Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Norina Grigoraş s-a mutat la malul mării, iar acum face cărţi poştale pentru ca toată lumea să vadă cât de frumoasă este Constanţa. „Uneori uităm câtă magie este aici.“ Care este povestea afacerii Albastru de Marea Neagră?

27.07.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Norina Grigoraş s-a mutat în Constanţa acum trei ani, o fugă la malul mării transformându-se într-o relocare pe termen nedefinit. Odată ajunsă acolo, Norina a fost cucerită de farmecul oraşului şi al apei, aşa că a transformat magia descoperită într-o mică afacere cu cărţi poştale, Albastru de Marea Neagră. Iar acesta pare a fi doar începutul.

„Albastru de Marea Neagră a apărut acum doi ani ca pagină de Instagram (@albastrudemareaneagra) unde am început să postez cadre pe care le surprindeam în plimbările mele pe lângă mare. Ideea de cărţi poştale a apărut în februarie, anul trecut, şi s-a conturat fizic în mai. A venit cumva natural”, spune Norina Grigoraş, fondatoarea proiectului. Norina este de fapt din Timişoara, absolventă de psihologie, studiile din acest domeniu fiind completate cu cele de politehnică.

De aproape nouă ani de zile meseria de zi cu zi a Norinei este cea de statistician programator în industria farmaceutică. „M-am mutat la Constanţa într-un impuls, după trei ani de pandemie în Bucureşti, fără balcon. Cum s-au ridicat restricţiile, am dat o fugă până la mare. Dacă tot am dat fuga, am zis să mă uit de o chirie. Şi am găsit ceva ce-mi plăcea. În două săptămâni m-am mutat cu totul, am zis că stau un pic şi până la urmă nu am mai plecat.”

Fotografia a început ca un hobby, dar pe măsură ce a devenit tot mai pasionată, Norina a urmat şi cursurile unei şcoli de profil, astfel că acum este fotograf cu acte în regulă.

„În plimbările mele tot surprindeam cadre pe care le trimiteam oamenilor mei dragi şi care îmi spuneau ce frumos e la tine. Şi m-am gândit că poate ar trebui să vadă mai multă lume cât de frumoasă este Constanţa pentru că am impresia că oamenii au uitat câtă magie există aici.” Aşa s-a născut proiectul foto Albastru de Marea Neagră, cadrele transformându-se în cărţi poştale care amintesc de formatul fotografiilor de tip Polaroid, adică au o ramă albă care înconjoară imaginea.

“Investiţia iniţială a fost de 2.000 de lei şi asta pentru printarea cărţilor poştale. O parte din bani se duc pe plicurile pe care le fac, nu este un plic cu scopul de a ajunge la destinatar, este un plic manual, dar mă bucur mult să fac asta. În esenţă, Albastru de Marea Neagră este şi despre a duce ceva la bun sfârşit. Nu ai nevoie de foarte multe lucruri.”

Deşi iniţial fotografiile erau făcute cu telefonul, ulterior Norina a investit într-un aparat foto. “Asta pentru că îmi doream să fac lucrurile bine, conştient, nu pe ghicite.”

Norina spune că la început proiectul nici măcar nu era destinat turiştilor, ci mai ales constănţenilor, care par că uită cumva că sunt destul de norocoşi să aibă marea aproape.

“Eu am sesizat că oamenii de aici nu apreciază ce au sau nu mai văd. Marea este o resursă extraordinară. Recunosc că nu ştiam foarte multe despre Constanţa, tendinţa nu este neapărat de a veni în Constanţa, oamenii merg în staţiuni. Dar am ales Constanţa pentru facilităţile pe care le are un oraş. Când am ajuns aici mi-am dat seama că e magic. Felul în care eu privesc locul este felul unui om care nu a stat aici şi nu a fost supraexpus la mare. Eu am făcut cărţile poştale pentru mine şi constănţeni şi cred că oamenii, dacă percep farmecul locului, se vor purta corespunzător cu el.”

Cărţile poştale Albastru de Marea Neagră pot fi găsite în librăriile Cărtureşti şi la Prăvălia cu Cărţi din Constanţa, dar şi în Cărtureşti din Bucureşti, Sibiu şi Cluj. Cum a ajuns Norina în librării?

“Pur şi simplu m-am dus acolo. De obicei mă duc fizic şi am cu mine un kit de prezentare. Las o serie de cărţi poştale. Asta e preferinţa mea, vreau să cunosc oamenii cu care colaborez.”

Prima serie a cuprins 700 de cărţi poştale iar lucrurile au mers peste aşteptări, astfel că acum cele 7 cadre, din care Norina a făcut câte 100 de print-uri, sunt aproape epuizate. Cadrul cu Casinoul din Constaţa este best-seller, aşa că probabil el va apărea şi în următoarea serie. Pare totuşi uimitor că într-o eră hiperdigitalizată, cărţile poştale captează ineteresul, dar Norina spune că puţine lucruri sunt la fel de frumoase ca acest limbaj de afecţiune, mai ales după nişte ani foarte complicaţi.

“Cred că este important să revenim la partea fizică, nimic nu se compară cu o carte poştală, să atingi pe cineva cu un gând. Oamenii au nevoie de asta. Pentru mine cărţile poştale sunt un limbaj de iubire, simţeam să fac asta mutată fiind, pandemie fiind. Mi-am dat seama că dacă eu aveam nevoia asta, sunt şi alţii care simt la fel. Lucrurile au mers foarte bine, mult mai bine decât mă aşteptam.”

Între timp, Norina a trecut de la un program full-time la job, la unul part-time care îi permite să se ocupe aşa cum trebuie de Albastru de Marea Neagră, mai ales că are şi câteva idei noi. De fapt, dorinţa este de a face la un moment dat complet traziţia către proiectul început la malul mării.

“M-am gândit să fac o serie de cărţi poştale şi cu Delta Dunării. Este un spaţiu care nu e valorificat. Sigur, când te apuci să faci ceva, oamenii te întreabă de ce nu faci asta sau aia. Aş putea să pun fotografiile mele pe tot felul de obiecte, dar nu asta este intenţia mea. Îmi place produsul acesta de cărţi poştale, este diferit. Aş vrea să fac obiecte care nu există şi să văd cum prind ele. Nu voi muta cadrele, ci voi face lucruri noi.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania