Business Internaţional

Companiile mari cehe fac reorientări strategice, unele spre pieţe interzise, ca Rusia şi China, în vremuri în care tensiunile geopolitice cresc. Una dintre cele mai mari tranzacţii corporate din istoria Cehiei, care implică o nestemată a ingineriei cehe, Skoda Transportation, a fost o surpriză de proporţii

Companiile mari cehe fac reorientări strategice, unele...

Autor: Bogdan Cojocaru

29.11.2017, 21:02 2412

Skoda Transportation a fost peţită de un puternic grup industrial ceh şi de cel mai mare transportator din lume, un grup chinezesc, pentru a fi cumpărată în cele din urmă în totalitate de grupul de investiţii PPF al celui mai bogat om din Cehia, Petr Kellner.

Acesta este un om de afaceri care insistă pentru legături de afaceri şi interguvernamentale mai bune cu China.

Apoi, CEZ, tot o companie cehă şi unul dintre cei mai mari furnizori de energie din Europa Centrală şi de Est, îşi vinde din activele din agitata zonă a Balcanilor pentru a se concentra pe energia nucleară  şi pe piaţa mai liniştită din Occident.

Şi, departe de gălăgia balcanică, reprezentanţi ai circa 150 de companii cehe s-au dus în urmă cu nici două săptămâni în Rusia, de unde s-au întors cu acorduri de 19 miliarde de coroane (745,7 milioane de euro). A fost cea mai mare delegaţie de afaceri cehă care a vizitat Rusia în ultimul sfert de secol, după cum scrie presa de propagandă rusă. Delegaţia a fost însoţită de preşedintele ceh Milos Zeman, un recunoscut simpatizant şi lobbyist pentru Rusia lui Putin. De altfel, cu ocazia vizitei, Putin a declarat că legăturile bilaterale se dezvoltă „în pofida tuturor dificultăţilor, printre altele mulţumită eforturilor dumneavoastră“. Preşedintele rus s-a referit la Zeman. În pofida sancţiunilor americane şi europene impuse Rusiei pentru provocarea şi întreţinerea conflictului separatist din Ucraina şi anexarea peninsulei Crimeea şi în pofida temerilor unora dintre statele est-europene cu privire la posibile agresiuni ruseşti, companii mari europene încearcă să se apropie de piaţa rusească, vitală pentru creştere. Şi sunt ajutate în acest scop de guvernele lor. Berlinul şi companiile germane nu fac excepţie.

Însă cea mai senzaţională manevră din ultimul timp din businessul ceh rămâne vânzarea Skoda Trans­por­ta­tion, cea mai mare companie de in­gi­nerie pentru transport din Europa Centrală. Compania, cu o istorie de 150 de ani, are peste 5.000 de salariaţi şi este specializată în construirea de tramvaie, troleibuze, locomotive, trenuri electrice suburbane, garnituri de metrou şi autobuze electrice. Luna trecută, Skoda Transportation a primit o comandă de 23,3 milioane de euro pentru 13 tram­vaie de la primăria Sofiei. În preţ ar fi incluse piese de schimb şi instruirea angajaţilor bulgari. După Praga, Bratislava, Riga şi Helsinki, Sofia ar deveni a cincea capitală din UE cu tramvaie Skoda, notează Sofia Globe. În licitaţie, compania cehă a învins producătorul polonez Pesa, un furnizor mai vechi al oraşului bulgar.

Grupul Skoda Transportation include mai multe subsidiare, printre care Trantech Oy din Finlanda şi Skoda Transportation USA.

Achiziţia sa de către PPF vine ca o surpriză deoarece mult timp s-a crezut că noul proprietar va fi Railway Rolling Stock Corporation din China. Cele două companii au negociat timp de doi ani achiziţia.  O astfel de tranzaţie a fost convenită de chiar preşedinţii Cehiei şi Chinei când aceştia s-au întâlnit anul trecut la Praga, scrie Radio Praha. Afacerea a căzut, se pare, deoarece chinezii au scăzut preţul şi din cauza neînţelegerilor dintre acţionari.

În urmă cu două săptămâni se zvonea că Skoda Transportation va fi vândută grupului industrial şi de energie ceh EPH. Presa cehă scrie că oferta EPH a fost mai slabă decât cea a PPF şi că între timp a apărut spectrul defaultului. Skoda are probleme de lichiditate din cauza dividendelor şi plăţilor disproporţionate în comparaţie cu profiturile acordate acţionarilor.

PPF este specializat în companii cu probleme, are putere financiară superioară şi influenţă mai mare asupra băncilor. Interesat de achiziţie ar fi fost şi conglomeratul industrial german Siemens.

PPF ar fi câştigat deoarece a oferit şi un credit prin care s-ar fi acoperit necesarul de cash al companiei de transport. În lipsa detaliilor, preţul de achiziţie este estimat 10 miliarde de coroane (392,6 milioane de euro). 

Skoda Transportation este înregistrată ca aparţinând unei companii din Cipru, Ceil (Central European Industries) Limited, însă proprietarii reali sunt o mână de cehi cu legături cu producătorul de cărbune Mosteck· Uheln· SpoleËnost, o companie născută dintr-o privatizare dubioasă, investigată în Cehia şi Elveţia. Procesele din acest caz s-au soldat cu mai multe pedepse cu închisoarea pentru fraudă şi spălare de bani. 

Acum, că Skoda Transportation este deţinută de Kellner, întrebarea este ce va face acesta cu compania. Prin presa locală circulă ideea că Skoda va fi vândută în cele din urmă, poate chiar unei companii din China. Kellner are interese de afaceri în China şi a făcut lobby pentru îmbunătăţirea relaţiilor dintre Cehia şi această ţară, a doua economie ca marime a lumii. PPF Group este prima entitate străină care a primit licenţă de la autorităţile chineze să furnizeze servicii financiare pentru consumatori în China. Preşedintele Milos Zeman s-a întors în 2014 acasă dintr-o vizită în China nu în avionul guvernamental ci într-o aeronavă aparţinând lui Kellner. Acesta participase la o întâlnire între Zeman şi preşedintele chinez Xi Jinping.

Anul trect presa cehă scria că un investitor chinez ar putea cumpăra o participaţie la gigantul de telecomunicaţii O2 al lui Kellner. Tranzacţia ar fi fost un pas important în sensul intrării unei companii chineze pe piaţa telecom europeană. Cu un an înainte, grupul financiar ceho-slovac J&T a ajutat compania chineză CEFC, despre care se spune că are legături cu armata chineză, să facă achiziţii modeste în Cehia. Kellner are legături strânse cu J&T. Kellner s-ar concentra pe China pentru a compensa pentru pierderile suferite în afacerile din Rusia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO