Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Valentin Ghiţă a pornit un business în producţia de îngheţată handmade cu 600 de lei împrumutaţi şi în 2019 cifra de afaceri a Thaice Cream a fost de peste 1 milion de lei

23.12.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Ne dorim să exportăm acest concept, să vindem la nivel internaţional. Am avut discuţii pentru a deschide în Europa şi sper ca în primăvara lui 2021 să fie lansat pachetul de francizare.“

Valentin Ghiţă a descoperit în urmă cu patru ani tehnica thailandeză de producţie a în­ghe­ţatei handmade - înghe­ţa­tă făcută pe loc din ingre­dien­te naturale, aflate în stare proaspătă - şi astfel a creat brandul Thaice Cream, cu 600 de lei îm­prumutaţi. Astăzi, businessul său înseam­nă două locaţii fizice în mallul Afi Cotroceni şi o rulotă mobilă cu care merge prin ţară, iar planurile antre­pre­no­rului sunt ca în 2021 să francizeze conceptul şi să-l facă cunoscut internaţional.

„Ideea de a face îngheţată handmade mi-a venit în 2016. Thaice Cream este un business inspirat 100% din social media. Era prin februarie şi am văzut pe Facebook un filmuleţ de prezentare, cum să faci îngheţată artizanală. Apoi am căutat echipamente să încerc şi eu, care mi-au venit în vara anului 2016. Am învăţat şi am mers la un târg, unde am scris mare „îngheţată handmade“ şi toată lu­mea venea să vadă cum se face îngheţata în tehnica de producţie thailandeză“, povesteş­te Valentin Ghiţă, fondatorul Thaice Cream.

El afirmă că de mic a fost pasionat de domeniul antreprenorial, motiv pentru care a urmat un liceu cu profil economic, apoi am studiat la Facultatea de management din cadrul ASE şi după aceea a condus o firmă timp de opt ani, care a ajuns numărul 3 pe piaţă. Ulterior a deschis o simigerie, primul său business eşuând.

Iniţial a testat potenţialul businessului Thaice Cream la un târg şi îşi aminteşte că clienţii îl întrebau unde îi găsesc într-o locaţie fizică. Astfel, în octombrie 2016 a deschis prima locaţie în Veranda Mall, pentru a putea funcţiona şi iarna. Investiţia în aceasta a fost în jur de 15.000 de euro şi a provenit din reinvestirea profitului. „Ne-am mutat apoi locaţia în Afi Cotroceni.“

„Antreprenoriatul înseamnă muncă, de­vo­tare şi încredere în ce faci. Noi nu am în­ce­put de la zero, ci am început businessul cu 600 de lei împrumutaţi. Am reinvestit ce am câş­tigat şi nu am adus bani de acasă. Acum, sur­să de inspiraţie să faci pasul următor gă­seşti oriunde, dar trebuie să ai ambiţie şi perseverenţă“, susţine Valentin Ghiţă.

Thaice Cream are trei ramuri de busi­ness: cele două locaţii fizice din Afi Cotro­ceni, care îi asigură cash-flow în fiecare zi din an; închirierea echipei pentru a face înghe­ţa­tă la evenimente private; street food - o ru­lo­tă cu care au fost în peste 20 de oraşe în toată ţara. „Anul trecut am deschis o locaţie la Lon­dra, dar din cauza pandemiei am închis-o.“



Îngheţata Thaice Cream este făcută pe loc şi compania are în portofoliu 16 tipuri de îngheţată handmade, dar ea poate fi realizată şi după cerinţele clientului.

 Antreprenorul menţionează că studiază piaţa din afară şi încearcă să aducă mereu produse noi în portofoliu, care să îi diferenţieze de concurenţă.

„Am dezvoltat cu ajutorul unor tehnologi două baze de îngheţată lichidă naturală, una din lapte şi frişcă naturală şi una vegană din fructe şi stevie, iar ele se amestecă cu ce îşi doreşte clientul. Avem partea de creme, de cicolată albă, ciocolată neagră, camael sărat, fistic, miere, nucă, partea de fructe - căpşuni, banane, kiwi, zmeură, mure - şi partea de crocant - biscuiţi, alune, nuci, fulgi de cocos. Ele sunt puse pe un blat rece la -20°C şi cu două spatule se mixează, iar după ce s-au omogenizat, se întind pe blat şi se rulează“, explică Valentin Ghiţă.

Fondatorul Thaice Cream menţionează că 80% din materia primă utilizată este produsă în România, inclusiv ambalejele şi linguriţele. „Ne dorim să ajungem la un procent de 100% materie primă produsă în România. Să susţii mediul antreprenorial românesc înseamnă să ai 100% furnizori români.“

În anii precedenţi, cele mai mari vânzări ale companiei erau în lunile de iarnă, pentru că atunci era un trafic mai mare în mall. De altfel, principalii clienţi ai companiei sunt copiii şi corporatiştii, care acum stau în majoritatea timpului acasă. „În plus, la evenimentele de tip street food vindeam într-o zi cât într-o lună în mall.“

Anul trecut cifra de afaceri a Thaice Cream a fost de 250.000 de euro (peste 1 milion de lei), dar anul acesta s-a dus în jos. Totuşi, antreprenorul spune că au mai recuperat din pierderi, pentru că au deschis în vară o locaţie la mare, lucru ce-l va replic şi anul viitor. „Avantajul nostru este că avem o marjă de profit foarte bună, undeva la 30%“.

„Sper ca 2021 să fie un an mai bun ca acesta. Avem idei să dezvoltăm businessul. Oameni ne-au întrebat cum pot face şi ei îngheţată acasă şi am găsit un device în care poţi să-ţi faci tu îngheţată handmade acasă şi noi îţi oferim ce ai nevoie şi încercăm să mai găsim un device semi-profesionsit, să închiriem echipamente să faci îngheţată la evenimente private. Sper ca până la fin martie cele două produse dezvoltate. De altfel, ne dorim să exportăm acest concept, să vindem la nivel internaţional. Am avut discuţii pentru a deschide în Europa şi sper ca în primăvara lui 2021 să fie lansat pachetul de francizare“, a mai spus Valentin Ghiţă.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania