ZF Supliment Centre Comerciale

„Bătălia“ mallurilor va avea loc în Cluj. Bucureştiul va miza pe noi zone mixte, de retail cu office şi rezidenţial

13 apr 2022 Autor: Bogdan Alecu

Piaţa de retail din Capitală va miza puternic pe proiectele mixte în perioada următoare, cele mai recente tranzacţii vizând fostele platforme industriale de la IMGB şi Griro, în timp ce singura extindere a unui mall existent este cea de la Promenada, unde va fi ridicat şi un turn de birouri.

„Griro şi IMGB nu sunt proiecte în zone protejate, ci unele care aduc plusvaloare zonei, indiferent de reaua-voinţă a unora de a bloca proiecte. Nu sunt în zone sensibile, zo­ne centrale, protejate. Pe de altă parte, nu ai vizibilitate cu privire la proiect până când nu ai autorizaţia“, explică Mihnea Şerbănescu, fondatorul companiei de con­sul­tanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Miza retailului în România o reprezintă în prezent Clujul, unde atât Iulius, cât şi MAS RE au în plan dezvoltarea a două noi malluri de mari dimensiuni.

MAS RE a securizat un teren de 17,1 ha din Cluj-Napoca care aparţine Cesarom, parte a grupului austriac Lasselsberger.

Dezvoltatorul sud-african a planificat pe acel teren dezvoltarea unui mall superregional cu o suprafaţă de aproximativ 73.300 mp, un complex rezidenţial cu aproximativ 1.460 de apartamente şi circa 49.200 mp de birouri. MAS RE a mai securizat 28.000 mp dintre cele 17,8 hectare ale platformei IMGB. Acolo compania plănuieşte să dezvolte un mall în aer liber şi un proiect rezidenţial cu aproximativ 3.150 de apartamente.

Terenul de 14 hectare al Carbochim, controlat de Iulian Dascălu, este printre foarte puţinele rămase unde mai poate fi construit un mare proiect imobiliar în Cluj, pe măsură ce toate celelalte foste platforme industriale au fost înlocuite de construcţii noi de birouri sau locuinţe.

Grupul Iulius a anunţat la începutul lunii aprilie din 2022 demararea unei investiţii de jumătate de miliard de euro în Cluj-Napoca într-unul dintre cele mai mari viitoare pro­iec­te mixte din România.

„Ne dorim să redăm oraşului o parte a sa, transformând plat­forma Carbochim într-un spaţiu al întregii co­mu­nităţi. Investiţia de reconversie a zonei indus­triale va fi de mare anvergură, aliniată stra­tegiei generale de dezvoltare urbană a Clujului. Este un proiect gândit în prezent, dar şi pentru generaţiile următoare. Re­pre­zintă viziunea noastră de a fi recu­nos­că­tori trecutului, continuând activitatea in­dus­trială, dar şi de a crea viitorul, printr-un proiect sustenabil şi rezilient“, a declarat Iulian Dascălu, preşedintele companiei IULIUS.

Noua dezvoltare propune imple­men­tarea în mod exemplar a bunelor practici internaţionale privind integrarea patri­moniului cultural - industrial într-o investiţie de real-estate: două clădiri monument de pe platforma Carbochim vor fi convertite şi redate comunităţii ca spaţii culturale şi de experienţe.

Este pentru prima dată în România când într-un proiect mixed-use este integrat un spaţiu independent dedicat artelor per­for­mative, ca parteneriat cu sectorul cultural.

Vechea hală a Carbochim va fi convertită în centru de live-arts, care va fi gestionat de unele dintre cele mai impor­tante organizaţii culturale şi de festivaluri din Cluj-Napoca, oferind comunităţii un spaţiu pentru concerte, spectacole de teatru şi dans contemporan, evenimente de modă, design şi arte media.

Activitatea din piaţa locală de retail a rămas efervescentă anul trecut, pe fondul revenirii consumului, dezvoltatorii reuşind să livreze până la finalul lui 2021 zece noi proiecte, cu o suprafaţă totală de circa 100.000 de metri pătraţi, din care şase, cumulând 70.000 de metri pătraţi, au fost finalizate în ultimul trimestru al anului.

Atenţia dezvoltatorilor s-a îndreptat cu predilecţie spre oraşe terţiare, cu mai puţin de 150.000 de locuitori, unde au construit în special parcuri de retail, notează o analiză a companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Scallier, Prime Kapital (in joint-venture with MAS Real Estate), Square 7 Properties - Mitiska şi Iulius Group au printre cele mai consistente planuri de extindere pe piaţa de retail din România. De remarcat, de ase­menea, şi interesul grupului austriac Supernova pentru acest segment imobiliar, care şi-a făcut intrarea pe piaţa de retail ro­mânească în 2020 prin achiziţia centrului co­mer­cial Jupiter din Piteşti, şi a continuat in­ves­tiţiile şi în 2021, când a preluat unui pa­chet de şase proprietăti comerciale ope­rate de Cora, devenind astfel un jucător relevant.

Parteneri: