Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Un alt fel de aur negru

09.04.2023, 11:50 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Cristi Cojocariu are 25 de ani, iar prima cafea de specialitate a băut-o când avea 19 ani, în 2017, în localul unui fotograf din Myanmar. Tot atunci şi acolo a văzut pentru prima dată cu ochii lui cum arată arborii de cafea, „tolăniţi” pe marginea drumului şi plini de fructe roşii. A păstrat experienţa în suflet şi în minte şi a găsit în ea resurse pentru o nouă traiectorie.

 

Întorcându-mă la Londra, unde studiam artă şi industrie digitală, specializarea fotografie, la University of East London, am început să caut cafenele de specialitate, să întâlnesc oameni pasionaţi de acest domeniu. Mi-a atras atenţia site-ul celor de la Artisan Coffee School din Londra, unde am absolvit cursul de Introduction to Coffee”, povesteşte azi Cristi Cojocariu. Au urmat câţiva ani în care şi-a desăvârşit arta preparării cafelei în propriile ceşti, fiind home barista, pasionat de cafeaua de specialitate până la ultima picătură. Îl interesa tot traseul, de la recoltare şi până la prăjire, apoi mai departe la gust, aşa că, fiind conştient că dintr-o pasiune aşa mare se pot naştere lucruri măreţe, a decis că este timpul pentru pasul următor. „Anul 2020 a fost cel în care am absolvit facultatea şi anul în care, «datorită» pandemiei, am reuşit să mă concentrez pe ceea ce astăzi este Roastery 29.” Adică o prăjitorie din Sibiu, pentru cei măcar la fel de pasionaţi de cafea precum Cristi.

Iniţial, a încercat să acceseze fonduri prin programul guvernamental Start-Up Nation, însă cum programul întârzia să se lanseze, şi-a făcut curaj şi a ales să pornească la drum cu fondurile de care dispunea la acel moment şi cu ceva ajutor din familie.

Octombrie 2021 este luna în care a prăjit primele şarje în prăjitoria proprie, adică patru saci de cafea cu o masă totală de aproximativ 250 de kilograme. „Folosesc un prăjitor de 2,5 kilograme în flux de aer cald. Roastery 29 are o abordare sustenabilă în ceea ce priveşte achiziţionarea boabelor de cafea – colaborăm cu ferme de cafea din diferite regiuni ale lumii pentru a asigura calitatea şi sustenabilitatea producţiei. Ne străduim să ne asigurăm că fermierii sunt plătiţi echitabil pentru cafeaua pe care o produc şi colaborăm cu cei mai buni parteneri care importă cafeaua în Europa, cu unii legând chiar şi prietenii. Principalii furnizori de cafea verde sunt din Belgia şi Austria.”


Cafeaua de la Roastery 29 se găseşte astăzi în mai multe cafenele de specialitate din Bucureşti, Miercurea Ciuc, Tulcea, Craiova, Timişoara, Botoşani, Cluj-Napoca, Mediaş şi Sibiu.


Cristi îşi aminteşte că lansarea propriu-zisă pe piaţă a fost la târgul de Crăciun din oraşul lui natal, Sibiu, iar primul parteneriat încheiat a fost cu o cafenea mobilă locală care a ales să prepare pentru clienţi cafeaua prăjită de Roastery 29. Astăzi, ingredientul-minune se găseşte în mai multe cafenele de specialitate din Bucureşti, Miercurea Ciuc, Tulcea, Craiova, Timişoara, Botoşani, Cluj-Napoca, Mediaş şi Sibiu. „Am dezvoltat şi un magazin online, unde clienţii pot comanda o gamă variată de origini, în prezent având disponibile 17 cafele diferite, cu preţuri începând de la 47 lei pentru 250 de grame. Ne propunem să aducem şi să prăjim cafele cât mai interesante, accesibile pentru cât mai mulţi consumatori. În fiecare lună oferim un pachet de trei cafele, denumit Roaster’s Choice, o variantă foarte bună pentru cei ce vor să încerce mai multe origini, mergând pe mâna noastră în alegerea acestora.” Cristi îşi ia în serios rolul de educator în lumea cafelei, aşa cum, de altfel, şi el s-a educat în ultimii ani, aşa că una dintre misiunile lui în 2023 este să încerce să schimbe percepţia despre cafeaua de specialitate în HoReCa. „Sunt foarte multe restaurante care investesc mult în designul interior, în pregătirea personalului şi în meniuri cu texturi şi arome fantastice, dar care nu pun accent pe calitatea cafelei, neştiind poate că un astfel de meniu ar trebui să fie încununat de o cafea pe măsură, o cafea de calitate, cu aciditate medie şi corp plin.” Al doilea ţel al fondatorului Roastery 29 este, evident, să crească businessul, mai exact să tripleze cifra de afaceri. Până acum el s-a ocupat singur de tot ce ţine de prăjitorie – de la selecţia de cafea verde pe care o achiziţionează, prăjirea acesteia, ambalare, distribuţie şi până la social media, marketing şi relaţia cu partenerii – clienţi şi furnizori. Cum cafeaua este însă liant între oameni, şi Roastery 29 ar putea să coaguleze în viitor o întreagă echipă. 

„Am dezvoltat şi un magazin online, unde clienţii pot comanda o gamă variată de origini, în prezent având disponibile 17 cafele diferite, cu preţuri începând de la 47 lei pentru 250 de grame.

Cristi Cojocariu, fondator Roastery 29



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Brutăria Claudia – brutărie (Floreşti, jud. Cluj)

Fondatoare: Claudia Crişan

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Prezenţă: judeţul Cluj


Fructy – sucuri din fructe (Cluj)

Fondator: Cristian Gherle

Investiţie iniţială: 45.000 de euro

Prezenţă: în restaurante, cafenele, depozite angro din judeţul Cluj


Baie la pachet – servicii de amenajare a băilor (Bucureşti)

Fondatori: Alex şi Raluca Petrea

Investiţii: 10.000 de euro

Prezenţă: naţională


Camping Fain – spaţiu de cazare (Lunca Bradului, jud. Mureş)

Fondator: George Alistar

Investiţii: câteva sute de mii de euro

Cifră de afaceri în 2022: peste 300.000 de lei (60.000 de euro)

Prezenţă: judeţul Mureş


Gallantique – decoraţiuni handmade (Berceni, jud Ilfov)

Fondatoare: Simona Gherasim

Cifră de afaceri în 2022: 220.000 de lei (44.000 de euro)

Prezenţă: naţională



 

ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania