ZF Private health

ZF Private Health. Medicul Ionuţ Leahu, fondatorul Clinicilor Dr. Leahu: „Ar fi bine să avem un organism care să reglementeze subiectele din sfera medicală de pe social media. Nu m-aş supăra dacă influencerii pe TikTok ar da sfaturi să ne spălăm pe dinţi şi nu soluţii minune de albit acasă“

01.03.2024, 00:06 Autor: Florentina Niţu

TikTok, a treia platformă de social media preferată de români, unde sunt activi 14% dintre utilizatorii cu vârste între 16 şi 64 de ani şi unde îşi petrec 60% din timp atunci când stau pe internet, a devenit terenul propice pentru subiecte din diverse sfere, de la videoclipuri despre cum să-ţi faci dinţii mai albi cu bicarbonat de sodiu la soluţii minune neconfirmate. Din acest motiv medicul Ionuţ Leahu, fondatorul Clinicilor Dr. Leahu, consideră că este nevoie de un organism de reglementare în sfera medicală a reţelelor de socializare. 

„Libertatea de a vorbi este un drept pe care cu toţii îl avem, pe care l-am câştigat, dar, poate, la un moment dat, ar fi bine să avem şi un organism care să reglementeze su­biectele din sfera medicală din social media. (...) Nu m-ar supăra dacă toţi influencerii pe TikTok ar da sfaturi să ne spălăm pe dinţi cel puţin trei minute dimineaţa şi seara“, a spus medicul Ionuţ Leahu, fondatorul Clinicilor Dr. Leahu, în cadrul emisiunii ZF Private Health, proiect susţinut de Banca Transil­vania şi Regina Maria. Acesta a adăugat că unele recomandări care se fac acum pe platforma menţionată, precum administrarea unor medicamente pentru dureri de dinţi, de exemplu, pot agrava starea unui pacient şi „intrăm într-o zonă periculoasă“.

„Ce nu aş face eu pe dinţii mei din recomandările online? Nu aş folosi bicarbonat pe de sodiu dinţii sau bicarbonat amestecat cu altceva, pentru că este abraziv. Nu aş folosi soluţii minune de albit acasă, pentru că nu ştiu exact ce-mi fac şi cum să mi le administrez. S-ar putea să supradozez, s-ar putea ca, fără să-mi dau seama, să am nişte cari ascunse, care în urma procesului ăsta de albire să dispară temporar, dar apoi să doară şi să nu ştiu care e problema, sau chiar s-ar putea să-mi omor nervul unui dinte cu un tratament pe care mi-l administrez singur acasă“, a precizat Ionuţ Leahu.

Un trend riscant, cu repercusiuni, a fost zâmbetul instant, promovat masiv pe social media, a mai adăugat medicul. Practic, exista o soluţie din plastic, maleabil la temperaturi înalte, care pusă în apă încălzită şi apoi peste dinţi, simula un zâmbet perfect instant. „Erau pacienţi care nu mai reuşeau să mai dea jos chestia respectivă sau pacienţi care şi-au scos un dinte încercând să îndepărteze acea soluţie temporară. Mă bucur că nu a prins foarte tare în România, cum s-a întâmplat în afară“, a completat el.

Astfel, fondatorul Clinicilor Dr. Leahu consideră că pe reţelele sociale, persoanele cu mulţi urmăritori, dacă într-adevăr vor să îmbunătăţească viaţa publicului lor, ar trebui să recomande spălatul pe dinţi, folosirea apei de gură, a aţei dentare, să facă o vizită medicului stomatolog ori să facă o radiografie panoramică în care să poată să vedea ce se întâmplă cu sănătatea orală. 

„De exemplu, în Olanda, statistica spune că un cetăţean merge de trei ori pe an la stomatolog. În România, aceeaşi statistică spune că un un om merge de 0,3 ori pe an la stomatolog. Adică este un decalaj de zece ori acum între cele două societăţi pe care le comparăm. Un alt exemplu, 80% dintre copiii din Olanda au aparat ortodontic. În România nu avem o statistică exactă, dar ştim că nevoia există, pentru că dinţii copiilor din Olanda nu sunt mai strâmbi decât dinţii copiilor din România“, a mai spus Leahu.

Ce probleme de sănătate generală descoperă stomatologii?

„Am avut surpriza să diagnosticăm foarte multe afecţiuni de ordin general la pacienţii noştri. Cea mai banală chestie este găsim foarte mulţi pacienţi hipertensivi care nu erau diagnosticaţi, pacienţi cu diabet scăpat de sub control, fără diagnostic“, a mai spus Leahu.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Banca Transilvania Regina Maria