Analiză

Businessul cu tigle va depasi 100 de milioane de euro, in urma investitiilor puternice in productie

26.04.2006, 00:00 78

Piata romaneasca de invelitori a ajuns anul trecut la circa 100 de milioane de euro, in crestere cu aproximativ 20-25%, potrivit jucatorilor din domeniu. Acest trend se va mentine si in anii urmatori, datorita dezvoltarii pietei constructiilor rezidentiale.

Constructiile noi reprezinta cel mai dinamic sector de pe piata constructiilor, estimata la 6 miliarde de euro pe an, si au atras in ultimii ani mai multe proiecte de investitii din partea companiilor straine de materiale de constructii.

Ratele de profitabilitate a pietei materialelor de constructii a devenit tinta mai multor investitori straini, care fie au achizitionat facilitati de productie existente, fie au preferat sa dezvolte proiecte greenfield in acest domeniu, precum Wienerberger, Tondach sau Bramac, dar si din partea unor companii romanesti precum Siceram si Elpreco. Datorita carierelor de argila, care servesc drept materie prima pentru capacitatile de productie din zona, principala tinta a acestor investitori a fost zona Sibiului, care a atras proiecte de zeci de milioane de euro.

"Estimam pentru acest an o crestere de cel putin 20% a cifrei de afaceri, ca urmare a consolidarii pozitiei pe segmentele de piata standard si economic, segmente care reprezinta aproximativ 75% din piata de tigle din Romania", a declarat Mircea Dumitru, directorul de marketing si vanzari al Bramac Romania, subsidiara grupului austriac Bramac International. Potrivit acestor estimari, compania va realiza anul acesta o cifra de afaceri de circa 9,4 mil. euro, fata de 7,9 mil. euro in 2005.

"Anul trecut in noiembrie am lansat primul produs pentru segmentul de piata economic, invelitorile Natura, iar incepand cu acest an, am repozitionat doua dintre produsele noastre premium, pe segmentul standard, prin reducerea cu aproximativ 12% a pretului de vanzare", precizeaza Dumitru, director marketing si vanzari in cadrul Bramac Romania. Tot pentru consolidarea segmentului de piata standard, compania va lansa incepand cu luna martie sistemul de invelitori Donau.

"Piata romaneasca pe domeniul materialelor de constructii prezinta un mare potential in viitor, de aceea ne straduim sa ne pozitionam cat mai bine pe acest sector. Estimam, de asemenea, ca anul acesta se va inregistra o crestere substantiala, iar asta deoarece suntem la un an de integrarea in structurile europene si multi investitori se grabesc sa-si finalizeze constructiile de teama ca preturile vor creste substantial dupa 2007", spune Dumitru. El a explicat ca o situatie similara s-a inregistrat si in alte tari cu un an inainte de integrare, dupa care piata s-a stabilizat, iar ritmul de crestere a fost normal.

Bramac a deschis prima fabrica in Romania in 2004, in urma unei investitii greenfield de aproximativ 5,8 mil. euro la Sibiu. Fabrica are o suprafata de patru hectare si o capacitate de productie de 13 milioane de tigle pe an. "Am ales orasul Sibiu deoarece pozitionarea in centrul tarii ne avantajeaza din punct de vedere logistic si in plus aici am avut sprijin din partea autoritatilor locale. Momentan, fabrica lucreaza la capacitate maxima, in doua schimburi", afirma Dumitru.

Potrivit acestuia, peste 90% din productia realizata in Romania este destinata acoperirii pietei interne, exporturi facandu-se doar in Bulgaria. Conducerea companiei, estimeaza ca detine aproximativ 10% din piata romaneasca de invelitori, insa target-ul pe urmatorii trei ani vizeaza atingerea unei cote de piata de 20%. Compania austriaca Bramac este detinuta in proportie de jumatate de catre grupul francez Lafarge, cel mai mare producator de ciment din lume, si producatorul austriac de caramizi Wienerberger. Concernul Bramac este prezent in zece tari europene si, potrivit conducerii grupului, pana in 2007 vor fi abordate si pietele din Macedonia si Albania.

Un alt concern international care a fost tentat de potentialul de crestere si de marimea pietei romanesti este grupul austriac de materiale de constructii Tondach, care a achizitionat in 2004 pachetul majoritar de actiuni la fabrica de tigla ceramica din Sibiu. Tondach Romania, divizia locala a grupului austriac Tondach, unul dintre liderii europeni in productia de tigla ceramica, va investi anul acesta cel putin 1,5 milioane de euro in dezvoltarea capacitatilor de productie la fabrica din Sibiu. Potrivit reprezentantilor firmei, in urma acestor investitii, facilitatile de productie vor creste cu aproximativ 40-45% incepand cu anul viitor. In prezent fabrica din Sibiu produce 12 milioane de unitati anual.

Conducerea Tondach Romania estimeaza pentru acest an o crestere de aproximativ 35% a vanzarilor.

"Anul trecut am vandut 20 de milioane de tigle pe piata romaneasca, o parte dintre acestea fiind produse la Sibiu, iar restul fiind importuri de la alte unitati ale grupului. Cel mai bine vandute produse au fost cele din segmentul mediu, cu aproximativ 75% din totalul vanzarilor", a declarat Eugen Pitic, coordonator al departamentului de vanzari al Tondach Romania. Tondach comercializeaza in Romania trei tipuri de produse, cu valori cuprinse intre 5 - 40 de euro pe metrul patrat.

"Potentialul de crestere al pietei romanesti este ofertant, mai ales ca din punctul de vedere al investitiilor imobiliare suntem mult in urma tarilor europene. Urmand exemplul altor state care s-au integrat recent in Uniunea Europeana estimam ca anul acesta va fi cea mai mare crestere a pietei constructiilor, evolutia fiind cu cateva procente peste media anuala", mentioneaza Pitic.

Potrivit conducerii Tondach Romania, aproximativ 10% din productia realizata la Sibiu este comercializata pe pietele externe, principalele destinatii fiind Bulgaria si Republica Moldova. "Exportul va ramane si in urmatorii ani la aceeasi valoare deoarece suntem mult mai interesati de piata romaneasca. Pe pietele europene rata anuala de crestere este stabila, cu fluctuatii de minim 1%, in timp ce pe piata autohtona cresterile sunt mult mai evidente. In conditiile in care vom urma exemplul vecinilor nostri si se va reduce taxa pe valoarea adaugata pe domeniul constructiilor, estimam ca investitiile imobiliare si in infrastructura vor fi mult mai evidente", a precizat Eugen Pitic. El a mai spus ca in acest moment Tondach detine aproximativ 5% din piata romaneasca de invelitori si 10% din piata de tigle destinate investitiilor rezidentiale.

Grupul Tondach este prezent pe piata romaneasca din 2004, cand a cumparat un pachet de 85% din actiunile fabricii de tigla ceramica Cema Sibiu. Austriecii nu au dat publicitatii valoarea tranzactiei, dar au anuntat ca vor investi aproximativ 25 de mil. euro in extinderea si modernizarea fabricii. Din 2004, la Sibiu s-au investit aproximativ 6 mil. euro in modernizarea liniilor de fabricatie, iar in acest moment fabrica lucreaza la capacitatea maxima, potrivit reprezentantilor Tondach. Fosta societate CEMA SA Sibiu a fost divizata in trei entitati, una cuprinzand fabrica de caramizi preluata de Wienerberger, fabrica de tigla apartine acum Tondach Romania, iar ultima, care opereaza cariera de argila din apropiere apartine inca societatii Cema SA.

Pe plan mondial, Tondach Gleinst?tten AG este prezent in 10 tari din Europa, detinand 26 de fabrici. Numarul angajatilor este de aproximativ 2.000 de persoane, iar productia anuala de tigle ceramice este de 310 milioane de bucati. Grupul Tondach, cu afaceri de 190 mil. euro in 2003, este detinut in proportie de 50% de catre austriacul Franz Olbrich, care ocupa functiile de director general si presedinte al Consiliului de Administratie al Tondach, si o alta persoana fizica. Un pachet de 50% este impartit in mod egal de catre gigantul francez Lafarge din domeniul materialelor de constructii si producatorul austriac de caramizi Wienerberger. Cele doua grupuri detin fiecare cate 50% din actiunile producatorului austriac Bramac. In plus, Wienerberger opereaza doua fabrici de caramizi in Romania, una la Sibiu, iar alta la Gura Ocnitei.

Nici producatorii autohtoni de materiale de constructii nu stau departe de piata in domeniu. Compania Siceram SA din Sighisoara, al carei capital este in totalitate romanesc, vizeaza demararea unei investitii de aproximativ 6-7 mil. euro in retehnologizarea liniei de productie pentru tigle. Investitia va fi demarata la sfarsitul lui 2006 si va fi similara celei realizate in cazul materialelor de zidarie, investitie care s-a derulat pe o perioada de trei ani. Anul acesta compania a anuntat finalizarea unei investitii de aproximativ 8 mil. euro intr-un nou punct de productie pentru materialele de constructii din gama Termobloc, marca apartinand grupului.

"Ultimul utilaj necesar fluxului de productie va fi achizitionat in perioada imediat urmatoare, investitia cifrandu-se la 400.000 de euro. Noul produs corespunde standardelor europene, iar tehnologia de fabricatie este achizitionata de la compania italiana Marcheluzzo", a declarat Nicolae Neag, director comercial al Siceram. In 2005, compania a finalizat o investitie de 2,8 mil. euro in fabrica, restul pana la 8 mil. euro fiind necesare achizitionarii utilajelor.

Potrivit conducerii companiei, caramizile Termobloc vor fi destinate exclusiv pietei interne, principalul motiv fiind greutatea acestor materiale care nu permite transportul pe distante foarte mari. El a mai spus ca in 2006 capacitatea de productie pentru materialele de zidarii va fi de aproximativ 600 de tone/zi, dupa ce inainte de finalizarea investitiei in noua fabrica acest indicator a fost de aproximativ 230-250 de tone/zi. Siceram fabrica incepand cu 1995 vase din ceramica, pardoseli si zidarii aparente, toate destinate exclusiv pietei externe.

"Principala destinatie a acestor produse este Italia, deoarece ei sunt mai traditionalisti in materie de constructii si decoratiuni. Avem insa proiecte si pentru piata interna deoarece consideram ca este in crestere si pe acest segment", precizeaza Nicolae Neag.

In prezent, exportul are o pondere de 7-8% din cifra de afaceri inregistrata de companie, principala piata externa fiind Italia, cu aproximativ 75-80% din totalul exportului. Produsele realizate de companie mai sunt exportate in Franta, Germania, Ungaria si Marea Britanie. "Procentul exportului in cifra de afaceri a scazut treptat in ultimii ani, de la aproximativ 15-18% in anul 1995 cand s-a inceput productia reperelor manuale pana la aproximativ 7-8%, in prezent. Anticipam ca acest procent va scadea in continuare, pana la nivelul de 3-5%. Aceasta scadere este datorata in principal cresterii nivelului productiei destinate pietei interne si nu scaderii cererii pe pietele externe", explica Neag.

Reprezentantii firmei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 13 milioane de euro, in crestere de 12% fata de anul trecut. "Anul 2006 va fi decisiv pentru multi producatori romani, deoarece in urma investitiilor in cresterea capacitatilor de productie si pe fondul favorabil importurilor, se estimeaza o crestere a preturilor cel putin egala cu rata inflatiei", afirma Neag.

Compania Siceram activeaza pe piata materialelor de constructii din ceramica din 1907, cand a fost ridicata prima fabrica. In 1995 societatea este privatizata prin metoda MEBO, avrand un numar de 172 de actionari, primii cinci detinand pachetul majoritar. Dupa anul 2000 numarul angajatilor a ramas relativ constant, cu mici oscilatii sezoniere, aproximativ 550 de persoane, in conditiile in care productia a inregistrat o crestere de 100%. anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO