Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Andrei Zafiu, de profesie inginer, a făcut din pasiunea sa pentru fotografie un business. „În fiecare zi, după muncă, mergeam la cursuri gratuite de public speaking şi antreprenoriat pentru că mi-am dorit să învăţ“

22.01.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Portofoliul său cuprinde 70% portrete de antreprenori şi CEO, dar şi fotografii pentru evenimente de business O şedinţă foto durează 90 de minute, iar proiectele pot fi cu o singură persoană, CEO-ul unei companii, sau cu 20-25 de oameni dintr-o companie.

Andrei Zafiu a absolvit Politehnica, la bază fiind inginer, însă de mic copil pasiunea lui a fost fotografia. După ce a experimentat mai multe joburi în domeniul pe care l-a studiat, la companii precum Enel sau Renault, el a decis să facă din pasiunea sa un business. Astfel, din 2017, Andrei Zafiu se ocupă doar de zona de fotografie, având propria firmă, şi este nişat pe fotografia pentru evenimentele de business şi portrete pentru CEO.

„În 2005, părinţii mei au luat o cameră video şi începusem să filmez orice. Am ajuns să filmez tot felul de evenimente, era ca o joacă pentru mine. Apoi, când eram la facultate, în anul al doilea, trebuia să îmi schimb telefonul. Însă un coleg avea la vânzare o cameră foto şi am decis să nu îmi mai schimb telefonul şi să îmi cumpăr acea cameră foto. Aşa a pornit totul. Astăzi, am trei camere foto. În 2017 mi-am dat demisia de la job. În vremea aceea, mergeam la evenimente de business, unde făceam poze şi vedeam oameni care au reuşit, aşa că mi-am spus că trebuie să reuşesc şi eu. Mi-am dat seama că nu e mereu aşa şi că trebuie să şi munceşti foarte mult“, a povestit el.

Andrei Zafiu şi-a dorit foarte mult să devină antreprenor în domeniul fotografiei, iar faptul că participa la evenimente de business reprezenta un dublu câştig pentru el - făcea ceea ce îi place, dar şi învăţa de la acele evenimente şi avea ocazia să asculte poveştile altor antreprenori.

Fotografia, spune el, este un domeniu care necesită investiţii destul de mari, iar la început i-a fost greu din acest punct de vedere. Însă, treptat, valoarea investiţiilor pe care le-a făcut în propriul său proiect antreprenorial a crescut.

Clienţii lui Andrei Zafiu sunt din Bucureşti, din ţară, dar şi din străinătate. Cei mai mulţi vin de pe LinkedIn şi sunt IT-işti sau avocaţi.

„Doar anul trecut am investit circa 20.000 de euro în businessul de fotografie. Am învăţat, din propriile greşeli, că este foarte bine să calculezi în cât timp vei recupera investiţia“, a adăugat el.

Andrei Zafiu a învăţat singur ce înseamnă antreprenoriatul, care sunt provocările şi cum trebuie gestionate. În 2017, îşi aminteşte el, a citit circa 50 de cărţi şi a participat la nenumărate cursuri gratuite de public speaking şi antreprenoriat.

El crede că experienţa, cursurile şi cărţile sunt complementare şi că nu există o singură variantă pentru a progresa, ci trebuie combinate toate aceste lucruri. În timp, el şi-a construit şi o echipă, iar astăzi are alături de el un angajat pe partea de PR şi comunicare, colaboratori pe partea de video şi contabil.

Portofoliul său cuprinde 70% portrete de antreprenori, dar şi fotografii de la evenimente de business.

„Am proiecte în care lucrez cu o singură persoană, dar şi proiecte în care lucrez cu 20-25 de oameni dintr-o companie. O şedinţă foto durează circa 90 de minute“, a mai spus Andrei Zafiu.

La început, îşi aminteşte, el îi contacta pe clienţi, însă acum companiile vin către el. Clienţii lui Andrei Zafiu sunt din Bucureşti, din ţară, dar şi din străinătate. Cei mai mulţi vin de pe LinkedIn şi sunt IT-işti sau avocaţi.

Anul trecut, businessul său de fotografie a ajuns la afaceri de 85.000 de euro şi a avut o marjă de profit de circa 30%. În 2024, antreprenorul îşi doreşte să consolideze afacerea şi să se pregătească pentru dezvoltarea pe care o are în plan pentru anul următor.

„Antreprenoriatul e şi frumos, dar e şi greu. E plăcut pentru că eşti în controlul propriei vieţi şi al propriului business. Poţi să experimentez lucruri şi mie îmi place asta. Nu a fost niciodată uşor, dar am învăţat că trebuie să ai răbdare“, a mai adăugat el.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania