Business Internaţional

Întreprinzătorul italian care sfidează Mafia cu peşte şi îngheţată: Sigur că mă tem. Numai unui imbecil nu i-ar fi frică

Întreprinzătorul italian care sfidează Mafia cu peşte şi îngheţată: Sigur că mă tem. Numai unui imbecil nu i-ar fi frică

Autor: Andreea Mindrila

17.11.2011, 19:30 3744

Refuzul lui Callipo de a ceda presiunilor din partea Mafiei într-o regiune în care formaţiunile de crimă organizată şantajează companiile să plătească bani şi chiar le obligă să aleagă anumite firme de furnizare l-a transformat oarecum într-o legendă locală. Dar acest lucru înseamnă şi că îşi face semnul crucii ori de câte ori pleacă de acasă. Se roagă în tăcere pentru a se întoarce în fiecare zi acasă, după ce îşi supraveghează cele patru afaceri care asigură 350 de locuri de muncă într-o zonă cu una dintre cele mai mari rate ale şomajului din Italia, scrie agenţia Thomson Reuters.

"Sigur că mă tem. Numai unui imbecil nu i-ar fi frică", spune Callipo, care-şi conduce propria maşină şi care nu are gărzi de corp. "Dar sunt un fatalist. Dacă vor să obţină ceva de la tine, vor obţine, iar în cazul meu este atât de uşor", spune acesta din birourile fabricii de prelucrare a tonului Callipo. Compania, care a obţinut anul trecut venituri de 40 de milioane de euro, vinde ton de calitate superioară supermarketurilor şi magazinelor de specialitate din întreaga lume. Omul de afaceri mai deţine şi Callipo Gelati, care produce pentru export o îngheţată renumită în zonă, Pizzo, un complex de lux şi spa cu vedere la Marea Mediterană şi o echipă de volei care joacă în prima divizie italiană.

Deţinerea acestor afaceri ar fi un lucru impresionant oriunde în Italia. Faptul că Filippo Callipo este proprietarul unor astfel de companii într-o regiune precum Calabria, locul unuia dintre cele mai puternice şi mai de temut grupuri de crimă organizată din lume, 'Ndrangheta, este probabil ceva excepţional. În urmă cu cinci ani, când Callipo era preşedintele regional al influentului grup naţional al industriaşilor, Confindustria, 'Ndrangheta a tras focuri de armă asupra fabricii de ton. Focurile de armă ar putea fi răspunsul la apelul public îndrăzneţ al lui Callipo adresat preşedintelui italian de a trimite armata în Calabria pentru ca poliţia să se poată concentra pe lupta împotriva crimei
organizate, despre care acesta spune că sufocă afacerile din regiune. Răspunsul lui la tentativa de intimidare a fost îndrăzneţ, deoarede a demarat două noi afaceri, compania de îngheţată şi complexul de lux, care împreună au creat o sută de noi locuri de muncă.

Rata şomajului în regiune este de 12%, mult mai mare decât rata şomajului de la nivel naţional, de 7,9%, iar rata şomajului în rândul tinerilor este de 39%, ajungând şi până la 50% în unele părţi ale regiunii muntoase de coastă.
"Cred că, într-un mod ciudat, 'Ndrangheta se teme de mine mai mult decât mă tem eu de ea. Se teme de ceea ce reprezint eu şi de ceea ce s-ar întâmpla dacă m-ar ucide. Ar putea exista o revoltă în Calabria, oamenii şi-ar pierde locurile de muncă şi poate că atunci armata chiar ar fi trimisă aici. Nu cred că este ceea ce 'Ndrangheta vrea", spune Callipo, care are 65 de ani şi este cunoscut de toţi ca "Pippo", diminutivul italian pentru Filippo.

Fabrica de ton a lui Callipo, afacerea emblematică a Callipo Group, a fost înfiinţată de către străbunicul lui în 1913, iar în anul 1926 a devenit furnizorul oficial de ton al familiei regale italiene. Pentru a menţine tradiţia produselor de calitate superioară, el alege produse conexe precum uleiul de măsline extravirgin şi opune rezistenţă încercărilor Mafiei de a-i impune de unde să-şi cumpere ingredientele. Fabrica procesează aproximativ 30 de tone de ton zilnic. Peştele, care cântăreşte între 20 şi 60 kg, trece prin mai multe etape, precum porţionare, curăţare, perpararea la abur, ambalare şi asezonarea timp de mai multe luni. Fileurile de cea mai bună calitate sunt tăiate şi ambalate manual în borcane inscripţionate cu marca comercială a companiei.

Callipo spune că este mândru de faptul că fabrica este ecologică şi aproape că nu produce deşeuri. Tonul de cea mai bună calitate este vândut cu brandul Callipo, la cele mai mari preţuri, tonul de o calitate inferioară este comercializat sub un alt brand, iar resturile - oase, intestinele, cozile şi înotătoarele - sunt vândute companiilor care produc hrană pentru animale. Fabrica are propriul sistem de purificare a apelor uzate. Callipo este celebru pentru că nu are legături cu Mafia şi de aceea, când filiala unui grup al industriaşilor din capitala regiunii Reggio Calabria a fost suspendată pentru că era suspectată de legături cu crima organizată, i s-a cerut să o conducă.
"Calabria are nevoie de oameni curajoşi aşa cum este el. Avem nevoie de oameni care să ajute generaţia următoare să rămână aici şi să nu fie forţată să plece", spune Giuseppe Fiorillo, un preot romanocatolic, liderul organizaţiei locale a grupului anti-mafie numit Libera. Eforturile lui Callipo de a crea şi de a menţine locurile de muncă într-o astfel de zonă i-au adus prestigiosul titlu onorific de "Cavaler al Muncii" acordat de preşedintele
Italiei, dar el nu se culcă pe lauri.

Anul trecut a pierdut încercarea de a câştiga preşedinţia regiunii Calabria, dar spune că nu a fost condus de ambiţii politice, ci de dorinţa de a schimba situaţia din regiunea lui natală. "La vârsta mea nu am nevoie să fiu politician, dar aş face echipă şi cu diavolul dacă astfel s-ar schimba situaţia din Calabria", spune acesta. Regiunea suferă din cauza cercului vicios al crimei organizate, corupţiei şi ineficienţei politicienilor, dar şi a resemnării oamenilor că lucrurile nu se vor schimba niciodată.

Erată: În ediţia tipărită de vineri, la articolul "Întreprinzătorul italian care sfidează Mafia cu peşte şi îngheţată: Sigur că mă tem. Numai unui imbecil nu i-ar fi frică", a apărut în text, dintr-o eroare, faptul că Filippo Callipo este director general al CEZ. Filippo Callipo şi-a declinat orice legătură cu compania în cauză.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO