Ziarul de Duminică

Reţete româneşti de succes (I). Magiunul de Topoloveni/ de Cătălin Radu Tănase, Paula Herlo

Reţete româneşti de succes (I). Magiunul de Topoloveni/ de Cătălin Radu Tănase, Paula Herlo

Reţete româneşti de succes (I). Magiunul de Topoloveni/ de Cătălin Radu Tănase, Paula Herlo

06.01.2011, 23:35 315

Va invitam sa urmarim in urmatoarele patru saptamani povestileunor afaceri romanesti care, impotriva crizei, castiga cota depiata pe plan intern, si chiar reusesc sa se extinda in lume. Suntbranduri care-si construiesc incet, dar cu rabdare, faima. Sigur,fiecare companie are secretele sale, dar toate au un lucru incomun: respectul pentru lucrul bine facut.

Un produs cuceritor prin simplitatea compozitiei sale - apa siprune - a ajuns pe Coasta de Azur! Magiunul de Topoloveni, unul dinprimele branduri romanesti protejate la noi si in UniuneaEuropeana, creste in afaceri chiar si pe timp de criza. Patroniispun ca secretul sta tocmai in reteta pe care o pastreaza de acum osuta de ani.

Europenii se muta in casele romanilor! Nu vin ei la noi, ci leducem noi constructiile, la mii de kilometri distanta, unde leasamblam in cateva zile! Afacerea capata proportii, iarconstructorii din Harghita fac foarte greu fatza cererii. Caseledin lemn castiga tot mai multi clienti si in Romania. Sunt foarteieftine si predate la cheie in timp record!

Afaceri din magiun de 2 milioane de euro pe an! Un produsprotejat pe plan national - si, din primavara, pe intregcontinentul - isi incearca norocul peste granita! Deocamdata, incateva magazine din Nisa, in Franta. Reteta este uluitor de simpla:se iau cinci kilograme de prune, se pun la fiert in apa la foc mic.Dupa cateva ore, produsul e gata, si cantareste doar un kilogram.Doua femei stau in spatele afacerii cu magiun de Topoloveni. Sispun ca produsul lor are un singur secret. Nu contine conservantisi aditivi, si exact asa este si promovat.
"Magiunul a pornit de la ideea pe care am avut-o cand am simtitmirosul magiunului in anul 2001, cand am luat fabrica - spuneBibiana Stanciulov. Acel miros, acel parfum, ca nu-i pot spunemiros - un parfum, m-a transferat in acea perioada a copilariei,care a fost din fericire, cea mai frumoasa perioada a vietiimele."

Ea este Bibiana Stanciulov, patroana afacerii cu magiun. Nu ainventat nici apa calda si nici mersul pe jos. A redescoperit,insa, un produs cuceritor prin simplitatea sa. Si pe masura ce si-adedicat tot mai mult timp afacerii, a mai invatat un lucru. Ca dacavrea sa aiba succes, trebuie sa nu minta, sa nu boteze si sa nufaca mai spornic magiunul. Doar sa-l pastreze exact asa cum era siacum o suta de ani: 5 kilograme de prune, fierte la foc mic, pentruun kilogram de magiun. "Cand voi incepe sa mint, am un legamant cumine insami: casa de nebuni, casa de oameni veseli - inchisa,legata si inseamna ca nu mai fac parte din lumea oamenilor normalisi sanatosi."

Si Bibiana si Diana, fiica ei, au inceput sa le readuca aminteromanilor de existenta magiunului la targuri. Acolo, produsul lorvine fara farduri in fata oamenilor. Simplu: ii convingi sau nu!"Vorbim cu sinceritate - mai spune Bibiana. Stau in targ si ma stiutoti oamenii de aici de vreo doi ani, eu si fiica-mea considerandca nu doar vindem, ci ne prezentam o afacere si sa-i conving peoameni ca este adevarat ce spun eu." " E super senzatia pe care oai cand dai omului sa guste si vezi cum se lumineaza la fata…",spune si Diana Stanciulov.

Tot cu prezentarea prin targuri au ajuns sa vanda si in Franta,pe Coasta de Azur. Daca mananca francezii de la Bucuresti, manancasi francezii de la Nisa. "Am fost la un targ, povesteste Diana. Amdat oamenilor sa guste. Am avut norocul ca ne-a vizitatreprezentantul unui magazin din Nisa. Le-am trimis magiun si dejaau epuizat stocul." Magiunul a dat lovitura la magazinul cu produseromanesti al Mihaelei Samoila, la Nisa, in Place Franklin. Succesulde pe croazeta dovedeste ca magiunul poate sa-si faca loc langacroissantele, sampania, branzeturile si foie gras-ulfrancezilor.

In 2001, Bibiana si Diana au cumparat fabrica de la Topoloveni.Au plecat cu 10-15 tone de magiun pe care il exportau vrac si auajuns acum la 200-300 de tone de magiun pe an, vandut la borcan, cueticheta de produs protejat la nivel national, iar din primavara,protejat si in Europa. Singurul de acest fel din Romania. Caaltfel, exista destule firme care au cifra de afaceri a Bibianei: 2milioane de euro pe an.

Daca ar fi numai targurile, atmosfera chiar ar fi una idilica,dar fara hipermarket nu rezisti pe piata. Si, mai poti sa si tragicu ochiul prin cosuri, sa vezi daca lumea iti cumpara magiunul,povesteste Diana. Pare simplu, dar nu e. "La inceput este foartegreu, pentru ca trebuie sa te faci cunoscut, oamenii trebuie sacapete incredere. Dar odata ce produsul se aseaza pe piata, nutrebuie sa mai ai decat grija de a pastra calitatea."

Ea face bani din prune si din retete curate, fara pretentiimari. Nici nu se chinuie prea mult sa demonteze legenda tuicii."Dumneavoastra desacralizati pruna! In Romania, cand zici pruna,zici….Magiun! Nu, nu, nu: zici tuica! Eu cred ca atunci cand zicipruna, zici tuica. Toata lumea stie ritualul…ca la parfum. Da,miroase a pruna, dar la mine pruna miroase a magiun." "Daca vorbimde sacrilegii, marea problema a mea e de ce oare nimeni n-a ajutatpe nimeni ca aceasta palinca sa obtina ca mine denumire protejatanational pentru a se inregistra ca indicatie geografica protejata?De ce, de ce, de ce? Raspunsurile sunt tarzii, oricum. Licoarea depruna a fost inregistrata de unguri. Noi ramanem cu magiunul casimbol al prunei. Un simbol protejat peste cateva luni in toataEuropa.

"In Europa sint maximum o mie de astfel de produse cu indicatiegeografica protejata. Au sanse romanii? Sunt atat de sigura ca voravea sanse pentru ca sunt multi procesatori foarte buni inRomania." "Eu m-am trezit prima. Eu am fost prima care a avutaceasta inspiratie sa ma indrept spre Europa."

Drumul spre Europa porneste de la Topoloveni, Arges, in fabricafamiliei Stanciulov. Cele doua femei imi dau gratis retetasuccesului: oameni de calitate, compozitia magiunului si banipentru utilaje si productie. "Da, in principiu asta e tot. Si sa serenunte la somn, la distractie, sa renunti la viata personalapentru aceasta viata… Iti trebuie o doza de nebunie. Eu recunosc cumana pe inima ca in anumite momente renunt la ceea ce se numestefamilie, viata, ceea ce inseamna pana la urma nebunie."

Directorul de productie de la Topoloveni, Cecilia Gageanu adaugafaptul ca reteta patroanei nu e suficienta pentru magiunul sau. "Eo magie, o alchimie a 4-5 soiuri de prune care fierb la otemperatura menajanta, spune Cecilia Gageanu. Reprezinta gustulcopilariei. Viata traita in pridvor la bunici. Tuciul leganat deflacari."

Daca acesta ar fi un templu al magiunului, atunci ar trebui saaiba cel putin o preoteasa: in cazul de fata Diana Stanciulov.Magiunul are cont pe ... Facebook. Zeci de mii de oameni suntprieteni cu magiunul, altii il apreciaza. Cu sau fara Facebook, cusau fara premiile primite la Bruxelles, pentru gustul magiunului,ne intoarcem, vrand-nevrand la ideea dupa care isi ghideaza viatafamilia Stanciulov.

"Trebuie sa ai o doza de nebunie, mai spune Bibiana Stanciulov,ca in aceasta lume in care totul pare ca se distruge in jurul tau,sa incerci sa construiesti. Asta ma tine in viata si ma tinesanatoasa. Sa incerc sa demonstrez ca se poate trai si altfel, capoti sa faci si afaceri , dar trebuie sa ai putin curaj. In scoalaar trebui sa se predea cursuri de curaj…."

Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, te iubesc!" din5 decembrie 2010

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO