Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Mariana Şerban şi Cristi Dumitrescu au adus Lumea Ceramicii într-un mic atelier din Bucureşti, iar vânzările au ajuns la 27.000 de euro. „Am luat un atelier în Piscu, Ciolpani, în care am investit 10.000 de euro şi suntem în proces de mutare.“

09.09.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Mariana Şerban şi Cristi Du­mitrescu au început să creeze primele obiecte din ceramică în urmă cu şapte ani, dintr-o pasiune desco­perită într-un concediu în Mara­mureş, unde au vizitat atelierul unui ceramist. De la pasiune au ajuns la businessul Lumea Ceramicii, brand sub care au vândut obiecte decora­tive şi accesorii de 27.000 de euro în 2019.

„Ne-a plăcut foarte mult atmosfe­ra din Maramureş, având abilităţi şi îndemânare – pictam din copilărie – ne-am regăsit şi am început să facem asta. (...) Nu ne-am dat seama de la început că va fi o afacere, dar am cumpărat materii prime şi materiale cu 1.000 de euro şi ne uitam pe internet ce să facem. Am cumpărat un cuptor pe gaz, apoi am am început cu orice produs pe care reuşeam să-l facem. Totul a crescut normal, cu multă perseve­renţă“, povesteşte Mariana Şerban, cofonda­toare a Lumii Ceramicii. Ea a lucrat anterior în învăţământ, ca profesoară de biologie, dar şi în farma, însă s-a dedicat pasiunii pentru obiectele din ceramică, deşi „uneori lucrez şi 10 ore sau mai mult de atât, clar mai mult decât atunci când eram angajată“. 

În prezent, cei doi artizani produc obiecte decorative, flori din ceramică, căni, boluri, obiecte mici, accesorii ori decoraţiuni de sărbători într-un atelier creat acasă, în Bucureşti, într-o cameră şi un balcon. „Am luat un atelier în Piscu, Ciolpani, în care am investit 10.000 de euro şi suntem în proces de mutare“.

În timpul stării de urgenţă, când situaţia micilor afaceri era incertă, antreprenorii recunosc că s-au gândit ce vor face dacă nu va mai merge businessul, iar soluţia a fost că se vor reorienta, însă nu se vor întoarce să lucreze în companii. „Evident, dacă eşti tânăr şi vrei să începi un business, trebuie să îţi placă ce faci. Noi am investit mult, dar aveam joburile care ne-au permis“. 

Acum, fondatorii Lumea Ceramicii susţin că lucrurile au început să îşi revină şi cred că 2020 va fi un an decent din punct de vedere al veniturilor. De altfel, Mariana Şerban spune că participau la diverse târguri prin ţară, care acum s-au restrâns semnificativ.

„În 2019 vânzările au fost de 27.000 de euro. A fost cel mai bun an şi aveam multe planuri pentru 2020, an în care nu suntem foarte jos, dar nici acolo unde ne-am propus. Acum se aşează lucrurile, iar în izolare am reuşit să facem site-ul şi m-am ocupat mai mult de pagina de  Facebook, care ne ajută mult“.

Mariana Şerban adaugă că cele mai bune momente din an pentru vânzări sunt Crăciunul şi perioada Mărţişorului. În afara magazinului online, produsele nu se găsesc încă în magazine fizice, dar Mariana Şerban crede că ar funcţiona o colaborare. 

În principal, 90% din clienţii companiei sunt femei, de peste 30 de ani, cu venituri peste medie şi un anumit nivel de educaţie. Un set complet de ceşti de cafea costă 140-160 de lei.  „În viitor îmi propun să mă ocup de promovarea magazinul online, să creştem, şi mă bucur că au reînceput să fie organizate, timid, evenimente“.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania