Bănci și Asigurări

Topul companiilor de asigurări pe 2011: afacerile asigurătorilor mari continuă să scadă cu două cifre

Topul companiilor de asigurări pe 2011: afacerile asigurătorilor mari continuă să scadă cu două cifre

Autor: Ciprian Botea

08.03.2012, 18:30 3800

Nouă din primele zece companii de asigurări generale au raportat anul trecut scăderi de până la 25% ale primelor brute subscrise din cauza vânzărilor mai mici de poliţe auto, singura excepţie fiind Asirom, care a avut afaceri în creştere cu 40% faţă de anul 2010, potrivit datelor UNSAR.

"Este îngrijorător modul în care merge piaţa. Scăderea vine în condiţiile în care asigurătorii au redus primele pentru a atrage mai mulţi clienţi, dar şi volumul poliţelor vândute a fost mai mic", comentează Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR, asociaţia profesională a brokerilor de asigurări.

Clasamentul celor mai mari zece companii de asigurări generale nu a suferit însă modificări substanţiale, iar prima poziţie este ocupată în continuare de Astra, companie controlată de omul de afaceri Dan Adamescu, care a înregistrat în 2011 venituri din prime cu puţin peste 1 mld. lei (240 mil. euro).

Afacerile Astra au scăzut însă cu 7,5%, uşor peste media pieţei, din cauza vânzărilor mai mici de poliţe de răspundere civilă auto (RCA), folosite în trecut ca un cârlig de atragere a clienţilor. Compania a reuşit să vândă anul trecut mai multe poliţe de asigurare a locuinţelor, dar nu a putut contrabalansa scăderea vânzărilor de poliţe auto obligatorii.

Dependenţa de segmentul auto a afectat puternic piaţa asigurărilor în criză, pe fondul scăderii vânzărilor de maşini şi a pieţei de leasing, dar asigurătorii încearcă acum să se depărteze de această zonă şi să vândă mai multe poliţe de locuinţe sau de răspundere civilă generală.

"Asigurătorii ar trebui să se uite mai atent la nevoile clienţilor şi să vină cu produse care să se plieze după aceste nevoi. Trebuie ajustate şi preţurile pe liniile de asigurări care generează pierderi. Concurenţa este însă foarte mare şi cineva trebuie să dea tonul. Pe auto se vede deja o tendinţă în acest sens, dar sunt în continuare linii de asigurare unde cotaţiile sunt surprinzător de mici", consideră Cristian Fugaciu, directorul general al brokerului Marsh.

Poziţia a doua pe piaţa asigurărilor generale a revenit ca şi anul trecut nemţilor de la Allianz-Ţiriac, care au subscris prime de 812 milioane de lei (192 mil. euro), în scădere cu aproape 14% faţă de 2010. Allianz a pierdut în 2010 prima poziţie din clasament după ce afacerile s-au contractat cu 20% pe fondul scăderii vânzărilor de poliţe Casco.

Omniasig, companie controlată de asigurătorul austriac Vienna Insurance Group (VIG), nu şi-a publicat încă rezultatele aferente anului trecut, dar calculele efectuate de ZF pe baza dinamicii afacerilor după primele nouă luni din 2011 indică faptul că aceasta şi-a păstrat poziţia a treia în piaţa asigurărilor generale, cu un volum al primelor brute subscrise de circa 800 milioane de lei.

Austriecii de la VIG mai deţin două companii de top zece pe piaţa asigurărilor generale, Asirom şi BCR Asigurări, care ocupă poziţiile cinci şi şase, cu prime subscrise de 630 milioane lei şi respectiv 441 milioane lei. Cele două companii şi-au schimbat între ele locurile în clasament în condiţiile în care Asirom a raportat o creştere cu 41% a afacerilor, iar subscrierile BCR Asigurări au scăzut cu peste 15%.

Creşterea afacerilor Asirom vine în contextul în care compania a atras mai mulţi clienţi pe segmentul poliţelor de răspundere civilă auto după ce a redus agresiv preţurile la începutul anului trecut. Asirom operează şi pe segmentul asigurărilor de viaţă, în timp ce Omniasig şi BCR Asigurări vând doar poliţe de asigurări generale. De altfel, austriecii au luat anul trecut decizia surprinzătoare de a-şi consolida afacerile de asigurări generale printr-o fuziune între Omniasig şi BCR Asigurări. Compania nou-creată, care va prelua denumirea şi sigla Omniasig, va deveni noul lider al pieţei, cu afaceri de peste 1,2 miliarde de lei. Procesul de fuziune se află într-un stadiu avansat în acest moment şi ar putea deveni efectivă din luna aprilie.

Groupama ocupă în continuare poziţia a patra pe segmentul asigurărilor generale, cu prime subscrise de 663 mil. lei (156 mil. euro).

Francezii au intrat pe piaţa locală în 2009 prin fuziunea dintre Asiban şi BT Asigurări, dar au pierdut constant cotă de piaţă în ultimii doi ani. Groupama a plătit circa o jumătate de miliard de euro înainte de criză pentru a cumpăra Asiban şi BT Asigurări.

Piaţa asigurărilor a fost marcată de un proces de consolidare prin fuziuni şi achiziţii în ultimii ani. Spre exemplu, Generali a urcat o poziţie în clasamentul pe 2011 după ce a fuzionat anul trecut cu Ardaf. Compania nou-creată a avut însă afaceri de 418 milioane de lei (99 mil. euro) anul trecut, cu 26% mai puţin decât subscrierile cumulate ale celor două companii în 2010.

Ultimele trei poziţii din clasamentul asigurărilor generale sunt ocupate pe rând de Uniqa, Euroins şi Carpatica Asigurări, cu afaceri de 432 mil. lei, 292 mi. lei şi respectiv 202 mil. lei.

Euroins şi Carpatica ocupau aceleaşi poziţii şi la sfârşitul anului trecut, în timp ce Uniqa a pierdut un loc în favoarea italienilor de la Generali.

Asigurările generale au scăzut cu peste 6,5% anul trecut, până la 6,2 mld. lei (circa 1,5 mld. euro), pe fondul vânzărilor mai mici de poliţe auto. Asigurătorii au vândut însă mai multe asigurări de locuinţe, volumul primelor brute subscrise depăşind 675 mil. lei (160 mil. euro).

"Companiile de asigurări au reuşit într-adevăr să vândă mai multe poliţe de locuinţe, ceea ce este lăudabil, dar primele sunt foarte jos. Trebuie să ţii cont şi de gradul de cuprindere în asigurare în momentul în care stabileşti prima de asigurare", mai spune Bogdan Andriescu.

Pe segmentul asigurărilor de viaţă, care a înregistrat o creştere de 4,5% anul trecut, primele trei poziţii sunt ocupate în ordine de ING Asigurări, BCR Asigurări de Viaţă şi Alico. ING deţine o cotă de piaţă de circa 30% şi a avut subscrieri de 554 milioane de lei anul trecut. Pe următoarele poziţii în clasament se situează Generali, Allianz şi Asirom.

Singura schimbare notabilă este intrarea în top 10 a BRD Asigurări de Viaţă, care şi-a dublat afacerile până la 44 milioane de lei (peste 10 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO