Companii

Supliment Retail. Analiză. Care sunt reţelele locale şi regionale ce se luptă cu marile lanţuri şi au afaceri de 5,1 miliarde de lei?

Supliment Retail. Analiză. Care sunt reţelele locale...

Autor: Cristina Roşca

07.05.2024, 00:06 266

♦ Annabella, Unicarm, Paco şi La Cocoş sunt câteva dintre cele mai importante afaceri antreprenoriale din comerţul alimentar local.

Un total de 24 de companii antreprenoriale româneşti active în retailul cu dominantă alimentară - cele mai importante trei ca cifră de afaceri din fiecare dintre cele opt regiuni ale ţării -, au realizat afaceri cumulate de 5,1 mld. lei în 2022 (cel mai recent an pentru care există date publice).

Din perspectiva businessului, acestea se numără astfel printre actorii din eşalonul secund din comerţul alimentar local. Este vorba de acele firme care au reuşit să devină campioni locali sau chiar regionali şi care au forţa să se bată, uneori, în anumite teritorii, cu marile lanţuri.

La nivel de cifră de afaceri individuală, businessurile variază de la puţin peste 30 mil. lei în cazul unor firme din Bucureşti, la 500-700 mil. lei în cazul altora, din Prahova ori Vâlcea. Cel mai mare actor este Unicarm, din Satu Mare, cu un nivel al vânzărilor de aproape 1 mld. lei, însă pe aceeaşi entitate juridică sunt operate şi producţia şi re­tailul. Nu există date recente privind mixul între cele două.

Următoarele cele mai mari companii antreprenoriale din comerţul alimentar - după cifra de afaceri din 2022 - sunt La Cocoş (o reţea de trei hipermarketuri cu politică de discount) şi Annabella (o reţea de peste 100 de supermarke­turi şi magazine de proximitate amplasate în mai multe judeţe din ţară). Spre comparaţie, marile lanţuri internaţionale de retail (nu şi de cash&carry) au afaceri ce pornesc de la circa 7 mld. lei fiecare.

În România, în prezent, sunt peste 400 de companii antre­pre­noriale care operează reţele de magazine care se bat cu marile lanţuri, acestea adunând împreună mai bine de 2.000 de super­marketuri autohtone sub branduri precum Annabella, Unicarm sau Paco. Ele se adaugă celor circa 42.000 de mici magazine independente ce alcătuiesc comerţul tradiţional, conform unei analize a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom şi a companiei KeysFin, furnizor de soluţii de business information. Tot comerţul alimentar local, una dintre cele mai importante pieţe din economie, este estimat la 140-150 mld. lei (28-30 mld. euro) anual.

La total, cu circa 70% contribuie cele mai mari nouă reţele din România, mai exact reţelele internaţionale de comerţ modern. E vorba de lanţurile de hipermar­keturi, supermarketuri, magazine de discount, proximitate modernă sau cash&carry. Cu doar 4.500 de magazine, ele adună vânzări de circa 100 mld. lei anual. Iar businessul lor şi totodată forţa lor cresc constant.

Totuşi, în umbra lor, în cele mai bine de trei decenii de capitalism, s-au dezvoltat şi o serie de reţele controlate de antreprenori locali. Unele au câteva magazine, altele au zeci. Sunt şi unele – puţine, e adevărat – care au atins pragul de 100 de unităţi.