Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Silvia Floareş a adunat 98 de mici antreprenori în 15 ediţii de Mezanin Market, o serie de târguri care au loc la Palatul Universul din Bucureşti

13.07.2020, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Cum şi Silvia este, la rândul ei, un mic antreprenor, Mezanin Market a luat tot forma unei afaceri, care i-a adus în 2019 venituri de 45.000 de euro.

Silvia Floareş a organizat primele două târguri cu antreprenori români în urmă cu doi ani, ca un proiect pilot, care să reunească entuziasmul celor care porniseră afaceri de la zero. Reacţiile pozitive din partea publicului au făcut ca proiectul să se extindă cu încă zece evenimente în decurs de un an. În iulie 2020, Mezanin Market – numele seriei de târguri cu producători şi antreprenori locali – a ajuns la ediţia cu numărul 15.

„Mezanin Market este felul meu de a mă înconjura de oameni optimişti, pentru că antreprenorii, la început de drum, au o energie foarte bună. Am început acum doi ani, cu două ediţii în decembrie, în două weekenduri“, a povestit Silvia Floareş la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Nu a lucrat niciodată în corporaţii şi a fost tot timpul înconjurată de antreprenori. Într-o perioadă în care lucra cu Mezanin Space – spaţiul de evenimente de la Palatul Universul – i-a venit ideea de a-l folosi pentru a-i pune în valoare pe antreprenorii pe care îi strânsese în jurul ei.

„Antreprenorii au înţeles energia locului – Palatul Universul, cafeneaua Beans & Dots (din acelaşi loc – n. red.) au un spirit şi o energie aparte. Cei care vin acolo sunt oameni creativi, care lucrează în profesii liberale.“

De-a lungul timpului, prin Mezanin Market au trecut 98 de mici antreprenori. Un singur târg nu putea să reunească mai mult de 30 înainte de pandemie, iar acum numărul este şi mai mic.

Printre brandurile care au expus la Palatul Universul până acum, se numără Cup&Candle, Cajuki, Abund Berry, Panseea, Primitiv Foods şi multe altele.

„Aveam cam 2.000 de oameni pe weekend, este genul de public care comunică foarte bine cu cei care vin acolo să-şi spună povestea. E o întâlnire de colaborare între antreprenori. Aveam evenimente în jurul sărbătorilor – în martie, de Paşte, de Crăciun, la începutul verii, în toamnă, cu ocazia Back to school. În iulie-august luam o pauză“, mai spune Silvia Floareş. În aprilie erau programate trei evenimente, care însă au fost anulate din cauza coronavirusului, însă vor fi reprogramate pe parcursul verii, pentru a veni în sprijinul antreprenorilor mici, care au nevoie de ajutor, după toate dificultăţile întâmpinate. Feedbackul lor este însă unul optimist, chiar şi în aceste condiţii.

„Nu am simţit deznădejde din partea antrepre­norilor, ei au planurile lor şi s-au adaptat.“

La primele ediţii, Silvia Floareş a fost cea care i-a abordat pe antreprenori, apoi lucrurile au evoluat natural şi a început să cunoască tot mai mulţi. Prioritate au cei care au participat şi la ediţiile anterioare ale târgurilor, iar accentul se pune pe diversitate la fiecare ediţie.

Cum şi Silvia este, la rândul ei, un mic antreprenor, Mezanin Market a luat tot forma unei afaceri, care i-a adus în 2019 venituri de 45.000 de euro.

Dincolo de Mezanin Market însă, ea şi-a folosit reţeaua de contacte şi pentru a pune bazele unui alt proiect: Roditor Food Market.

„În cadrul Mezanin Market, am cunoscut mulţi antreprenori din zona de mâncare şi băuturi. De aici s-a născut Roditor Food Market, o scenă de prezentare specială pentru zona agro-alimentară. Voiam să-l lansăm în mai 2020, voiam să facem un eveniment cu 10.000 de oameni. Lucrurile

s-au schimbat însă, aşa că lucrăm la o platformă online, pe care sperăm să o lansăm în iulie pentru producători şi în septembrie pentru clienţii din ţară.“

În plină pandemie, pe 5 mai, tot inspirată de Mezanin Market, ea a lansat, împreună cu partenerul ei Robert, de profesie art director, Sorbitor, un magazin online cu produse din porţelan şi ceramică vintage, în care au investit 3.200 de euro – pentru site, echipamente necesare pentru fotografii, decoruri minime şi piesele din selecţia iniţială.

„Mi-ar plăcea ca, la un moment dat, să existe un spaţiu care să reunească două dintre proiectele mele sau chiar pe toate, astfel încât să simţim spiritul antreprenorilor din jurul nostru într-un singur loc“, spune Silvia Floareş.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZFşi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania