Aleph Story

ALEPH STORY: Maşinile electrice încep să prindă teren în România. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

24.05.2021, 18:13 257

O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

 

Adelina Mihai: Creşte interesul pentru maşini electrice şi hibrid, iar asta se vede în cifrele comerţului internaţional pentru aceste bunuri. Ce ne arată statisticile despre această preferinţă?

Ioana Răduca: Oficial o ducem bine, nu? Cum era cântecul acela. Dacă a crescut atât de mult vânzarea maşinilor hibrid şi electrice, că nu sunt ieftine, deci din moment ce vobim de o creştere spectaculoasă a lor înseamnă că ne merge extraordinar.

 

Adelina Mihai: Am scos nişte date, care arată că la nivelul UE în total anul trecut s-au dat spre export 5,2 milioane de maşini şi s-au importat 3 milioane de maşini şi dintre acestea, la export au fost 725.000 maşini electrice şi 822.000 de maşini electrice şi hibrid au fost la import. Practic, anul 2020, în ciuda pandemiei a fost cel mai bun an pentru comerţul pentru maşini electrice şi hibrid.

Ioana Răduca: Sau datorită pandemiei care ne-a făcut mai atenţi cu mediul înconjurător, care ne-a mai lăsat cu ceva bani în buzunare, poate banii economisiţi pe o vacanţă, uite -au dus, diferenţa, pe o maşină hibrid.

 

Adelina Mihai: În România, din 2011 până în 2020 am acumulat un parc auto de vreo 6.000 de maşini electrice şi 3.000 au fost doar anul trecut. E clar o creştere a interesului pentru astfel de autovehicule, însă, în continuare stăm prost la capitolul infrastructură.

Ioana Răduca: Aici e un comportament schizofrenic al statului român, pentru că pe de o parte vine şi stimulează achiziţia de maşini electrice şi hibrid, oferind în programul Rabla tichete care pleacă de la 1.500 de euro plus ceea ce mai oferă dealerii auto, deci ai un sprijin real din partea statului atunci când vrei să faci o astfel de achiziţie, dar pe de altă parte, deşi iniţial te poziţionezi ca un iubitor de mediu, încurajăm şi noi energia vere, nu oferi infrastructura. Sunt foarte mulţi posesori de electric care fac aşa o dată pe an o aventură, chiar ei o numesc aşa, şi pleacă prin ţară cu o maşină electrică. Şi pleacă prin ţară riscând să rămână cu ea, pe unde nu te-ar duce gândul. Din fericire, de când internetul la noi e foarte foarte bun găseşti foarte uşor să îţi programezi traseul Deci te duci acolo unde găseşti o priză suficient de aproape şi nu rişti să rămâi cu ea.

 

Adelina Mihai: Cu alte cuvinte îţi faci vacanţa în funcţie de locul în care sunt staţii de încărcare.

Ioana Răduca: Păi nu ai altă variantă. Sau poţi să faci o combinaţie. Faci jumătate de vacanţă cu maşina şi cealaltă jumătate cu alt mijloc de transport. Mă uitam de curând şi mi s-a părut râsul-plânsul, cum arată hărţile astea cu staţii de încărcat electrice. În nordul Europei, înn Vestul Europei şi mai e aici în jos la noi, prin Balcani. Dacă e plin la ei de puncte roşii, aproape se suprapun, la noi găseşti aşa, două puncte la trei ţări.

 

Adelina Mihai: E interesant oricum. Anul ăsta eu sunt optimistă şi cred că ne vom transforma. Bine, e mai greu, că dacă avem un parc auto în total de vreo 9 milioane de maşini şi doar 6.000 electrice nu stăm chiar bine, dar dacă te uiţi la dublarea de la an la an a înmatriculărilor de maşini electrice şi hibrid vedem totuşi o îmbunătăţire.

Ioana Răduca: Tendinţa e importantă.

 

Adelina Mihai: Plus că să nu uităm că Tesla îşi deschide schowroom la Bucureşti.

Ioana Răduca: A început timid, cu o maşină într-un mall.

 

Adelina Mihai: O maşină, vor fi 10, cine ştie. Vedem cum va arăta în final. Şi Ford a anunţat recent că din 2024 va începe construcţia maşinilor electrice în fabrica de la Craiova. Este un început foarte bun, este o dovadă şi a modernizării economii României care este bazată pe industria auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO