Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Stup edition. Dragoş Avidal a trecut de la jobul de operator de interviu pentru sondaje la o firmă proprie de cercetare de piaţă, cu care face afaceri de peste 100.000 de euro anual

25.03.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Cele mai multe solicitări vin din partea marilor companii din retail – Carrefour, Mega Image, Kaufland – care vor să-şi cunoască mai bine clienţii, să afle unde pot fi vizibile prin publicul lor ţintă.

După unsprezece ani în care a aprofundat jobul de operator de interviu pentru sondaje, Dragoş Avidal a îndrăznit, în 2018, să pună bazele propriei afaceri în domeniu, deschizând astfel Draos Research, un business de cercetare de piaţă care colectează date prin sondaje de opinie, făcând interviuri cu diverşi respondenţi targetaţi.

„Am început în perioada liceului să fac un job de operator de interviu, pentru că aveam nevoie de bani de buzunar ca să pot călători. Scopul era să găsesc cât mai multe persoane care să răspundă. Am făcut asta timp de unsprezece ani şi mă ajuta faptul că puteam să fac acest job part-time. Eram plătit pe cantitate. Într-un an am făcut 3.200 de interviuri singur”, şi-a amintit Dragoş Avidal, în cadrul emisiunii ZF Afaceri de la zero, găzduite de hubul BT Stup.

A început să se documenteze, să citească despre tehnici de persuasiune, ca să înveţe cum să convingă oamenii să-i răspundă la întrebări. În 2018, pe când avea 27 de ani, a pornit businessul cu ajutorul programului StartUp Nation, prin care a luat o finanţare de 40.000 de euro. Şi-a format atunci o echipă de câţiva oameni, pe care i-a învăţat ce trebuie să facă la rândul lor.

„Primul pas a fost să cumpăr 30 de tablete şi laptopuri, ca să am resurse şi să pot angaja mai mulţi oameni. Treaba noastră nu e să punem întrebări, ci să ne folosim toate abilităţile ca să convingem cetăţenii să ne ofere din timpul lor.” Pentru că nu există o şcoală dedicată acestei meserii, Dragoş Avidal spune că a scris el însuşi „Manualul operatorului de interviu – Cum să convingi pe aproape oricine?”, unde a inclus toate lucrurile pe care trebuie să le ştie un operator de interviu – cum să se îmbrace, cum să vorbească, cum să abordeze oamenii, cum să poarte ecusonul. „Acum am doi angajaţi, care mă ajută pe partea de coordonare, iar restul sunt colaboratori. În funcţie de perioadă, pot avea de la unu la treizeci de astfel de colaboratori. Îi găsesc prin recomandări, prin anunţuri pe platforme de recrutare, prin grupurile de Facebook sau de WhatsApp.”

Un operator poate să câştige de la 200 de lei la câteva mii de lei pe lună, în funcţie de câte interviuri face şi de preţul pentru fiecare, spune Dragoş. În cele din urmă, totul depinde de gradul de implicare.

„Clienţii mei sunt în principal companii mai mari de cercetare, care se ocupă de studii de piaţă. Eu lucrez cu patru mari companii de cercetare, care mă subcontractează. Îmi trimit detaliile chestionarului, tiparul respondenţilor, o propunere de preţ, iar eu le spun ce disponibilitate şi ce echipă am şi de acolo stabilim cum putem colabora.”

Mai departe, Dragoş Avidal preia proiectul, se ocupă de coordonare şi raportează datele la o anumită perioadă de timp. Preţurile le calculează în funcţie de durata interviului şi de complexitatea respondentului ţintit – „una e să caut un director de bancă, alta e să caut un om oarecare din Militari”.

Cele mai multe solicitări vin din partea marilor companii din retail – Carrefour, Mega Image, Kaufland – care vor să-şi cunoască mai bine clienţii, să afle unde pot fi vizibile prin publicul lor ţintă.

„Ce am observat este că, odată cu pandemia, oamenii au început să aibă foarte multe frici. La sondajele din uşă în uşă, am remarcat că, după pandemie, oamenii nu mai sunt aşa de dispuşi să deschidă, sunt mai reticenţi. Pe stradă însă, atunci când mergi către ei şi încerci să le atragi atenţia, nu am văzut o mare schimbare de-a lungul timpului. Meseria de operator nu e pentru oricine, nu toată lumea poate convinge oamenii să răspundă la un interviu.”

Draos Research, firma lui Dragoş, înregistrează afaceri de circa 100.000-110.000 de euro anual, iar perspective de creştere există, dacă el va decide să includă în portofoliu şi serviciile pe care le au companiile cu care lucrează astăzi, cele pentru care realizează interviurile.

„Îmi doresc să merg şi către zona de online, vreau să mă îndrept către inteligenţa artificială. Momentan sunt în stadiul de research. Piaţa e mare, sunt foarte multe companii care fac ce fac şi eu şi toate «se bat» pe aceiaşi clienţi”, adaugă Dragoş.

DragoŞ Avidal, fondator al Draos Research: La sondajele din uşă în uşă, am remarcat că, după pandemie, oamenii nu mai sunt aşa de dispuşi să deschidă, sunt mai reticenţi.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania