• Leu / EUR4.9423
  • Leu / GBP5.8196
  • Leu / USD4.6194
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Alex Rada, un bucătar din Râmnicu Vâlcea, a dezvoltat ABCdarul Alimentaţiei, un proiect care organizează workshopuri culinare şi livrează meniuri complete pentru clienţii abonaţi

19.01.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Meniul complet pentru 20 de zile, care include trei mese principale şi două gustări pe zi, variază între 1.600 şi 1.900 de lei.

Alex Rada din Râmnicu Vâlcea, de profesie bucătar, a pus bazele întreprinderii sociale ABCdarul Alimentaţiei, care promovează stilul de viaţă sănătos prin alimentaţie echilibrată şi care organizează workshopuri culinare ce vin în ajutorul persoanelor doritoare să înveţe despre selecţia şi prepararea hranei de zi cu zi.

Totodată, proiectul asigură meniuri complete şi echilibrate pentru o zi întreagă, care includ trei mese şi două gustări.

„Ideea aceasta a pornit în 2019, când am observat un minus pe piaţa din România. Am văzut că trendul în alimentaţie nu are o linie spre bine şi mi s-a confirmat, după o perioadă de doi ani în care am locuit în Franţa, că ali­mentaţia nu merge într-o direcţie bună la noi, mai ales că avem o tendinţă de obezitate la copii în creştere foarte mare. Atunci am zis că trebuie să facem ceva în acest sens. Am căutat cât mai multe idei şi am creat, pe parcursul a câteva luni, un plan de afaceri care să poată să producă şi să aducă un plus societăţii în care locuim. Alimentaţia sănătoasă trebuie să aibă un echilibru şi nu trebuie să spunem nu la ceva, atâta timp cât există acest echilibru“.

Pentru a pune pe picioare o astfel de întreprindere, susţine acesta, a fost nevoie de o investiţie iniţială de circa 100.000 de euro, sumă care a fost cofinanţată de Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, din Fondul Social-European şi în parteneriat cu Asociaţia pentru Dezvoltare Comunitară şi Servicii Sociale.

Întreprinderea socială a fost gândită, de la început, pe două direcţii: una care să producă şi să funcţioneze ca un motor financiar şi alta care să aducă rezultate cât mai bune în societate în ceea ce priveşte alimentaţia.

Astfel, pe partea socială, au fost gândite workshopurile culinare, care sunt gratuite şi se adresează copiilor şi adulţilor. Pe lângă cursurile culinare gratuite, Alex Rada spune că există şi workshopuri contracost.  „Avem circa 10-15 cursanţi lunar, care pot face workshopurile gratuit. La cele contracost, vedem foarte mulţi părinţi care îşi trimit copiii pentru a învăţa despre alimentaţia sănătoasă. E important să deschidem abecedarul acesta al alimentaţiei încă din copilărie.“

În cadrul acestor workshopuri, spune Alex Rada, cursanţii învaţă atât despre cum să-şi prepare şi să-şi selecteze hrana, cât şi despre cum să stea la masă, cum să strângă după ce au mâncat, cum să recicleze şi cum să evite risipa de mâncare.

Partea financiară a întreprinderii, care susţine componenta socială, este gândită sub formă de catering, astfel că oamenii primesc acasă un meniu pentru întreaga zi.  În prezent, există cinci pachete - XS, S, M, L şi XL –, iar preţurile pentru abonamente de 5, 10, 15 sau 20 de zile sunt între 1.600 şi 1.900 de lei pe lună.

Scopul acestor meniuri este ca alimentaţia să fie cât mai diversificată. Un meniu pentru o zi, precizează bucătarul, poate să conţină, spre exemplu, pancakes vegane, salată de gulie, fenicul şi castravete, cu sos de iaurt cu mărar şi somon afumat, şniţel pufos cu piure de cartofi şi murături şi orez cu lapte şi mere deshidratate. „În momentul de faţă, avem o medie de 20 de meniuri pe care le livrăm dimineaţa. Atâta timp cât avem peste 15 meniuri, noi putem să susţinem partea socială a businessului. Acesta este pragul de rentabilitate“.

Aprovizionarea pentru aceste meniuri se face de la furnizori locali, de la unele supermarketuri sau de la o pescărie din Bucureşti.

Targetul pe care Alex Rada şi-l propune pentru ABCdarul Alimentaţiei este ca anul acesta să se creeze o comunitate cât mai mare pe partea de alimentaţie echilibrată.  Totodată, luna viitoare va fi inaugurat un forum pe site-ul întreprinderii, unde oamenii vor putea discuta, vor putea pune întrebări sau vor face schimb de informaţii despre furnizori locali. „Este foarte important să consumăm local, nu doar din punct de vedere al alimentaţiei, ci şi din perspectiva susţinerii businessurilor locale.“

Intrarea în antreprenoriat, consideră Alex Rada, este dificilă pentru un bucătar pentru că, de cele mai multe ori, ei nu sunt instruiţi pentru a fi antreprenori. Pentru el, cea mai dificilă parte este contabilitatea.  În momentul de faţă, un bucătar care lucrează pentru un restaurant din Bucureşti poate câştiga peste 4.000 de lei net pe lună.

Alex Rada mai are şi alte proiecte în zona antreprenorială, iar unul dintre ele este Chefs of Romania, prin care oricine poate să găsească un bucătar pentru acasă sau pentru diverse evenimente. Cea mai mare provocare pentru 2022, consideră el, este să rămânem sănătoşi atât fizic, cât şi psihic şi să învăţăm să ne adaptăm contextului actual.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone