• Leu / EUR4.9477
  • Leu / GBP5.8810
  • Leu / USD4.7247
ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Gruia Stoica, Grampet: Pe lângă pandemie, una dintre provocările industriei transportului feroviar de marfă este lipsa forţei de muncă specializată

12.01.2021, 10:42 Autor: Răzvan Botea

Tinerii au un interes tot mai scăzut pentru şcolile profesionale şi nu dezvoltă o pasiune pentru meseriile feroviare.

Omul de faceri Gruia Stoica, preşedintele Grampet – Grup Feroviar Român (GFR), a spus, în cadrul unui interviu acordat ZF, că, pe lângă pandemie, o altă provocare pentru industria de transport feroviar este legată de forţa de muncă calificată, care îmbătrâneşte, iar tinerii nu sunt atraşi de industria feroviară.

„O altă problemă pentru industria transportului de marfă pe calea ferată rămâne lipsa forţei de muncă specializată precum şi faptul că mulţi dintre angajaţii existenţi se află deja în pragul vârstei de pensionare. Interesul tot mai scăzut al tinerilor pentru şcolile profesionale sau finalizarea lor fără a dezvolta pasiunea pentru meseriile feroviare, precum şi lipsa de atracţie a noilor generaţii faţă de industria grea fac ca succesiunea pentru posturile cheie să devină o adevărată provocare pentru companiile din acest domeniu”, a spus Gruia Stoica.

Gruia Stoica este de părere că una dintre oportunităţile crizei actuale este utilizarea tehnologiei inovatoare. În viziunea sa, competitivitatea unei companii şi a economiei în general va fi din ce în ce mai strâns legată de gradul de tehnologizare şi digitalizare.

„Astăzi, în contextul în care ne desfăşurăm activitatea, una dintre cele mai importante oportunităţi este utilizarea tehnologiei inovatoare şi integrarea acesteia în toate aspectele de business pentru optimizarea proceselor, creşterea productivităţii şi crearea de valoare adăugată pentru clienţi. Competitivitatea unei companii şi a economiei per ansamblu va fi din ce în ce mai strâns legată de gradul de tehnologizare şi digitalizare al acestora.”

Grupul Grampet, din care face parte şi GFR, este prezent în 10 ţări europene. Compania a avut în 2020 venituri similare cu cele din 2019, în contextul în care, după lockdown, concomitent cu reluarea activităţii fabricilor, sectorul de transporturi feroviare a recuperat terenul pierdut.

Gruia Stoica este de părere că industria feroviară românească are potenţial, însă subfinanţarea şi lipsa investiţiilor şi-au spus cuvântul. Potenţial vine din poziţia geostrategică.

„Se impune însă o implicare activă din partea autorităţilor, atât pentru dezvoltarea infrastructurii, cât şi pentru susţinerea companiilor de profil, prin acordarea de stimulente şi facilităţi fiscale. Reţeaua feroviară din ţară noastră vine după o perioadă lungă de subfinanţare – în România, viteza medie de circulaţie ajunge şi la 16-17 km pe oră, ceea ce afectează foarte mult competitivitatea operatorilor feroviari.”

De asemenea, industriile care foloseau în mod tradiţional transportul de feroviar au scăzut volumul transportat, iar lipsa investiţiilor şi suprataxarea industriei feroviare prin comparaţie cu alte industrii de transport au adus industria în situaţia de astăzi.

„În acelaşi timp, industria se confruntă cu o lipsă fără precedent de forţă de lucru calificată şi îmbătrânirea angajaţilor existenţi. De altfel, criza mecanicilor de locomotivă, o resursă esenţială pentru operatorii de transport feroviar, afectează în mod vizibil întreaga industrie europeană”, a mai spus Gruia Stoica, care adaugă că şi faptul că transportatorii rutieri pot recupera o parte din acciza pe motorină, iar transportatorii feroviari nu, reprezintă un handicap pentru aceştia din urmă.

În continuare în România se vorbeşte mult despre autostrăzi şi foarte puţin despre infrastructura căilor ferate, deşi aceste domenii ar trebui să se dezvolte în paralel, mai este de părere omul de afaceri. El arată că 10 milioane de tone de marfă luate de pe calea ferată înseamnă un plus de 1 milion de camioane pe autostrăzi.

„Nu este întâmplător că economii mult mai dezvoltate investesc masiv şi anunţă stimulente importante pentru consolidarea acestei industrii. Franţa a anunţat în urmă cu câteva luni că va lansa <<autostrăzile feroviare>> şi va aplica taxe zero pentru companiile care transportă mărfuri pe calea ferată în 2020. De asemenea, Germania a decretat la începutul anului <<deceniul căilor ferate>> anunţând investiţii de 86 de mld. de euro în următorii ani pentru modernizarea şi extinderea reţelei de căi ferate.”

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi