Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Irina Carp a creat în 2015 brandul de rochii de mireasă Patricia Bride în Braşov şi vrea să deschidă magazine în Bucureşti şi Cluj. Investiţia iniţială a fost de 50.000 de euro

20.12.2022, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

Preţul unei rochii porneşte de la 3.000 de lei, şi ajunge la 6.000 de lei.

Pasionată de designul vestimentar, Irina Carp a decis în 2015 sa pornească un business propriu şi să investească 50.000 de euro în brandul Patricia Bride, sub care creează rochii de mireasă într-un atelier din Braşov. În următorii ani, antreprenoarea vrea să deschidă magazine şi în Bucureşti şi Cluj, zone din care îi vin în prezent multe comenzi.

„Am o pasiune pentru designul vestimentar, îmi place foarte mult să mă joc cu detaliile, am zis că aici o să mă regăsesc. Am decis până la urmă să mergem pe domeniul Wedding pentru că îmi place foarte mult să mă joc cu detaliile şi crearea rochilor de mireasă îmi permite să îmi dezvolt imaginaţia, creaţia. Ideea a venit în 2013, dar am început în 2015. Am studiat foarte mult piaţa, preţurile. În 2015, în noiembrie, am deschis magazinul în Braşov“, a povestit Irina Carp.

Ea a lucrat anterior în mai multe domenii, de la comerţ, la televiziune, însă mereu a vrut să deschidă un business propriu, pentru libertatea de a face ce îi place.

A ales Braşov ca punct de plecare pentru afacerea sa, oraş în care s-a mutat alături de familie, fiind originară din Republica Moldova.

„Pentru inspiraţie, urmăresc casele mari de modă, mă inspir de pe Pinterest, mi se pare o sursă foarte bună de inspiraţie. Am rochii pe care practic le creez după dorinţele mireselor. Dacă de exemplu într-un sezon au venit cinci - şase mirese şi au cerut ceva asemănător, atunci cu siguranţă eu trebuie să fac în colecţia nouă“, a mai spus Irina Carp.

Ea a adaugat că fiind atelier de creaţie, pot modifica rochiile în funcţie de preferinţele clientelor, astfel încât rochiile să fie potrivite stilului lor, dar şi locului în care se va desfăşura evenimentul.

„Am început singură, ţinta a fost să am 10 comenzi în primul sezon, să îmi acopăr cheltuielile. Spre surprinderea mea am avut în primul an peste 60 de contracte. Am apelat la nişte prietene cu ateliere care m-au ajutat, nu m-am aşteptat să am aşa rapid comenzile acestea. După aceea, în următorul an am procurat mai multe maţini de cusut, am închiriat un spaţiu special pentru atelier şi în prezent am 15 croitorese“, precizat fondatoarea Patricia Bride.

În medie, executarea rochiilor de mireasă durează între trei şi şase luni, având în vedere perioadele de probe, iar preţurile sunt între 3.000 lei şi 6.000 de lei. Antreprenoarea spune că şi-a dorit ca produsele să fie accesibile. Materialele pentru rochii vin din Turcia, dar şi de pe piaţa locală.

„Anul 2022 a fost unul foarte bun şi greu, solicitant pentru că telefonul sună încontinuu. Dar mie îmi place ritmul asta, mai ales atunci când vezi că mireasa pleacă de la tine mulţumită. Avem un site, oamenii ne pot găsi pe reţelele de socializare, suntem şi pe Instagram, Facebook – Patricia Bride. Participăm la târgurile de nunţi, atât din Bucureşti, cât şi din Braşov“, a mai spus Irina Carp.

În ultimii doi ani a crescut cererea pentru rochiile mai diafane, iar clientele au început să solicite şi materiale ca mătasea, tafta, a mai observat antreprenoarea.

„Planul pe termen scurt e să ne deschidem magazin la Bucureşti, mai mult de jumate din miresele mele sunt de aici. Şi cred că dacă aş fi avut showroom în Bucureşti s-ar fi mărit numărul clientelor, e o piaţă cu dezvoltare foarte bună. Avem în plan să deschidem un showroom în Bucureşti şi probabil să ne schimbăm locaţia în Braşov, să luăm un spaţiu mai mare. Pe urmă mai vreau să deschid încă un magazin la Cluj, de unde vin foarte multe mirese“, a spus Irina Carp.

Pentru antreprenoare, lumea de business a fost una complicată, mai ales pentru că  fost nevoită să înveţe din mers multe lucruri. Spune însă că îi place interacţiunea cu oamenii, iar feedback-ul clienţilor o ajută să meargă mai departe.

„Un antreprenor trebuie să aibă în primul rând onestitate. Apoi, o altă calitate este creativitatea, degeaba ai bani dacă nu ştii ce să faci cu ei sau cum să îi gestionezi. Şi o altă calitate este omenia. În rest, toate sunt lucruri care se creează cu timpul şi cu experienţa“, a concluzionat Irina Carp.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania