ZF–Realități Economice

ZF/Soter & Partners, 30 de ani, 30 de minute. Mihaela Martin, accounting partner la Soter & Partners: Mediul economic a implementat case de marcat cu jurnal electronic, SAF-T, a făcut eforturi şi într-un final nu vedem ce ne dorim: controale fiscale care să nu consume timp, să nu mai arătăm facturi fizice

06.11.2023, 00:06 Autor: Răzvan Botea

„Am încrederea şi convingerea ca toată digitalizarea ANAF va conduce într-un final la colectare mai bună şi la o simplificare majoră a declaraţiilor fiscale şi a raportărilor contabile. Pentru ce să mai depunem anual formulare dacă ele sunt deja în SAF-T?

Mediul de business din România a făcut eforturi în ultimii ani pentru a se conforma noilor metode de transmitere a informaţiilor către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Casele de marcat cu jurnal electronic şi sistemele IT pentru a putea operaţionaliza transmiterea datelor către ANAF prin fişierul standard SAF-T au consumat timp şi bani, iar acum mediul de afaceri nu vede rezultatele, e spus Mihaela Martin, accounting partner la Soter & Partners, în cadrul proiectului editorial ZF/Soter & Partners, 30 de ani, 30 de minute.

„Mediul economic este cumva aşa, ca şi cum duce un greu, o povară. Am implementat, am făcut eforturi de cunoaştere, de înţelegere, am plătit, am avut, poate n-am avut bugete pentru a actualiza toate aceste aplicaţii IT şi într-un final nu vedem ce ne dorim: controale fiscale rapide, amănunţite, care să nu consume timp, în care să nu trebuiască să arătăm documentele în forma fizică.”

Din păcate, totul este încă manual, a mai adăugat Mihaela Martin, dar uşurinţa colectării datelor ar trebui să fie mai uşoară în viitor şi, într-un final, ANAF să colecteze mai multe  venituri la bugetul de stat, acesta fiind scopul întregului proces de digitalizare.

„Am încredere şi convingere că toate aceste eforturi vor fi încununate într-un final de o schimbare radicală a mediului contabil şi fiscal. Adică să asistăm la reducerea deficitului din încasarea TVA, să asistăm la o colectare mai bună a veniturilor şi de ce nu, poate chiar la o simplificare majoră a declaraţiilor fiscale şi a raportărilor contabile pe care le întocmim în acest moment. Pentru ce să fie nevoie să mai depunem? Avem formularul 300 în SAF-T deja. Avem deja formularul 394.”

Contribuabilii declară în acest moment la ANAF tot ce se poate declara. Este nevoie însă de analiza volumului uriaş de date care vine spre Fisc, pentru că altfel toată digitalizarea nu ăşi va atinge scopul, a mai spus Mihaela Martin.

„Colectăm milioane de tranzacţii, de linii de facturi, de mişcări de produse, de practic tot ce se întâmplă într-o economie facturi către persoane fizice, facturi între persoanele juridice, tranzacţii, mişcarea bunurilor. Avem tot raportat către ANAF într-un limbaj unic. Mai departe, ce face ANAF? ANAF va trebui să aibă bază de date uriaşe şi în plus de asta, inspectorii fiscali cum care vor verifica aceste date şi vor trage concluziile? Este nevoie să fie instruiţi şi pregătiţi într-o altă direc  efortul este inutil.”

 

Ce a mai spus Mihaela Martin la emisiunea ZF/Soter & Partners, 30 de ani, 30 de minute. Mihaela Martin, accounting partner la Soter & Partners:

SAF-T împreună cu alte câteva proiecte care vor schimba fundamental mediu şi vă aduc aminte de conectare a aparatelor de marcat la baza de date a administraţiei business to consomme, de proiectul e-factură a business to business, de facturile care vor trebui să fie raportate pe platforma guvernamentală de la ANAF, împreună cu platforma e-transport, unde se declară mişcările de bunuri pe teritoriul naţional,

Deci vorbim de trei piloni şi o pălărie mare prin care raportăm într-un mod unitar, toţi contribuabil, indiferent de domeniul de activitate. Nu cred că mai există ceva ce am putea raporta şi nu raportăm către ANAF.

Avem în continuare obligaţia de a declara factura conform prevederilor codului fiscal, dar o vom transpune şi pe platforma ANAF, iar începând cu 1 iulie va trebui să ne îngrijim şi facturile pe care le primim de la furnizori, să le primim tot prin spaţiu virtual privat. Şi aici, cu experienţa mea de 30 de ani în contabilitate, s-ar putea să asistăm la modificări în zona asta, în sensul că dacă nu am primit factura prin spaţiul virtual privat, să nu pot deduce TVA-ul sau să nu pot deduce cheltuiala, sau celălalt partener să nu mai dorească să intre în relaţii de afaceri cu mine.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
Soter