Ziarul de Duminică

Luchian, Andreescu, Grigorescu şi un intrus/ de Remus Andrei Ion

Nicolae Grigorescu – „Vatră la Rucăr”, ulei pe placaj, 26x38 cm, semnat şi datat dreapta jos, cu roşu, Grigorescu, (1)902. Adjudecat: 95.000 euro

Nicolae Grigorescu – „Vatră la Rucăr”, ulei pe placaj, 26x38 cm, semnat şi datat dreapta jos, cu roşu, Grigorescu, (1)902. Adjudecat: 95.000 euro

19.05.2011, 23:36 250

După Andreescu, Luchian atinge şi el un record de licitare:"Ţărăncuţă", o operă pentru care reproducerile sunt mult subcalitatea picturii, s-a supralicitat de 45 de ori, de la 20.000 la75.000 de euro. Şapte colecţionari chiar şi-au dorit portretul şiau dublat aproape şi evaluarea superioară de 40.000 de euro.

Superlativele unei licitaţii ies în evidenţă cel mai bine dupăîncheierea tranzacţiilor. Abia atunci oamenii de marketing şicolecţionarii tipicari fac aritmetici paralele pentru a ajunge laconcluzia, de exemplu, că s-a scumpit centimetrul pătrat de artă!Nicio lucrare de artă nu se vinde de fapt la suprafaţă, precumtapetul sau rigipsul, dar pentru a releva un trend ascendent alîncasărilor, orice reper este folosit. Stăpânul "centimetrului deaur" este acum Ioan Andreescu, autor al picturii pe pânză "Ulcicăcu flori de câmp", citată în foarte multe repere biografice alepictorului. Cum pânza de 20 x 25 cm a fost adjudecată la 135.000 deeuro (suma cu care a fost vândută este mai mare pentru că se adaugătaxele) socoteala arată că s-a licitat până la 230 de eurocentimetrul pătrat. În opinia evaluatorilor, "Ulcica" lui Andreescuar fi putut ajunge chiar la 175.000 de euro.

Nicolae Grigorescu, care rămâne liderul preţurilor maxime, afost interesant pentru colecţionari cu lucrarea "Vatră la Rucăr", oimagine idilică, simbolică, de stare, meditativă. Grigorescu a mersde multe ori la Rucăr, la mânăstire şi prin împrejurimi, seodihnea, admira, contempla. Exerciţiul de stil, aproape minimalistîn construcţie, are însă tuşe late, de suprafaţă, care dau unanumit impuls jocurilor de lumini şi umbre. Sunt multe detaliiexcepţionale în această lucrare, dorită şi ea de colecţionari:evaluarea superioară de 80.000 de euro a fost ridicată la 95.000 deeuro.

În linia acestor superlative cu cele trei nume majore, exemplareale picturii româneşti, apare însă Camil Ressu, cu un vârf de cotăadus de vânzarea nudului "Aişe": 160.000 de euro. Nimic dinevoluţia a piaţă a artistului nu prevestea această sumă, iarurmările nu saltă cota pictorului nici măcar spre pragul 50.000 deeuro. În aceste condiţii, este clar că "Aişe" este mai importantădecât Ressu.

Licitaţiile curente înseamnă pentru Ressu: "Iarnă grea" cu unpreţ de pornire de 55.000 de lei, "Pe malul râului" o pictură cuevaluare spre 20.000 de euro, dar neadjudecată, "Peisaj", cuaceeaşi evaluare, "Biserica" adjudecată pentru 13.400 euro (preţulde pornire) în luna mai. Desenele, renumite pentru academismul lor,ajung la cel mult 1.000 de euro. La Artmark, unde s-a vândut"Aişe", lucrările lui Ressu, chiar şi cele de palmares, au rămasspre sumele de pornire: "La pozat" - 17.500 euro, "Băieţiscăldându-se" - 26.000 euro, "Baigneuse" - 17.000 euro.

Este bine că, de fapt, recordul in house obţinut pentru"Aişe" nu a stricat de fapt poziţia de piaţă a artistului, Ressu nua devenit "o bulă". De la o medie de preţ de 4.500 euro în 2006,pictorul a rămas la 10.000-12.000 de euro, media din anii 2008 şi2010, care "înconjoară" tranzacţia patriciană cu "Aişe".

artalicitata.blogspot.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO