• Leu / EUR4.9430
  • Leu / GBP5.7237
  • Leu / USD4.7005
Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Andra Condor din Cluj-Napoca a creat Nava Food, un concept de delivery kitchen cu mâncare preparată doar din plante, după o investiţie de aproximativ 67.000 de euro şi vrea să ducă acest brand în toate oraşele mari ale ţării

24.05.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

În bucătăria Nava Food, ingredientele folosite sunt caju crud, lapte de soia fără zahăr, lapte de cocos, ciuperci pleurotus sau ciuperci shiitake În meniu se găsesc preparate cu gust exotic precum burgeri, paste, salate sau supe, toate gătite după reţete plant based Produsele Nava Food au preţuri ce pornesc de la 10-12 lei şi pot ajunge până la 40 de lei.

Andra Condor din Cluj-Napoca a pornit Nava Food, un business în domeniul HoReCa unde se găteşte doar mâncare bazată pe plante, după ce a identificat propria sa nevoie de a mânca mai sănătos. Povestea Nava Food a început în urmă cu doar şase luni, în toamna anului trecut, după o investiţie de circa 67.000 de euro, atât din fonduri europene, cât şi din fonduri proprii.

Astăzi, în bucătăria Nava Food se gătesc preparate cu gust exotic precum burgeri, paste, salate sau supe, toate după reţete plant based.

„Nava Food a decolat în noiembrie 2021, acum şase luni, dar am început să lucrez la proiect cu un an înainte. Am vrut să demonstrez, prin acest proiect, că o afacere socială poate să aibă succes în România şi că e important, în mediul de business, să ne gândim şi la componenta socială. Nu în ultimul rând, am vrut să fie despre mâncare şi despre potenţialul pe care poate să-l aibă bucătăria plant based. Folosesc ingrediente precum caju crud, lapte de soia fără zahăr cu un gust cât mai neutru, lapte de cocos cremos cu o consistenta ridicata de cocos, ciuperci pleurotus sau ciuperci shiitake“, a spus fondatoarea businessului.

Nava este, totodată, o întreprindere socială, ceea ce înseamnă că 90% din profitul pe care îl va genera va fi investit în obiective sociale. Antreprenoarea menţionează că echipa Nava Food a început deja să doneze, în fiecare lună, prânzuri la Asociaţia Căsuţa Bucuriei din Cluj-Napoca.  Alexandra 

De asemenea, în prezent, se lucrează şi la un program de gătit vegan pentru persoane care suferă de cancer.

În mare parte, ingredientele sunt luate de la producătorii locali de lângă Cluj, însă pentru cele pe care nu le găsesc în ţară, spune aceasta, apelează la furnizori din străinătate.

Cele mai cerute feluri de mâncare din meniul Nava Food, susţine antreprenoarea, sunt burgerii clasici şi la lipie, dar şi supa balineză sau pastele.

Produsele Nava Food au preţuri ce pornesc de la 10-12 lei şi pot ajunge până la 40 de lei.

„Nu cred că mâncarea plant based e mai scumpă decât mâncarea care conţine produse de origine animală. Cred că depinde de tipul şi calitatea materiei prime în ambele cazuri. Însă, o mare parte dintre consumatori sunt dispuşi să plătească mai mult pentru o experienţă aparte, pentru produse neprocesate, pentru o bucătărie care nu este bazată pe semipreparate.“

Clientul Nava Food, consideră Andra Condor, este unul foarte curios şi deschis să încerce gusturi noi. Este o persoană atentă la ce mănâncă, la aspectul sustenabilităţii, însă nu trebuie să fie doar vegan sau vegetarian. Ea îşi doreşte să existe o diversitate în ceea ce priveşte clienţii.

Businessul funcţionează, în momentul de faţă, doar pe bază de livrări în Cluj-Napoca, însă planul este deschiderea unei locaţii fizice seoniere şi, ulterior, şi a unei locaţii fizice permanente.

„Urmează să deschidem o locaţie sezonieră cu câteva locuri. Planul este ca ulterior să deschidem şi o locaţie fizică. Acum încercăm să fim cât mai prezenţi cu food truck-urile la festivaluri“, a adăugat fondatoarea.

În medie, Nava Food ajunge la 30 de comenzi pe zi, iar bonul mediu se ridică la aproximativ 70 de lei.

Afacerea funcţionează cu o echipă de trei persoane, formată din prieteni şi familie.

La finalul unui an întreg de funcţionare, antrepreoarea estimează că Nava Food va ajunge la o cifră de afaceri de aproximativ 400.000 de lei, iar în trei ani de zile îşi propune să francizeze businessul.

„În trei ani de zile văd Nava Food în toate oraşele mari din ţară“, a afirmat ea.

Andra Condor nu este la prima experienţă antreprenorială. Înainte de a deschide Nava Food, aceasta a mai avut alte câteva businessuri, printre care şi un magazin cu haine vintage.

Totuşi, experienţa de antreprenor în domeniul HoReCa nu se compară cu nicio altă afacere, spune ea.

„Lucrez 12-14 ore pe zi, uneori şi weekendurile. Mă ocup de bucătărie, dar şi de partea administrativă. Este greu, dar mă împlineşte mult mai mult decât tot ce am făcut până acum. Feedback-ul oamenilor îmi dă putere să merg mai departe şi cred că oamenii îşi doresc genul acesta de mâncare.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone