ZF Meeting Office

ZF Meeting Office, un proiect ZF & Mobexpert. La ce indicatori se uită executivii din marile companii pentru a anticipa ce urmează în piaţă şi care este cel mai important barometru în business?

30.06.2023, 00:06 Autor: Mirabela Tiron

Fiecare şef de companie are un panou de bord cu indicatori zilnici pe care îi urmăreşte, de la indicatorii ce ţin de vânzări la evoluţia inflaţiei, a dobânzilor, a cursului valutar şi până la indicatorii macro furnizaţi de BNR sau Institutul Naţional de Statistică.

Ziarul Financiar a strâns răspunsurile a 18 antreprenori şi CEO din marile companii de pe piaţa locală la întrebarea legată de in­dicatorii la care se uită în business pentru a anticipa ce urmează. Pe lângă indicatorii ma­cro, fiecare şef de companie se uită la elemen­te ce ţin de specificul businessului, vânzările cu amănuntul reprezintă un indicator relevant în distribuţia de bunuri de larg consum, în timp ce în producţia de ciocolată un indicator im­por­tant îl reprezintă şi evoluţia vremii.

Sergiu Oprescu, preşedinte executiv la Alpha Bank, Adelina Badea, CEO Mobex­pert, Mihai Păduroiu, CEO Office Division la One United Properties, Raluca Radu, country manager al Answear România, Bogdan Badea, CEO al Ejobs, Corneliu Bodea, CEO al Adrem, Dragoş Militaru, managing director al Kandia Dulce, Radu Savopol, fondator &CEO 5 to go, Ana Dumitrache, managing director al CTP, Adrian Garofeanu, CEO Knauf Insulation, Adrian Mihai, CEO al FAN Courier, Vlad Ardeleanu, CEO al Medima Health, Albert Davidoglu, CEO Macromex, Vladimir Sterescu, CEO al CGS, Irina Pencea, general manager EMAG România, Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch, Marius Ştefan, CEO al Autonom, Wargha Enayati, CEO & fondator al Enayati Medical, au răspuns la această întrebare.

„Am un panou de bord cu foarte mulţi indicatori zilnici ai activităţii la care mă uit să văd dacă iese ceva în evidenţă. (...) Îmi petrec timp analizând indicatorii  care apar cu un anumit nivel de regularitate, indicatorii macro daţi de Banca Naţională, Statistică, cu privire la zona de şomaj, creşterea PIB-ului, la nivelul dobânzii de politică monetară, rapoartele emise de Banca Naţională, rapoarte la care ne uităm atent că sunt pline cu cifre şi cam asta construieşte de fapt panoul de bord“, a spus Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank. El subliniază că sunt unele cifre care te uiţi destul de repede ca să vezi dacă apar eventuale deviaţii faţă de trendul pe care îl vedeai, la altele te uiţi din punctul de vedere al proiectelor pe care le ai în execuţie.

Pe de altă parte, pe piaţa distribuţiei de bunuri de larg consum un indicator relevant îl reprezintă vânzările în comerţul cu amănun­tul. Albert Davidoglu, CEO al Macromex, spune că acesta este un indicator pe care îl urmăreşte, nu doar în România, ci şi la nivelul altor ţări.

„Mă uit la vânzările în comerţul cu amă­nuntul, un indicator important, România este acum la plus 3%, Europa la minus 3%, Ger­ma­nia la minus 7%, Polonia tot minus 7%. Aici vorbim de vânzările volumice. Există o corelaţie între vânzările în retail şi PIB, când în retail creşti cu 10%, în PIB se vede creştere cu 5%, asta am văzut eu în ultimii 5-6 ani de zile. Inflaţia nu ajută şi nici alte taxe, nu tre­buie să fie afectat consumatorul“.

Indicatorii de vânzări, de la comenzile pla­sate în online sau offline (magazine), la numă­rul de clienţi şi chiar modul în care aceştia rea­lizează plata dar şi viteza de rotaţie a sto­cu­rilor, reprezintă indicatori esenţiali pentru companiile din producţie.

Dragoş Militaru, managing director al Kandia Dulce, spune că sunt mulţI indicatori la care se uită, iar unul din aceştia ţine de observarea şi monitorizarea rotaţiei stocurilor pe lanţul de distribuţie. Mai mult, în producţia de ciocolată relevantă este şi evoluţia vremii.

„Ai un stoc în fiecare magazin de până la 10 -14 zile. Există şi un depozit logistic într-un parc logistic, cu un stoc. Dacă urmăreşti atent viteza de rotaţie ştii exact dacă încetineşte vânzarea sau dacă accelerează şi poţi face o predicţie. Avem şedinţe săptămânale de forecastare, ne întâlnim şi facem modificări pe estimarea săptăm-nălă“, a spus el. Executivul a mai subliniat că în business-ul pe care îl conduce este importantă inclusiv evoluţia vremii, pentru că atunci când sunt temperaturi ridicate, vara, oamenii nu mănâncă multă ciocolată, cel mai mare consum se înregistrează iarna, în decembrie.

O sursă importantă de informaţii pentru o companie o reprezintă inclusiv interviurile de exit ale angajaţilor care pleacă din companie, acesta fiind alături de numărul celor care pleacă din companie un indicator pe care unii manageri îl iau în considerare.

Marius Ştefan, CEO al companiei Autonom, spune că pe lângă indicatorii operaţionali la care se uită în mod constant atunci când pleacă un coleg vrea să ştie de ce a plecat şi citeşte toate interviurile de exit, ceea ce reprezintă o sursă bună de informaţii. Compania Autonom, cea mai extinsă reţea de mobilitate din România, are peste 40 de puncte de lucru în ţară şi 500 de angajaţi iar la nivel de grup a ajuns la 900 de persoane.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Mobexpert