Eveniment

ANRMAP: Contractele cu finanţare UE vor fi exceptate de la publicarea în SEAP

ANRMAP: Contractele cu finanţare UE vor fi exceptate de la publicarea în SEAP

Cristina Trăilă, şefa ANRMAP

Autor: Dinca Thomas

14.06.2011, 23:53 1336

Derularea contractelor UE acor­da­te prin cerere de ofertă va fimai di­ficil de urmărit prin Sistemul Electronic de AchiziţiiPublice (SEAP), după ce au­torităţilor de management li s-ain­terzis să mai ceară firmelor private să se înscrie în sistem, cuargumentul că legea nu impune o astfel obligaţie.

Autoritatea Naţională pentru Re­glementarea şi Mo­ni­torizareaAchiziţiilor Pu­blice (ANRMAP) a restrâns atribuţiileau­torităţilor de ma­nage­ment la verifi­carea criteriilor deatri­buire a con­trac­telor finanţate şi de UE, argumentând căacestea impun în prezent firmelor, în mod nejustificat, să fieînscrise în Siste­mul Electronic de Achiziţii Publice şi să aibă unbirou de achi­ziţii pentru a aplica la astfel de proiecte.
Autorităţile de management nu vor mai cere astfel firmelor privatesă se în­scrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Pu­blice, săaibă un departament de achi­ziţii sau să urmeze proceduri deachi­ziţii publice în derularea proiectelor cu fonduri structurale,ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii laatribuirea acestor proiecte.
Interdicţia este aplicată în cazul contractelor de lucrări sau deservicii fi­nanţate ori subvenţionate de stat în pro­por­ţie maimică de 50%, al contractelor de lucrări cu o valoare sub 4,8milioane euro sau al contractului de servicii în valoare mai micăde 193.000 euro.
Plafonul de 4,8 mil. euro, ri­di­cat la sfârşitul anului trecut dela limita de un milion euro, este cel în mar­ja că­ruia autoritateacontractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte,în locul organizării unei licitaţii.
Legislaţia naţională impune institu­ţiei de stat care atribuiecontrac­tul să publice în SEAP invitaţia de participare şidocumentaţia aferentă, dar nu obligă firmele private să fieînscrise în sistem dacă doresc să participe la o astfel deprocedură şi nici dacă transferă ulterior unei alte firme o partedin contractul astfel obţinut, cu fondurile aferente.
Obligaţia neprevăzută în lege era totuşi impusă firmelor private decătre autorităţile de management printr-un manual privindlicitaţiile pentru proiec­te UE, ceea ce facilita urmărirea prinintermediul SEAP a modului în care contractul respectiv era derulatşi atribuit ulterior, parţial, unei alte firme de către firmacâştigătoare, in­clusiv prin publi­ca­rea obligatorie a unui anunţde atribuire.
În baza ma­nualu­lui stabilit de către autorităţile de ma­nagement,fir­mele erau obligate să se înscrie în SEAP ca au­toritatecontrac­tan­tă, să îşi constituie de­par­tamente de achiziţii, iardecon­ta­rea sumelor cheltuite în proiect era con­diţionată derespectarea strictă a pro­cedurilor de achiziţii publice.
Atribuţiile autorităţilor de manage­ment la verificarea criteriilorde atri­bu­ire a contractelor finanţate şi de UE au fost însărestrânse, modificare ar­gu­mentată de ANRMAP prin faptul cădecizia autorităţii de managent de a extinde firmelor private, fărăo bază le­ga­lă, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale deaplicare a proiectelor europene, prevederile din OUG 34/2006privind achiziţiile publice, aplicabile doar autorităţilorcontrac­tante, a "în­gre­u­nat" derularea multor contracte.
"Elaborarea unor liste unice de ele­men­te care trebuie verificatela atri­bu­irea acestor contracte a fost necesară, prin­tre altele,deoarece autorităţile de ma­nagement impuneau prevederi ale OUG34/2006 tuturor entităţilor pri­vate, dar care nu au calitatea deauto­ritate con­tractantă", a declarat agenţiei MEDIAFAX şefulANRMAP.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO