ZF Supliment Centre Comerciale

Centrele regionale rămân în atenţia marilor investitori. Bucureştiul mizează doar pe extinderi ale proiectelor existente

13 apr 2022 Autor: Bogdan Alecu

În primele trei luni ale anului au fost adăugaţi aproape 20.000 mp la stocul modern de spaţii de retail, reprezentând abia 12% din stocul total previzionat a fi livrat până la finalul anului. Trei sferturi din proiectele care urmează a fi livrate se află în oraşe regionale, Alba Iulia fiind cel mai mare beneficiar. Mai mult de 10 branduri noi şi-au anunţat deja intrarea anul acesta pe piaţa locală, printre care Primark şi Footlocker.

Zece noi proiecte de retail au fost livrate în 2021 cu o suprafaţă totală de circa 100.000 de metri pătraţi, şase dintre acestea, cumulând 70.000 de metri pătraţi, fiind finalizate în ultimul trimestru. Atenţia dezvoltatorilor s-a îndreptat cu predilecţie spre oraşe terţiare, cu mai puţin de 150.000 de locuitori, unde au construit în special parcuri de retail, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Astfel, interesul dezvoltatorilor s-a concentrat pe orase în care stocul de spaţii mo­derne este redus, Bârlad, Sfântu Gheorghe, Roşiorii de Vede, Mediaş, Baia Mare şi Focşani fiind printre bene­ficiarii de noi proiecte de retail în 2021. Sin­gurul proiect livrat anul trecut în Bucureşti a fost reprezentat de prima fază a Fashion House Pallady, cu un total de 8.500 mp.

Cele mai importante livrări din punctul de vedere al suprafeţei din 2021 au fost Prahova Value Centre (21.900 mp), Sepsi Value Centre (16.300 mp) şi Bârlad Value Centre (16.300 mp), toate dezvoltate de Prime Kapital - MAS Real Estate, unul dintre cei mai activi jucători de pe piaţă, în timp ce Scallier şi Square 7 Properties - Mitiska şi-au extins de asemenea porto­fo­liile de pe piaţa locală în cursul anului trecut.

Parcurile de retail continuă să fie formatul preferat de dezvoltatori şi în 2022, în condiţiile în care peste 80% din cei 100.000 de metri pătraţi de spaţii noi anunţaţi pentru acest an vor fi livraţi în astfel de scheme.  

Extinderea cu 16.500 metri pătraţi a Colosseum Mall din Bucureşti este sin­gurul proiect de tip mall care ar urma să fie finalizat în acest an, reprezentând şi primul centru comercial livrat în Capitală după şase ani fără niciun astfel de proiect nou.

Scallier, Prime Kapital (in joint-venture with MAS Real Estate), Square 7 Properties - Mitiska şi Iulius Group au printre cele mai consistente planuri de extindere pe piaţa de retail din România. De remarcat, de asemenea, şi interesul grupului austriac Supernova pentru acest segment imobiliar, care şi-a făcut intrarea pe piaţa de retail românească în 2020 prin achiziţia centrului comercial Jupiter din Piteşti, şi a continuat investiţiile şi în 2021, când a preluat un pachet de şase proprietăţi comerciale operate de Cora, devenind astfel un jucător relevant.

„Activitatea pe piaţa de retail a rămas efervescentă, pe fondul revenirii consumului, reflectat în evoluţia vânzărilor de retail, care în 2021 au avut un ritm de creştere peste cel înregistrat în 2019. Această dinamică, susţinută atât de vânzările de produsele alimentare, cât şi de cele nealimentare, se reflectă în planurile de extindere a portofoliilor deţinute în România anunţate de dezvoltatori, care au în prezent în diferite etape de dezvoltate proiecte care totalizează circa 300.000 de metri pătraţi. Dacă şi în 2022 ţintele principale pentru noi proiecte vor fi de asemenea oraşele de sub 150.000 de locuitori, iar formatele dominante vor fi parcurile de retail, începând cu 2023 am putea vedea o revenire a interesului pentru oraşe mari şi pentru centre comerciale de tip mall“, a spus Bogdan Marcu, partner retail agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Stocul modern de retail din România a ajuns la 4,02 mil. mp la finalul primului trimestru din 2022, iar anul viitor se conturează ca fiind propice atât pentru parcurile de retail, cât şi pentru centrele comerciale, având în vedere oferta nouă şi proiectele în construcţie.

Chiar dacă la finalul anului precedent, compoziţia stocului părea să se schimbe, parcurile de retail câştigând mai mult din ponderea totală, anul 2022 a debutat cu inaugurarea extinderii centrului comercial Colosseum de 16.500 mp. Ratele atribuite între cele 2 formate dupî primul trimestru sunt: 37% din suprafaţa totală a stocului modern livrat este revendicată de parcurile de retail, în timp ce restul de 63% este atribuit centrelor comerciale, dar acest raport se va schimba până la sfârşitul anului, luând în calcul numărul semnificativ de parcuri de retail în curs de finalizare.

Noile livrări înregistate de la începutul anului ajung la 19.500 mp prin combinarea suprafeţei generate de extinderea centrului comercial Colosseum din Bucureşti, dezvoltat de Nova Imobiliare, şi suprafaţa Băileşti Retail Park din Băileşti, judeţul Dolj, care contribuie cu 3.000 mp construiţi de dezvoltatorul local Legabris Prest.

Cele mai multe dintre proiectele aflate în dezvoltare vor fi livrate în ţară, oraşele regionale fiind responsabile pentru 13 din cele 17 proiecte de retail care vor fi finalizate în 2022.

Până la sfârşitul anului, se aşteaptă ca aproximativ 147.000 mp să fie adăugaţi la stocul national modern de retail, din care 22% vor fi livraţi în Bucureşti, în timp ce restul de 78% vor fi livraţi în ţară, atât în principalele centre regionale, precum şi în oraşele terţiare.

Conturate în ultimii doi ani ca fiind tipul preferat de dezvoltare de retail, parcurile de retail revendică 89% din proiectele cu data de finalizare în 2022, în timp ce restul de 11% este reprezentat de centrele comerciale. Mai mult, suprafaţa totală care urmează a fi livrată pe formatul tradiţional de retail (centru comercial) este generată de doar trei proiecte, dintre care două sunt extinderi (ale Electroputere Parc din Craiova şi Mall Alba din Alba Iulia) şi doar un singur proiect este nou, respectiv AFI City, dezvoltat de AFI Europe în Bucureşti.

„Aceste 17 proiecte de dezvoltare de retail ale anului 2022 reprezintă un număr consistent de livrări pentru piaţa locală, dar este important să înţelegem că există încă o nevoie substanţială de spaţii de retail, dacă luăm în considerare că România înregistrează una dintre cele mai scăzute rate de neocupare din Europa (sub 3%). Şi, în acest context, este important, de asemenea, să observăm un interes mai mare din partea investitorilor şi a retailerilor pentru dezvoltări şi operaţiuni sustenabile şi cu emisii zero de carbon“ detaliază Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE

În ceea ce priveşte formatul de retail specializat (parcuri de retail), situaţia se află la polul opus. Din totalul de 14 proiecte cu o suprafaţă închiriabilă brută combinată de circa 131.000 mp, estimate a fi livrate până la sfârşitul anului, doar trei sunt extensii ale unor proiecte deja inaugurate (Shopping Park Tulcea, Baia Mare Value Center şi Roman Value Center). Celelalte 11 dezvoltări, reprezentând marea majoritate, respectiv 91% din suprafaţa ce urmează a fi dezvoltată ca parcuri de retail, sunt proiecte de dimensiuni mici şi mari, situate cu precădere în oraşe regionale.

2022 a început cu veşti foarte bune despre mult aşteptatele intrări ale unor branduri în România

„Se conturează un an remarcabil pentru retail, având în vedere numele importante care au intrat şi vor intra pe piaţa locală, şi da, putem confirma că retailerii consideră România şi regiunea CEE ca fiind cele mai bune destinaţii pentru dezvoltarea afacerilor lor. Suntem adesea implicaţi în procesul lor de luare a deciziilor atunci când doresc să acceseze o nouă piaţă. Este un efort foarte complex şi o operaţiune bazată pe date care uneori durează ani de zile, realizându-se la un nivel de detaliu excepţional“ explică Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE

România continuă să atragă retaileri internaţionali, iar anul acesta vom asista la intrarea pe piaţă a unor nume noi şi îndelung aşteptate. Footlocker a lansat deja un magazin în AFI Cotroceni, în timp ce Primark şi CyberJump şi-au anunţat primele deschideri în Bucureşti în cursul acestui an, dacă ar fi să menţionăm numele cele mai sonore. Dar există o serie atractivă de alte branduri care urmează să îşi lanseze magazinele şi care conţine nume precum PokeHouse, Submarine Burger, Buddha Original, TEDI, FLO, Bath&Body works, Half Price (part of CCC group), JD Sports, sau Suwen Lingerie.

 

Carmen Ravon, head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE:

Se conturează un an remarcabil pentru retail, având în vedere numele importante care au intrat şi vor intra pe piaţa locală, şi da, putem confirma că retailerii consideră România şi regiunea CEE ca fiind cele mai bune destinaţii pentru dezvoltarea afacerilor lor.

 

Bogdan Marcu, partner retail agency, Cushman & Wakefield Echinox:

Dacă şi în 2022 ţintele principale pentru noi proiecte vor fi de asemenea oraşele de sub 150.000 de locuitori, iar formatele dominante vor fi parcurile de retail, începând cu 2023 am putea vedea o revenire a interesului pentru oraşe mari şi pentru centre comerciale de tip mall.

 

Parteneri: