând interesul unora de-a lucra din grădina botanică am achiziţionat mobilier pentru a le oferi condiţii să lucreze de pe laptop de aici.

Încasările la Grădina Botanică vin din încasarea de bilete, taxe de fotografiat sau de utilizare a unor spaţii pentru evenimente. Anul trecut s-a derulat pe toată perioada verii evenimentul Weekend Sessions, anul acesta s-a mutat evenimentul către altă zonă, dar avem filmări care ne ajută în promovare. Anul trecut au fost filmate aici scene din filmul Wednesday, după difuzarea filmului am avut vizitatori care au vrut să vadă sera şi pădurea din apropiere. Sunt şi mulţi artişti locali care vor să facă videoclipuri aici.

În prezent suntem 19 oameni, în exterior, pe cele 17,5 hectare lucrează 10 oameni. Nu sunt prea mulţi muncitori, nu mai există un interes pentru a munci într-o grădină botanică pe bani relativi puţini, salariile sunt mici, chiar dacă am avut posturi scoase la concurs nu au venit oamenii. După pandemie numărul voluntarilor a scăzut, aveam înainte weekend-uri cu 200 de voluntari dar numărul a scăzut mult după pandemie. Sunt însă companii care an de an sunt alături de noi pe partea de voluntariat.

Spaţiile verzi din sectorul 6 îmi plac şi cele din perimetrul clădirilor de birouri, am descoperit câteva spaţii foarte interesante. În sectorul 5 este vorba de zona verde de la AFI Park, îmi place foarte mult, avem nevoie de natură.

 

Maria Tudorică Jianu, commercial real estate manager, Genesis Property

Ca istorie, Genesis a avut întotdeauana aple­carea către zonele verzi şi în West Gate şi Novo Park, cele două pro­iecte au beneficiat de zone verzi. În Novo, în zona de nord conceptualizarea în Yunity Park a început chiar înainte de pan­demie şi a fost ca un rezultat al regândirii relaţiei şi responsa­bili­tăţii pe care noi o avem ca proprietar în ceea ce priveşte relaţia cu companiile pe care le găzduim.

Întreaga filozofie este ca răspuns, ca sprijin pentru aceste companii, de-a crea un ecosistem potrivit pentru oamenii care lucrează acolo. Este o gândire aplecată către om şi nevoile de bază, contactul cu natura nu este opţional.

Într-un studiu recent rezultatul era că 77% din oamenii care au răspuns au spus că îşi doresc un birou într-o zonă de spaţii verzi. Ne-a bucurat conştientizarea asta şi că pandemia a grăbit conştientizarea asta, în real estate este tendinţa de-a vorbi de clădire sustenabilă, dar pe lângă clădirea în sine trebuie să ne uităm la partea exterioară, ne dorim să fim „plămânul“ zonei de Nord. Când dezvoltatorii au avut de ales între a investi în a face o clădire şi a profita de acel spaţiu şi a investi într-o zonă verde, alegerea a fost orientată către capitalism. Noi transformăm o parcare de 7.500 de mp într-o zonă verde, o să fie un impact mare pentru oamenii din campus, vor avea o pădure urbană.

În Novo Park avem 75.000 de mp de birouri, am decis să reconvertim una din cele cinci clădiri clădiri într-un hub de inovaţie, un spaţiu aplicat către comunitate, co- working, food hall, un amfiteatru exterior de evenimente, avansăm cu lucrările, sunt multe facilităţi care să îmbunătăţească calitatea vieţii oamenilor.

Legat de sustenabilitate, Comisia Europeană estima că 85% din clădiri vor exista şi în 2050, cea mai bună abordare în ceea ce priveşte amprenta de carbon este să folosim clădirile deja existente şi să le diversificăm scopurile.

În momentul acesta investiţia se ridică la 50 de milioane de euro în reconversie, suma reprezintă două clădiri de office în termeni comparativi, dar miza este mult mai mare. Dacă noi ca societate de la individ la companii nu luăm măsuri concrete aplecate către sustenabilitate s-ar putea să avem alte dileme în câţiva ani

Proiectul a fost gândit într-un mod holistic, noi nu putem să încărcăm companiile pe care le găzduim cu costuri care nu şi-au găsit locul până acum, pe lângă spaţiile verzi avem direcţii concrete pe zona de CAPEX care să susţină cosumul suplimentar. Una din iniţiativele duse la bun sfârşit la începutul anului au fost panourile fotovoltaice, cea mai mare suprafaţă din Bucureşti instalată pe acoperişurilor unor clădiri, de 4000 mp, o pădure de panouri fotovoltaice, este una din soluţiile verzi găsite ca sa optimizăm costurile. Putem ulterior să intrăm în în componenta tehnică a clădirii care să susţină consumurile. Punem spaţii verzi, dar implementăm şi măsuri de optimizare a consumului.

 

Denisa Stanciu, peisagist

Se simte în vânzări nevoia de amenajare a balcoanelor, nevoia de amenajare a grădinilor oricât de mici. Înainte de pandemie foarte mulţi clienţi îşi amenajau singuri o grădină mică, dar pentru că au avut nevoie să petreacă cât mai mult timp în acea grădină şi-au dat seama că poate au nevoie de sfatul unui specialist. Peste tot s-a resimţit că partea de exterior a crescut ca activitate pentru amenajare.

S-a păstrat efervescenţa după pandemie, s-a schimbat puţin perspectiva, înainte nu foarte mulţi oameni doreau să ocupe grădina cu o terasă, foişor, bucătărie de vară dar după pandemie şi-au dorit şii ca grădinile să conţină acele elemente, au amenajat un colţ cu balansoar, canapea.

Categoric orice spaţiu verde amenajat este o carte devizită pentru că aşa vin următorii clienţi. Am grijă de fiecare grădină, oricât de mică şi oricât ar fi de mic bugetul.

Este un proiect frumos la Yunity, cu spaţii de recreere, provocarea a fost de la faptul că trebuie să aducem plante foarte mari, să fie un parc care să pară că este acolo de mult timp. Sunt arbori mari aduşi cu macaraua. Trebuie să gândim spaţiul pentru fiecare plantă. În Yunity Park avem un mare colţ de pădure urbană, cu aceşti arbori foarte mari, locuri de petrecut timpul afară şi spaţiile pentru evenimente. Provocarea a venit de la faptul că trebuie să îmbinăm aceste elemente mari cu spaţii nu foarte mari pentru arbori.

Uneori poate să fie mai greu să amenajezi un balcon decât o grădină, sunt greu de adus elementele foarte mari, depinde mult de bugete, dacă există buget pentru o grădină generoasă atunci devine grea amenajarea, dacă bugetul este mic vor fi câteva ghivece. Merge grădină pe balcon, terasă, am amenajat grădini pe terasele blocurilor.

Putem amenaja grădina tot timpul anului, în mintea multora este întipărit că se poate planta doar primăvara şi toamna, dar acum plantăm şi amenajăm tot timpul anului, avem plante în ghivece, gazon tip rulou.

O terasă amenajată cu verdeaţă vine şi cu partea de mobilier, nu există un minim ca buget sau un preţ pe mp pe grădină. Am amenjat grădini mici cu foarte mulţi bani şi grădini mari cu buget mic.

Zona de Nord are avantajul că este mai verde, cu multe parcuri, multe spaţii mici s-au schimbat, s-au plantat arbori, mi se pare că s-a schimbat faţa zonei de Nord din sectorul 1.

 

Diana David, designer, Mobexpert

Vânzările legate de mobilierul de exterior în pandemie au crescut foarte mult, s-au menţinut şi ulterior, clienţii au început să aloce o atenţie sporită spaţiului exterior, să privească grădină ca o extensie a livingului şi de aici ideea de a amenaja cu mobilier ca mese, scaune, canapele. În categoria cea mai vândută sunt mesele şi scaunele, mese extensibile în special. Gama Mobexpert este foarte variată, în grădina unui client putem găsi de la umbrele, balansoar, şezlonguri, varietatea este foarte mare. În toată ţara remarc această nevoie.

Colegii mei de la design oferă soluţii pentru amenajarea grădinillor, nu oferim servicii de peisagistică, dar rolul designerilor este esenţial pentru grădini, terase sau balcoane, care s-au reinventat în ultimii ani iar cei mai mulţi clienţi au cumpărat elemente de mici dimensiuni pentru balcoane

Avem o colecţie vastă pe grădină şi terasă, avem piese împletite manual care se produc în Asia, China, Vietnam, Indonezia. O dată cu pandemia clientul s-a mutat în zona de casă, chiar dacă nu beneficia de spaţiu exterior, mulţi au cumpărat case în pandemie, ceea ce s-a văzut în vânzările mobilierului de exterior. Pandemia a redeshis apetitul clientului pentru spaţiul exterior, acesta a început să fie pus în valoare din ce în ce mai bine.

În fiecare an avem solicitări din zona de corporate, pentru spa-uri, piscine, restauarante, interesul a crescut, corporaţiile amenajează pentru clienţi şi angajaţi zone de recreere în aer liber. Colecţia se reînnoieşte în fiecare an, de la an la an foarte puţine colecţii se repetă la Mobexpert, colecţiile sunt foarte variate, avem gamă variată şi de accesorii, de la vase de grădină, covoare de exterior şi chiar plante artificiale. Zona de terasă şi grădină la Mobexpert e amenajată afară, cu pandemia au crescut vânzările pentru mobilierul de exterior şi în lunimle mai puţin solicitate, aprilie sau toamna târziu, când sunt cele mai bune oferte de preţ. Clientul aşteaptă şi întreabă de promoţii. Avem şi produse de exterior pentru iarnă, nu mai este un produs sezonier.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Mobexpert