Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Iulian Suciu, fost bucătar şef pentru grupul Intercontinental în Irlanda, s-a reîntors acasă la Târgu-Mureş şi a deschis Green Kitchen, un restaurant cu mâncare sănătoasă care a ajuns la afaceri de 1,3 milioane de lei

15.02.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Unul dintre cele mai importante planuri de dezvoltare este deschiderea unui restaurant la Cluj Ambiţia lui Iulian Suciu este de a implementa conceptul „farm to fork“, astfel încât să reuşească în fiecare dimineaţă să se aprovizioneze de la fermieri şi să servească mâncare sănătoasă clienţilor Green Kitchen ajunge zilnic la minim 100 de bonuri de casă, iar valoarea unui bon este de 40-60 de lei.

Dorul de familie, de locul în care îi sunt rădăcinile şi încăpăţânarea sa în a crede că se poate face business în Româna l-au adus pe Iulian Suciu înapoi în ţară, după 12 ani în care a locuit şi a lucrat în Irlanda ca bucătar chef pentru grupul Intercontinental. El a revenit în România alături de soţia şi fiica lui şi a creat Green Kitchen la Târgu-Mureş, un restaurant cu mâncare sănătoasă, deschis după o investiţie de 60.000 de euro. Anul trecut, businessul său a ajuns la afaceri de 1,3 mil. lei.

„M-am întors în ţară pentru a fi alături de familie. După 12 ani petrecuţi în Irlanda, visul nostru era să ne întoarcem acasă şi să ne deschidem propriul nostru business. Nu ştiam exact cum va arăta, am schiţat un business plan, am strâns nişte bani şi prin programul Antreprenor Acasă am reuşit ca visul nostru să devină realitate şi aşa am creat Green Kitchen. Este un restaurant fast-food cu mâncare sănătoasă. Folosim doar ingrediente proaspete, nu avem congelator, nu facem nimic prăjit, toate sosurile sunt făcute în casă, folosim tacâmuri şi boluri biodegradabile pentru a fi cât mai verzi. Restaurantul a fost inaugurat în 17 septembrie 2019. Investiţia totală a fost 60.000 de euro – 50%, din surse proprii şi 50%, finanţare prin programul Antreprenor Acasă. Anul trecut am ajuns la o cifră de afaceri de 1,3 mil. lei“, a povestit Iulian Suciu.

Astăzi, Green Kitchen are o echipă de nouă an­gajaţi. Încă de la început, de când toate sar­cinile le reveneau lui Iulian Suciu şi soţiei sale, businessul a avut rezultate foarte bune. În primele trei luni de funcţionare, restaurantul a ajuns la afaceri de 300.000 de lei, iar în 2020, la 880.000 de lei. Green Kitchen s-a mutat ulterior într-o locaţie mai mare, de 100 de metri pătraţi, iar investiţia în această nouă locaţie a fost de circa 100.000 de euro.

„A fost o nebunie întoarcerea noastră acasă. Am fost implicaţi în acest proiect, ne-am găsit o locaţie potrivită, nici măcar nu am avut timp să mă gândesc prea mult dacă e bine sau nu. Din prima zi am fost pe plus, nu a fost nevoie să aduc bani de acasă şi ne-am şi recuperat investiţia.“

Green Kitchen dispune de nouă locuri şi o terasă şi se axează foarte mult pe zona de delivery, atât prin platforme de livrare, cât şi cu ajutorul livratorilor proprii.

Mai mult, circa 50-60% din comenzi vin din zona de livrare. În prezent, există un meniu fix al restaurantului, împărţit pe mai multe categorii: boluri calde cu orez, salate, supe, sucuri presate la rece, smoothie-uri şi câteva sucuri naturale fără zahăr.

Preparatul lunii februarie este Mumbai Bowl, inspirat din bucătăria indiană, ce conţine mix de orez, piept de pui tandoori, varză roşie, nuci caju cu stafide, mango chutney şi dressing de iaurt cu menta.

Iulian Suciu susţine că zilnic  ajunge la minim 100 de bonuri şi, în medie, valoarea unui bon este de 40-60 de lei.

Tot ceea ce face în cadrul acestui business a învăţat în Irlanda, spune el, iar dacă ar fi să o ia de la capăt, a face-o oricând. Cele mai multe greutăţi le-a întâmpinat pe partea de aprovizionare în România, întrucât sistemul acesta funcţionează mai greu în ţară, mai ales în contextul pandemiei.

Antreprenorul încearcă să se aprovizioneze cât mai mult de la producătorii locali. „Ne aprovizionăm din marile reţele de aprovizionare şi avem contracte şi cu două ferme din Târgu-Mureş, care ne livrează zilnic marfă proaspătă, precum spanac, pătrunjel sau păstârnac.“

Visul lui este să implementeze conceptul „farm to fork“, astfel încât să reuşească în fiecare dimineaţă să se aprovizioneze de la fermieri, să pregătească preparatele şi să le servească clienţilor, însă pentru acest lucru ar fi nevoie de circa 5 ani.

Iulian Suciu a avut încredere să vină înapoi în ţară şi să îşi îndeplinească visul de a crea ceva de la zero. El consideră că dacă îţi place ceea ce faci, dacă munceşti mult, peste 8 ore pe zi, poţi reuşi, deşi admite că în Irlanda un bucătar poate câştiga circa 100.000 de euro pe an, incluzând bonusurile.

Master planul său a inclus însă România, a vrut să se întoarcă acasă, să deschidă o locaţie, să o standardizeze, iar acum îşi doreşte să multiplice businessul. „Avem în plan să deschidem o nouă locaţie la Cluj.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone