Ziarul de Duminică

REPORTAJUL SAPTAMANII/ Piata hotelurilor

REPORTAJUL SAPTAMANII/ Piata hotelurilor
09.12.2009, 14:50 40
Criza economica pune pe butuci o industrie care pana nu demultera una din cele mai sigure: serviciile hoteliere. Anii trecuti,expertii estimau ca Bucurestiul ar mai avea nevoie de cateva mii decamere pentru a face fata turistilor. Pe timp de recesiune insa,toate calculele au fost date peste cap. Hotelurile Capitalei suntdin ce in ce mai goale. Concedierile s-au facut in valuri, iarhotelurile au fost scoase la vanzare. Veti vedea ca se poate sialtfel: o demonstreaza Praga, capitala Cehiei, care a stiut saprofite de criza si s-a transformat intr-unul din cele maiatractive orase ale Europei.
Praga, toamna. O zi obisnuita din saptamana. Centrul istoric.Hoarde de turisti. Bucuresti, aceeasi toamna, dar alt centruistoric - trist, chiar si in week-end! In prima jumatate a lui2009, Praga a atras 5 milioane de turisti. Bucurestiul... n-areusit sa atraga tot anul un milion de vizitatori.
Paradoxul este ca, in timp ce Praga se simte amenintata decriza si cauta solutii, noi ne umflam in pene! Unii insista ca suntpe profit. In Praga, turistii s-au imputinat cu 11% fata de anultrecut, in Bucuresti, cu 20%.
"Turismul din Cehia e in cea mai mare criza a acestui secol -declara Tomio Okamura, presedintele Asociatiei agentilor de turism,o putem compara doar cu cele cateva saptamani dupa inundatia dinPraga din 2002, sau cu atacul terorist de la New York, dar atuncifost doar o problema de cateva saptamani, poate cateva luni, intimp ce criza aceasta este una pe tot anul, si are un efect foarteputernic asupra industriei hoteliere din Reublica Ceha."
Praghezii spun ca se vede cu ochiul liber ca turistii s-auimputinat, iar hotelierii s-au vazut infranti cu propriile lorarme, au deschis atat de multe hoteluri in perioada boom-uluiimobiliar, incat, acum, in miezul recesiunii, se vad nevoiti saieftineasca, daca vor sa supravietuiasca
Florin si familia sa se bucura din plin de criza care a lovithotelurile pragheze. Fata de celelalte orase din Europa, acestea ise par convenabile, hotelurile avand si mic dejun, la 50-60 deeuro, pentru camera tripla, e un pret bun; si discutam de hotel de3-4 stele. Dar romanii nostri stau in plin centru, oferte si mai sisunt la 15 minute de mers pe jos departare de atractiileturistice.
"Pretul cazarii in Republica Ceha - precizeaza Tomio Okamura -este, istoric vorbind, cel mai scazut de la revolutia de catifeaincoace, pentru ca in acest moment e posibil sa cumperi cazare laun hotel de 4 stele in Praga, pentru 30 de euro/ camera dubla/noapte, cu mic dejun inclus, inclusiv hoteluri de 5 stele, gasestila 55 de euro/ dubla/ noapte, cu mic dejun inclus. Cred ca ar fimai ieftin pentru unii praghezi sa stea la hotel decat sainchirieze vreun apartament."
La Praga, anul trecut, numarul locurilor de cazare a crescutcu 118%. Asa se face ca, in vremuri de criza, economia de piatafunctioneaza din plin, in folosul clientului. Nu si laBucuresti.
"O camera dubla cu pat matrimonial - ne precizeazaAlina-Cristina Buzea, reprezentanta unui hotel - este de 70 - 75 deeuro, iar camera business, cam cea mai mare din hotel, peste 35 demp, merge pana la 130-140 de euro."
O simpla cautare pe internet - hoteluri in Praga, si potialege din peste 400 de variante, doar in centru! Sunt mai multehoteluri decat strazi! Aceeasi cautare in Bucuresti iti afiseazacel mult 72 de oferte de cazare. In centrul istoric alBucurestiului sunt doua hoteluri mari si late: cu doar cateva zecide camere. Cum turistii nu prea au de unde alege, nici hotelieriinostril nu prea cred in scaderea preturilor.
Dintre cei care viziteaza Bucurestiul, ca sunt romani saustraini, 80% vin ca sa faca afaceri, mai bine zis veneau, pentruca, in vremurile acestea, turismul de afaceri se apropie dezero.
Au aparut disponibilizarile - ca solutie de criza. Cel mai rauo duc hotelurile mari. In cazul celui mai mare din Europa, depilda, cu aproape 2.000 de camere, dupa doi ani de la deschidere,doar 27% din ele sunt ocupate, angajatii se revolta ca isi pierdlocul de munca, iar proprietarii pun camerele in conservare siincearca sa-si salveze investitia - oferind spatiile pustii dinhotel spre inchiriere - pentru birouri. Alt hotel cu cateva sute decamere disponibilizeaza 40% din ospatari si cameriste.
In timp ce, la Bucuresti, lipsa turistilor se trasforma intr-oproblema sociala, lasand oameni pe drumuri, la Praga, intr-un hotelmamut cu 450 de camera, problema cheltuieli/ incasari este tratatadiferit: "Nu stiu cum e in Romania - spune Roaul Gransier -, daraici, in Republica Ceha, aveam multi manageri si cam putini oamenicare sa faca munca efectiva. Managerii au fost invitati sa inceapasa faca si ei treaba receptionerilor si a chelnerilor. De exemplu,un manager care lucra de la 9 la 5, de luni pana vineri, a fostdeodata rugat sa lucreze si in week-end si seara, la fel ca sistaff-ul lor, si, pentru ca nu au vrut, au plecat!" Omul n-aconcediat nici cameriste, nici ospatari nici bucatari, tocmai inideea ca ei servesc turistii, iar lipsa lor ar scadea calitateaserviciilor. Ideea nu-i apartine, a imprumutat-o de la colegul dinacelasi lant hotelier din Budapesta.
La Bucuresti, "inca n-am facut lucruri de genul asta, pentruca asteptam si de la ei solutii", declara managerul unui hotel,care a pierdut peste 40% din profit. La pranz, in restaurant, cambate vantul. Receptia pustie este insa animata de pregatirilepentru Craciun. Ca sa mai scoata hotelul din atmosfera deprimanta,managerul bucurestean are o idee: vrea sa deschida in decembrieateliere de creatie pentru copiii corporatistilor care, altadata,veneau aici la team-building si congrese. Solutia lui ar puteaprinde - pe termen lung: a verificat-o cehul: a oferit piscina -care oricum trebuie tinuta in functiune - scolilor din apropiere,pentru lectii de inot. In plus, la Praga, turistii fideli suntrasfatati cu un cos de fructe si vin.
Dar pana unde poate merge frica de faliment, cand turismul debusiness dispare?
Ca sa supravietuiasca, marile hoteluri pragheze fac reducerisi la nunti! Chiar si de 40% daca lasi pe mana lor intreagaorganizare. Sunt bucurosi sa aiba de lucru si hotelul plin. Asa,reusesc sa atraga chiar si nuntasi de peste hotare.
Dar nici berea nu se mai vinde ca altadata, la Praga. Cel maibine merge cea la pahar de plastic, alaturi de un sandwich incropitpe genunchi dupa o vizita la supermarket. Frigarile la protap,scoase in piata publica, si carnatii rumeniti sub nasultrecatorilor sunt imortalizti, ca amintire, si cam atat.
Ospatarii se plictisesc la terasele scumpe, cu vedere laorologiu, iar muzicienii tocmiti sa faca antren nu reusesc satrezeasca mesenilor pofta de mancare. Dar cine a venit la Praga sase simta bine, o face cu talent si fara inhibitii.

Reportaj difuzat de Protv, in emsiunea "Romania te iubesc" din15 noiembrie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO