Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cătălin Butmălai, cel care a creat brandul de case Soleta, dezvoltă un nou start-up în jurul brandului, un sistem de do it yourself al casei gândit în special pentru piaţa externă. „Soleta va putea vinde şi 100 de planuri lunar“

21.08.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

„Am desenat prima casă în 2013. În decurs de nouă ani am adunat peste 86.000 de cereri de la clienţi”.

Cătălin Butmălai şi-a început cariera de antreprenor în studenţie, după ce a absolvit Facultatea de calculatoare din Cluj, iar după mai multe proiecte şi încercări de business, a ajuns să dezvolte Soleta, un brand de case eficiente energetic construite din lemn lamelar. Prima casă a desenat-o în urmă cu aproape zece ani, iar după primul prototip, casele Soleta au ajuns în toată ţara, dar şi peste hotare.

„Meseria mea de antreprenor a pornit cu mulţi ani în urmă, în studenţie, însă Soleta este un proiect care a început pe finalul anului 2013. Mi-am dezvoltat un spirit antreprenorial, fiind foarte mult interesat de lumea inventicii. Am desenat prima casă în 2013. Le desenez arhitectura exterioară, iar apoi, pentru compartimentare şi eficientizare, lucrez cu arhitecţi colaboratori. Am până acum 86 de proiecte Soleta. În decurs de nouă ani am adunat peste 86.000 de cereri de la clienţi. Ei sunt prezenţi în toate colţurile lumii, inclusiv în America de Sud, Noua Zeelandă şi Australia. Livrăm casele oriunde, dar preponderent în România, iar ele sunt montate cu ajutorul echipelor locale”, a spus antreprenorul.

Marea majoritate a caselor pe care le-a făcut, mai spune el, sunt case locuite, chiar dacă sunt gândite ca fiind case de vacanţă. În plus, sunt şi persoane care îşi folosesc soleta exclusiv ca locuinţă. Peste 80% dintre cei care au cumpărat casele Soleta de-a lungul timpului, mai spune acesta, sunt oameni care au locuit în străinătate sau au avut interacţiuni serioase cu lumea de afară. Soleta, afirmă el, a avut mereu nevoie de o obişnuinţă de consum premium.

În România, adaugă fondatorul, sunt cerute în general casele ieftine, ceea ce a dus în timp la materiale de slabă calitate. El este de părere că un foarte bun măsurător al pieţei româneşti este satisfacţia clientului după cumpărarea unei case. Casele Soleta sunt produse într-o fabrică proprie, spune Cătălin Butmălai, dotată cu utilajele necesare. În unitatea de producţie lucrează circa 40 de angajaţi.

„Ne-a fost destul de greu în România cu forţa de muncă. Era nevoie de o atenţie mult mai mare la detalii decât în cazul unei case obişnuite. Acum, este greu să găsim muncitori noi”.

De-a lungul anilor, spune antreprenorul, au fost modificate modelele de case. Astăzi, Soleta este la a patra generaţie de case şi nu mai seamănă deloc cu primul prototip. Portofoliul cuprinde astăzi modelele Soleta One Plus, Soleta Two Plus, Soleta Three Plus şi Soleta Patru Plus, iar toate au terase sau pergole.

Soleta One Plus, subliniază fondatorul, este cel mai cerut model. Cea mai mică soleta are 36 mp. Casele nu vin mobilate, iar preţurile pornesc la 35.000 de euro.

În urmă cu un an, antreprenorul a început să dezvolte ideea de a livra casele oriunde în lume, cu posibilitatea de construire cu echipe de pe piaţa locală. În plus, a încercat, spre exemplu, în Australia, să le fabrice din materiale locale, astfel încât materialele exportate din România să aibă o pondere cât mai mică.

Totodată, el a lucrat la un nou start-up care propune un sistem de do it yourself al casei.

„La început poţi cumpăra doar proiectul, apoi poţi cumpăra proiectul şi un pachet de training pentru a construi singur casa. Poţi cere şi un consultant sau, în cele din urmă, o echipă întreagă care să finalizeze casa, dacă este cu adevărat nevoie”, a explicat acesta.

Anul următor, Cătălin Butmălai îşi propune să dezvolte şi mai mult acest sistem şi crede că fără prea mari investiţii la început, Soleta poate ajunge să vândă peste 100 de planuri pe lună.

În următorii doi ani, el va lansa un nou concept de casă, Soleta Internet Of Things, pe care speră să îl prezinte în cadrul unui târg de tehnologie din San Francisco.

Acest prototip, explică antreprenorul, este considerat mai mult tehnologie decât casă – „nu va fi o simplă locuinţă care doar va controla caloriferele, ci o casă care te simte, cu care poţi vorbi, care îţi vede aura energetică”.

Prin antreprenoriat, Cătălin Butmălai nu înţelege neapărat afaceri, ci capacitatea de a îţi conduce singur viaţa, fără a depinde de nimeni.

Cel mai important pentru un antreprenor, crede el, este să fie conştient că poate învăţa de la oricine. „Cred că asta m-a ajutat enorm – să am capacitatea de a selecta ce e fain şi ce nu e fain la un om şi să iau ce îmi place”.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania