Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Enache a investit 400.000 de euro într-o microfabrică de ciocolată în Braşov: „Avem stocuri pentru sărbători”

26.12.2022, 00:01 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Din portofoliu fac parte patru sortimente de ciocolată, iar la cele deja cunoscute – albă, neagră şi cu lapte – familia Enache vrea să mai adauge unele cu ardei iute şi cu ghimbir.

Inspiraţi de o experienţă în sudul Africii în 2013, Liviu Enache şi soţia lui, Mihaela Enache, nu au putut uita gustul ciocolatei din boabe de cacao pe care au testat-o acolo, aşa că, ani mai târziu, aprofundând reţete şi secrete, au început să producă ciocolată pentru ei şi pentru prieteni. Feedbackurile încurajatoare pe care le-au primit i-au determinat să dea acestei pasiuni statutul de business şi numele Livstory.

„Am inaugurat afacerea recent, la festivalul de cafea Slow Coffee Festival din Bucureşti, dar ideea ne-a venit cu mult timp în urmă, în 2013, când am vizitat un sat de artizani în Africa de Sud, unde am văzut pentru prima dată ciocolată bean-to-bar, complet diferită de ceea ce ştiam noi, ciocolata industrială. Câţiva ani mai târziu, am început să facem ciocolată pentru noi şi pentru prieteni, după ce ne-am cumpărat câteva echipamente mici, de laborator. Aşa ne-am gândit să începem o mică fabrică în Braşov”, a povestit Liviu Enache la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Au făcut zeci de teste până când au reuşit să obţină produsul pe care şi-l doreau. Totul este realizat artizanal, nimic nu este automatizat.

„În primă fază, cumpărăm boabele ideale pentru noi, din opt ţări diferite din Africa, Asia şi America de Sud. Următorul pas este coacerea, pe care o facem la temperaturi mult mai joase decât în cazul ciocolatei industriale. Urmează separarea cojii de miez, măcinarea, prepararea efectivă a ciocolatei şi turnarea ei în forme.”

Din portofoliu fac parte patru sortimente de ciocolată, iar la cele deja cunoscute – albă, neagră şi cu lapte – familia Enache vrea să mai adauge unele cu ardei iute şi cu ghimbir. O tabletă de ciocolată de 65 de grame Livstory costă 20 de lei, cu excepţia celei cu cafea de specialitate, care costă 25 de lei.

„Avem puncte de desfacere în Bucureşti, la Artisan Coffee, în Braşov la Croitoria de Cafea şi mallul Coresi. Avem un spaţiu comercial fizic în Braşov, unde şi producem. Vom vinde şi online, lucrăm la un website”, a mai spus Liviu Enache.

În amenajarea spaţiului de producţie şi în dotarea cu echipamente, investiţiile au depăşit pragul de 400.000 de euro, bani din surse proprii. Familia Enache are şi pentru viitor investiţii bugetate, însă deocamdată vrea să valorifice ce a realizat deja.

„Avem stocuri pentru sărbători, lucrurile merg mult mai bine decât ne aşteptam, ţinând cont că abia am început.”

Liviu şi Mihaela Enache au petrecut 20 de ani în Namibia şi în Portugalia înainte de a se restabili în România cu ideea unui business. La bază, Liviu este inginer geodez, însă a lucrat doar un an în acest domeniu, fiind mai atras de zona antreprenoriatului, în care a intrat la începutul anilor ’90. În 1998, el şi soţia lui au plecat în Namibia, unde au locuit până în 2018, când şi-au luat o perioadă de respiro şi s-au mutat în Portugalia.

„În Namibia am pornit de la zero şi am reuşit să facem o fabrică de mărime medie de sticle PET şi apă pură îmbuteliată. Printre alte proiecte, în Namibia am făcut o fermă cu lavandă şi o mică fabrică de biscuiţi.”

Microfabrica de ciocolată pe care au deschis-o la Braşov funcţionează după principiul „bean-to-bar”, iar tot procesul de fabricaţie este la vedere, la fel şi ingredientele.

„Folosim cacao boabe de origine din opt ţări alese după zeci de teste, zahăr organic de trestie, lapte organic pentru ciocolata cu lapte, fructe liofilizate organice pentru ciocolata albă. Ciocolata neagră este vegană şi este creată cu un set de maşinării dedicate, folosite exclusiv în producţia bazată pe plante”, povesteşte Liviu Enache.

O tabletă de ciocolată de 65 de grame Livstory costă 20 de lei, cu excepţia celei cu cafea de specialitate, care costă 25 de lei.



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania