Ziarul de Duminică

Fiinta si spiritul in vreme de razboi

Fiinta si spiritul in vreme de razboi
06.07.2007, 21:31 24

Mare surpriza va reprezenta acest Black Book pentru spectatorii - numerosi - care il percep pe Paul Verhoeven ca pe regizorul olandez care a extras cu talent din vintrele Hollywoodului, in cea mai comerciala maniera, un thriller inatacabil precum Basic Instinct. Olandezul s-a folosit, intr-adevar, cu talent, de reteta hollywoodiana pentru a ne livra fiori reci si erotism incandescent, dupa care a regizat un rateu pretentios, de un kitsch imund - Showgirls; pe scurt, a facut valva. Insa, in trena acestui spectaculos si recent Black Book, filmografia sa timpurie merita redescoperita. Printre ispravile lui vechi exista Turks fruit (1973) - romantic, tulburator, epatant vizual, eteroclitul Flesh & Blood (1985), pulsand de pasiune si sordid, parabola atroce a venalitatii, ingreunata de balast vizual, puternicul RoboCop (1987), distopie SF pe marginea setei de sange si memoriei ravasite, ori Soldier of Orange (1977), frisonant poem plin de patriotism despre Olanda ravasita de al Doilea Razboi Mondial, cu un Rutger Hauer si un Jeroen Krabbe la momentul lor de gratie. Tot despre Olanda torturata sub cizma nazista vorbeste si acest Black Book, intr-un fel limpede, sonor, care nu-l va face usor uitat. "Cu Black Book, Verhoeven si-a spalat definitiv pacatele", s-a scris despre revenirea regizorului la radacini (a se citi o productie olandeza cu buget exorbitant pentru orice nu se afla intre granitele Los Angeles-ului: 16 milioane de dolari). O naratiune furtunoasa, suprapusa cu metoda si mana sigura pe atmosfera retro a povestilor despre al Doilea Razboi Mondial, cu care suntem familiarizati cu totii. Insa Black Book nu este o revizitare redundanta a ororii naziste, ci un concentrat de actiune care, dincolo de capacitatea de-a taia rasuflarea timp de doua ore si jumatate, vorbeste despre tradare si eroism, lasitate si coruptie, emotie si cinism, de multe ori in cadrul aceleiasi tabere si in mecanica sufleteasca a acelorasi personaje. Eroii sai nu sunt liniari si rudimentari in devotamentul lor construit cinematografic, cum se intampla cu atatea pelicule teziste de gen, ci sunt vii, eficienti, macinati de conflicte, duri si rapace. Ei duc povestea spre final cu brio, sustinand un discurs vibrant si rascolitor despre sublimul si abjectul firii umane. Verhoeven dovedeste o impresionanta ureche muzicala pentru tragic, orchestrand un concert trepidant al sentimentelor si motivatiilor amestecate, in miezul unei actiuni furtunoase. Filmul are un romantism absolut cuceritor, un ritm interior precis condus, cu intermezzo-uri pline de farmec si rasturnari narative spectaculoase - lacatele se sparg cu drugi de fier si disperare, nu cu raze laser si protectii contra amprentelor, iar cei angrenati in razboi duc la capat misiuni imposibile, nu cu zambete si efecte speciale hollywoodiene, ci cu spaima aceea animalica, palpabila, care, o data invinsa, se transforma in eroism. Cat despre distributie, ea este detonanta, perfecta, culminand cu vibratia ravasitoare dintre protagonistii unei iubiri neasteptate (Sebastian Koch, vazut in recent oscarizatul Das Leben der Anderen, are eleganta, romantism si carisma in rolul ofiterului SS Ludwig Muntze, comunicand emotionant cu minunata Carice van Houten, o actrita care se remodeleaza fascinant in valvataia emotiilor, ducand cu ea un intreg film). Chiar daca inclinati sa priviti cu scepticism acest bizar tur de forta, aveti incredere: Paul Verhoeven s-a intors triumfator, oferindu-ne o poveste de o arzatoare noblete.
Lista neagra / Black Book Productie Olanda-Belgia-Marea Britanie-Germania, 2007. Regia: Paul Verhoeven. Cu: Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Halina Reijn, Waldemar Kobus, Derek de Lint, Christian Berkel, Dolf de Vries, Peter Blok, Michiel Huisman. Premiera: 29 iunie. Distribuit de: Transilvania Film.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO