Ziarul de Duminică

EVENIMENT/ La portile artistice ale Orientului

EVENIMENT/ La portile artistice ale Orientului

In imagini, lucrari de 1. Victor Brauner, 2. Nikos Engonopoulos si 3. Konstantinos Parthenis

15.10.2009, 15:07 215
Ne-a retinut atentia mai intâibulgarul Boris Gheorghiev (1888-1962), cu lucrari undechipurile si cromatica aduc aminte de prerafaeliti. Tot din tara dela sud de Dunare vin si picturile unui artist care a murit foartetânar: Ivan Milev (1897-1927). In tripticul-peisaj in guasadedicat unei mânastiri, acesta reuseste sa exprime lucruriesentiale pe care imaginarul colectiv le proiecteaza despreBulgaria: casele de pamânt, lumea rurala, ortodoxia. Demn deremarcat este si Teno Todorov (1877-1953), a carui "Terasala malul marii", pictata in 1919, respira o atmosferaimpresionista, de o luminozitate mai blânda si matasoasa insa,având in acelasi timp corespondente stilistice la noi cu NicolaeVermont. La polul opus, se afla Kiril Tonev (1896-1961), cuun peisaj marin din 1930, de un incredibil expresionism, incoordonatele majore ale curentului, adica forma si culoarea duse laparoxism.
Din România ne-am reintâlnit cucâtiva "mari". Petre Radulescu Yor e reprezentat deun Sf. Gheorghe, iar Corneliu Michailescu (1887-1965) de mai multe picturi intre care se cuvine amintita "Labalcon", unde un cuplu de o senzualitate si un erotism exacerbateeste figurat cu o intensitate sublima, "Cea mai noua Olimpia",datand din 1930. Dintre compozitiile lui Marcel Iancu(1895-1984) trebuie mentionata "Arhitectul", un posibil autoportretin coordonatele stilizarii cubiste, o pictura paradoxala, undeartistul orchestreaza o cromatica restrânsa, de pamânturi, alb sialbastru, tintind spre sonoritate si stralucire. Dintre creatiilelui M.H. Maxy (1895-1971),trebuie evocat "Nud cu val", undetrupul este descompus prismatic formal si cromatic, ramânândsenzual si viguros; si mai ales "Flasnetarul" - un curs desprepictura concentrat pe pânza unei lucrari.
Pictoritele exceptionale aleRomâniei interbelice sunt reprezentate prin MargaretaSterian (1897-1992), Merica Râmniceanu (1891-1972) siOlga Greceanu. Pointillismul caracteristic lui ArthurSegal (1875-1944) configureaza o "Femeie citind" din câtevaculori si din alb, ca punctele de lumina, intr-o imagine pregnantacare, intr-un mesaj tinând de estetica noului veac, se extindesuveran asupra ramei. Segal este in buna companie cu VictorBrauner (1903-1966) reprezentat intre altele prin "Dragonul", opiesa de mare calibru din patrimoniul MNAR. Ne-am bucurat sa vedem,alaturi de cunoscutul "Zeu al razboiului", o lucrare rar expusa alui Jules Perahim: "Compozitie suprarealista" (1931), undefiguri fumiforme si personaje fantastice dialogheaza dintr-operspectiva cubista. Notabil este si interiorul pictat de maestrulodaliscelor si al tataroaicelor cu aspect de roca, IosifIser (1881-1958) - "Primul anticariat de pe Dâmbovita",adevarata comoara din depozitele MNAR -, precum si "Muncitorul" deAlexandru Phoebus.
Pictura greaca este reprezentatade asemenea de maestri. Trupul masculin, piatra de incercare pentruorice creator, e punctul-forte al lucrarilor realizate cu semn taresi stil modernist, in anii'30, de Yannis Tzarouchis(1910-1989): iata un "Marinar cu chip palid", lucrare care vorbesteelocvent despre prestanta corpului barbatesc. O piesa mai veche,din 1919, "La Joie" de Konstantinos Parthenis (1878-1967),evoca o lumina arcadiana si aspiratiile estetice ale gruparii luiMaurice Denis. Pasta aproape sculpturala caracterizeaza opera luiNikos Lytras (1883-1972), prezent cu mai multe lucrari; iarDiamandis Diamandopoulos (1914-1995) se evidentiaza, inconcertul plastic general, printr-un "solo" exploziv: lucrarea"Acoperis", datand din 1930. Olanele, reprezentate aproapehiperrealist, si, cu toate acestea intr-un registru cromatic sever,totusi numai in nuante ocru si alb, sunt de o concretete simaterialitate exemplare. Ele se juxtapun unui peisaj evanescent -fumul albastru al unei paduri indepartate, ca o chemare soptitaspre spatiul de mistere solare al Balcanilor si al Suduluieuropean.

LUMINITA BATALI,istoric si critic de arta, doctor in arte vizuale, este director alFundatiei Ileana pentru Arta Plastica Actuala si ArhitecturaModerna in Romania, lector asociat la Universitatea Nationala deArte din Bucuresti. A initiat primele cataloage ale UNARTE siUAUIM. Curator al participarii Romaniei la Quadrienala de la Pragain 2007 a creat primul site al scenografilor profesionisti dintara, www.romanian-scene-designers.org, a initiat si organizat siprimul concurs de lighting design de spectacol de teatru in 2008,unde s-a acordat premiul CEZ cu sprijinul Philips.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO