Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Oana Crîngaşu a început un business cu ciocolată de casă, inspirată de satul săsesc pe care l-a descoperit acum doi ani. Investiţiile ei au fost de 12.000 de euro

30.12.2022, 00:03 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Atelierul Şomartin Chocolate este, practic, o ramură a unui alt proiect dezvoltat de Oana Crîngaşu, cu numele Şura Culinară, o întreprindere socială înfiinţată cu ajutorul unei subvenţii UE, în mediul rural.

Mutată în satul săsesc Şomartin din judeţul Sibiu, Oana Crîngaşu şi-a redescoperit pasiunea pentru gătit, aşa că a lăsat la o parte cei peste douăzeci de ani petrecuţi în domeniul bancar şi a pornit pe drumul antreprenoriatului cu un brand de ciocolată de casă: Şomartin Chocolate.

„Numele este cel al satului unde m-am mutat acum doi ani. Am lucrat în banking, dar mereu am avut o pasiune pentru gastronomie, pasiune care vine din familie, de la bunici. Am făcut un curs de bucătari la HoReCa School, în Bucureşti, şi cam aşa m-am dezvoltat. Făceam ciocolată chiar şi când lucram în bancă şi colegii, prietenii spuneau că e cea mai bună ciocolată pe care au gustat-o”, a povestit Oana Crîngaşu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Ea spune că face ciocolata după o reţetă tradiţională, pe care a descoperit-o în urmă cu mai mulţi ani. Nu a inventat-o ea, dar ce a făcut a fost să experimenteze în ceea ce priveşte mirodeniile şi fructele adăugate. Aşa că a introdus lavanda, piperul roz, anasonul, ingrediente mai puţin folosite în asociere cu ciocolata. Pe comandă, ea face şi praline vegane.

„Luna decembrie este o perioadă mult mai aglomerată, în acest tip de business se vede sezonalitatea. Vara oamenii consumă mai puţină ciocolată, însă toamna şi iarna produc mult mai mult decât vara.”

În prezent, atelierul de producţie se află în zona Piaţa Mare din Sibiu, dar planul Oanei este ca, în viitor, să mute atelierul de ciocolată chiar în Şomartin, după ce va amenaja spaţiul pe care îl are deja, o casă veche, pentru a fi conform cu standardele unui asemenea business. În plus, ea se gândeşte şi la o dezvoltare a portofoliului de produse.

„Cifra de afaceri până acum este undeva sub 50.000 de euro, activitatea începând în iunie 2021. Îmi doresc o creştere organică. Mă gândesc şi la o extindere cu alte produse, precum fursecuri.”

De-a lungul timpului, Oana Crîngaşu a colaborat cu băcănii care susţin producătorii locali, precum Băcănia Albota, dar şi cu unele mici cafenele – cum ar fi Arhiva de ceai şi cafea – pentru a-şi vinde ciocolata de casă.

„Îmi doresc să găsesc mai mulţi parteneri în Bucureşti. În medie, o cutie de ciocolată de 300 de grame costă 45 de lei, iar un baton de ciocolată de 150 de grame costă 21 de lei.”

Atelierul Şomartin Chocolate este, practic, o ramură a unui alt proiect dezvoltat de Oana Crîngaşu, cu numele Şura Culinară, o întreprindere socială înfiinţată cu ajutorul unei subvenţii UE, în mediul rural. Misiunea ei este să creeze locuri de muncă pentru grupuri vulnerabile. În atelierul de ciocolată, investiţia a fost de aproximativ 12.000 de euro.

„Nu pot spune că pandemia m-a afectat negativ, din contră - am conştientizat şi mai mult că viaţa trebuie trăită după propriile valori şi principii”, spune Oana Crîngaşu.


Oana Crîngaşu: Luna decembrie este o perioadă mult mai aglomerată, în acest tip de business se vede sezonalitatea. Vara oamenii consumă mai puţină ciocolată, însă toamna şi iarna produc mult mai mult decât vara.


ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania